REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768
Resumo: The study aimed to investigate the results of Brazilian research carried out on learning to read and write in students with Autism Spectrum Disorder (ASD), between 2008 and 2019.  Published articles were selected on the CAPES, LILACS and SCIELO plataforms, wiht the descriptors, written language and autismo, reading, writing and autism, autism and learning. It is a qualitative theory of Reading. The results revealed that the studies investigated individualized teaching, visual stimuli and image matching, vocabular stimulation, curriculum flexibility and intervention articles. Students with ASD had difficulties in learning to read, in oral and written communication, and in the domain of reading comprehension. It is concluded that there is a need for investment in teacher training, alternative methodologies, and in academic production on the subject.
id UEM-11_4706252acf76408f2c62207cd3416d73
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57768
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERREVISIÓN DE ESTUDIOS SOBRE EL APRENDIZAJE DE LA LENGUA ESCRITA EN ESTUDIANTES CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTAREVISANDO ESTUDOS SOBRE A APRENDIZAGEM DA LINGUAGEM ESCRITA EM ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMOAutism; Literacy; Learningautismo; literatura; aprendizajeAutismo; Alfabetização; Aprendizagem.The study aimed to investigate the results of Brazilian research carried out on learning to read and write in students with Autism Spectrum Disorder (ASD), between 2008 and 2019.  Published articles were selected on the CAPES, LILACS and SCIELO plataforms, wiht the descriptors, written language and autismo, reading, writing and autism, autism and learning. It is a qualitative theory of Reading. The results revealed that the studies investigated individualized teaching, visual stimuli and image matching, vocabular stimulation, curriculum flexibility and intervention articles. Students with ASD had difficulties in learning to read, in oral and written communication, and in the domain of reading comprehension. It is concluded that there is a need for investment in teacher training, alternative methodologies, and in academic production on the subject.El estudio tuvo como objetivo investigar los resultados de una investigación brasileña realizada sobre el aprendizaje de la lectura y la escritura en estudiantes con trastorno del espectro autista (TEA), entre 2008 y 2018. Se seleccionaron artículos publicados sobre el Plataformas CAPES, LILACS y SCIELO, con los descriptores, lenguaje escrito y autismo, lectura, escritura y autismo, autismo y aprendizaje. Es una investigación cualitativa basada en la teoría cognitiva de la lectura. Los resultados revelaron que los estudios investigaron la enseñanza individualizada, los estímulos visuales y la correspondencia de imágenes, la estimulación del vocabulario, la flexibilidad curricular y los artículos de intervención. Los estudiantes con TEA tuvieron dificultades para aprender a leer, en la comunicación oral y escrita y en el dominio de la comprensión lectora. Se concluye que existe la necesidad de invertir en formación docente, metodologías alternativas y en la producción académica sobre el tema.O estudo teve como objetivo investigar os resultados das pesquisas brasileiras realizadas sobre a aprendizagem da leitura e escrita em estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA), entre 2008 e 2019. Foram selecionados artigos publicados nas plataformas CAPES, LILACS e SCIELO, com os descritores, linguagem escrita e autismo, leitura, escrita e autismo, autismo e aprendizagem. É uma pesquisa qualitativa realizada a partir da Teoria cognitiva da leitura. Os resultados revelaram que os estudos investigaram o ensino individualizado, estímulos visuais e pareamento de imagens, estimulação de vocabulário, flexibilização curricular e artigos de intervenção. Os estudantes com TEA apresentaram dificuldades na aprendizagem da leitura, na comunicação oral e escrita, e no domínio da compreensão leitora. Conclui-se que há necessidade de investimento em formação de professores, metodologias alternativas, e na produção acadêmica sobre a temática.Universidade Estadual de Maringá2021-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5776810.4025/tpe.v24i2.57768Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 2 (2021); 86-1042237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768/751375152603Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaloma Aparecida Oliveira RatuchneAna Aparecida de Oliveira Machado Barby2021-12-18T03:05:19Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57768Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:42.797049Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
REVISIÓN DE ESTUDIOS SOBRE EL APRENDIZAJE DE LA LENGUA ESCRITA EN ESTUDIANTES CON TRASTORNO DEL ESPECTRO AUTISTA
REVISANDO ESTUDOS SOBRE A APRENDIZAGEM DA LINGUAGEM ESCRITA EM ESTUDANTES COM TRANSTORNO DO ESPECTRO DO AUTISMO
title REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
spellingShingle REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne
Autism; Literacy; Learning
autismo; literatura; aprendizaje
Autismo; Alfabetização; Aprendizagem.
title_short REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
title_full REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
title_fullStr REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
title_full_unstemmed REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
title_sort REVIEWING STUDIES ON WRITTEN LANGUAGE LEARNING IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER
author Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne
author_facet Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne
Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby
author_role author
author2 Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paloma Aparecida Oliveira Ratuchne
Ana Aparecida de Oliveira Machado Barby
dc.subject.por.fl_str_mv Autism; Literacy; Learning
autismo; literatura; aprendizaje
Autismo; Alfabetização; Aprendizagem.
topic Autism; Literacy; Learning
autismo; literatura; aprendizaje
Autismo; Alfabetização; Aprendizagem.
description The study aimed to investigate the results of Brazilian research carried out on learning to read and write in students with Autism Spectrum Disorder (ASD), between 2008 and 2019.  Published articles were selected on the CAPES, LILACS and SCIELO plataforms, wiht the descriptors, written language and autismo, reading, writing and autism, autism and learning. It is a qualitative theory of Reading. The results revealed that the studies investigated individualized teaching, visual stimuli and image matching, vocabular stimulation, curriculum flexibility and intervention articles. Students with ASD had difficulties in learning to read, in oral and written communication, and in the domain of reading comprehension. It is concluded that there is a need for investment in teacher training, alternative methodologies, and in academic production on the subject.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768
10.4025/tpe.v24i2.57768
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v24i2.57768
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57768/751375152603
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 2 (2021); 86-104
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158277832704