REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768 |
Resumo: | The study aimed to investigate the results of Brazilian research carried out on learning to read and write in students with Autism Spectrum Disorder (ASD), between 2008 and 2019. Published articles were selected on the CAPES, LILACS and SCIELO plataforms, wiht the descriptors, written language and autismo, reading, writing and autism, autism and learning. It is a qualitative theory of Reading. The results revealed that the studies investigated individualized teaching, visual stimuli and image matching, vocabular stimulation, curriculum flexibility and intervention articles. Students with ASD had difficulties in learning to read, in oral and written communication, and in the domain of reading comprehension. It is concluded that there is a need for investment in teacher training, alternative methodologies, and in academic production on the subject. |
id |
UEM-11_4706252acf76408f2c62207cd3416d73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57768 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERREVISIÓN DE ESTUDIOS SOBRE EL APRENDIZAJE DE LA LENGUA ESCRITA EN ESTUDIANTES CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTAREVISANDO ESTUDOS SOBRE A APRENDIZAGEM DA LINGUAGEM ESCRITA EM ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMOAutism; Literacy; Learningautismo; literatura; aprendizajeAutismo; Alfabetização; Aprendizagem.The study aimed to investigate the results of Brazilian research carried out on learning to read and write in students with Autism Spectrum Disorder (ASD), between 2008 and 2019. Published articles were selected on the CAPES, LILACS and SCIELO plataforms, wiht the descriptors, written language and autismo, reading, writing and autism, autism and learning. It is a qualitative theory of Reading. The results revealed that the studies investigated individualized teaching, visual stimuli and image matching, vocabular stimulation, curriculum flexibility and intervention articles. Students with ASD had difficulties in learning to read, in oral and written communication, and in the domain of reading comprehension. It is concluded that there is a need for investment in teacher training, alternative methodologies, and in academic production on the subject.El estudio tuvo como objetivo investigar los resultados de una investigación brasileña realizada sobre el aprendizaje de la lectura y la escritura en estudiantes con trastorno del espectro autista (TEA), entre 2008 y 2018. Se seleccionaron artículos publicados sobre el Plataformas CAPES, LILACS y SCIELO, con los descriptores, lenguaje escrito y autismo, lectura, escritura y autismo, autismo y aprendizaje. Es una investigación cualitativa basada en la teoría cognitiva de la lectura. Los resultados revelaron que los estudios investigaron la enseñanza individualizada, los estímulos visuales y la correspondencia de imágenes, la estimulación del vocabulario, la flexibilidad curricular y los artículos de intervención. Los estudiantes con TEA tuvieron dificultades para aprender a leer, en la comunicación oral y escrita y en el dominio de la comprensión lectora. Se concluye que existe la necesidad de invertir en formación docente, metodologías alternativas y en la producción académica sobre el tema.O estudo teve como objetivo investigar os resultados das pesquisas brasileiras realizadas sobre a aprendizagem da leitura e escrita em estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA), entre 2008 e 2019. Foram selecionados artigos publicados nas plataformas CAPES, LILACS e SCIELO, com os descritores, linguagem escrita e autismo, leitura, escrita e autismo, autismo e aprendizagem. É uma pesquisa qualitativa realizada a partir da Teoria cognitiva da leitura. Os resultados revelaram que os estudos investigaram o ensino individualizado, estímulos visuais e pareamento de imagens, estimulação de vocabulário, flexibilização curricular e artigos de intervenção. Os estudantes com TEA apresentaram dificuldades na aprendizagem da leitura, na comunicação oral e escrita, e no domínio da compreensão leitora. Conclui-se que há necessidade de investimento em formação de professores, metodologias alternativas, e na produção acadêmica sobre a temática.Universidade Estadual de Maringá2021-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5776810.4025/tpe.v24i2.57768Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 2 (2021); 86-1042237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768/751375152603Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaloma Aparecida Oliveira RatuchneAna Aparecida de Oliveira Machado Barby2021-12-18T03:05:19Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57768Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:42.797049Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER REVISIÓN DE ESTUDIOS SOBRE EL APRENDIZAJE DE LA LENGUA ESCRITA EN ESTUDIANTES CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA REVISANDO ESTUDOS SOBRE A APRENDIZAGEM DA LINGUAGEM ESCRITA EM ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO |
title |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER |
spellingShingle |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne Autism; Literacy; Learning autismo; literatura; aprendizaje Autismo; Alfabetização; Aprendizagem. |
title_short |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER |
title_full |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER |
title_fullStr |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER |
title_full_unstemmed |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER |
title_sort |
REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER |
author |
Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne |
author_facet |
Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby |
author_role |
author |
author2 |
Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autism; Literacy; Learning autismo; literatura; aprendizaje Autismo; Alfabetização; Aprendizagem. |
topic |
Autism; Literacy; Learning autismo; literatura; aprendizaje Autismo; Alfabetização; Aprendizagem. |
description |
The study aimed to investigate the results of Brazilian research carried out on learning to read and write in students with Autism Spectrum Disorder (ASD), between 2008 and 2019. Published articles were selected on the CAPES, LILACS and SCIELO plataforms, wiht the descriptors, written language and autismo, reading, writing and autism, autism and learning. It is a qualitative theory of Reading. The results revealed that the studies investigated individualized teaching, visual stimuli and image matching, vocabular stimulation, curriculum flexibility and intervention articles. Students with ASD had difficulties in learning to read, in oral and written communication, and in the domain of reading comprehension. It is concluded that there is a need for investment in teacher training, alternative methodologies, and in academic production on the subject. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768 10.4025/tpe.v24i2.57768 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i2.57768 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768/751375152603 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 2 (2021); 86-104 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158277832704 |