As práticas corporais indígenas como conteúdo da educação física escolar
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/27722 |
Resumo: | This study seeks to identify the different indigenous body practices and reflect on its application in physical education classes. In Brazil, nowadays live about 460 thousand indians, distributed among 225 indigenous communities, having 180 different languages. They constitute an underexplored source for doing research on education related areas. The habits, creeds and indigenous rituals are knowledge to be worked on school, taking in consideration that the habits and values from these people have their own origin, different from social groups that are not indigenous. The indigenous culture body is a universe of values and meanings that are unknown in the context of capitalist societies and can be resignified by the pedagogic intercultural practice, as this enables students to gain knowledge of different social groups. The methodological procedure constituted of literature review, based on the ideas of Severino (2007). As a result, it was concluded that the inclusion of indigenous body practices in school physical education classes: 1) it is an enriching repertoire to be explored in the school environment as knowledge to be understood and reframed, 2) contributes to the minimization social prejudices and 3) it is a contribution to the expansion and diversity of content of teaching in these classes. |
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As práticas corporais indígenas como conteúdo da educação física escolarBody Practices IndigenousSchool Physical EducationIntercultural EducationGamesPráticas Corporais IndígenasEducação Física EscolarEducação InterculturalJogos This study seeks to identify the different indigenous body practices and reflect on its application in physical education classes. In Brazil, nowadays live about 460 thousand indians, distributed among 225 indigenous communities, having 180 different languages. They constitute an underexplored source for doing research on education related areas. The habits, creeds and indigenous rituals are knowledge to be worked on school, taking in consideration that the habits and values from these people have their own origin, different from social groups that are not indigenous. The indigenous culture body is a universe of values and meanings that are unknown in the context of capitalist societies and can be resignified by the pedagogic intercultural practice, as this enables students to gain knowledge of different social groups. The methodological procedure constituted of literature review, based on the ideas of Severino (2007). As a result, it was concluded that the inclusion of indigenous body practices in school physical education classes: 1) it is an enriching repertoire to be explored in the school environment as knowledge to be understood and reframed, 2) contributes to the minimization social prejudices and 3) it is a contribution to the expansion and diversity of content of teaching in these classes.O presente estudo busca conhecer as diferentes práticas corporais indígenas e refletir sobre sua aplicação nas aulas de educação física. No Brasil, vivem atualmente cerca de 460 mil índios, distribuídos entre 225 sociedades indígenas, possuindo 180 línguas diferentes, sendo uma fontede pesquisa ainda pouco explorada na área de educação física e educação. Os costumes, crenças e rituais indígenas são conhecimentos a serem trabalhados na escola, levando em conta que os hábitos e valores desses povos possuem raízes próprias, diferentes das dos grupos sociais nãoindígenas. A cultura corporal indígena constitui um universo de valores e significados que são desconhecidos no contexto das sociedades capitalistas e pode ser ressignificada pela prática pedagógica intercultural à medida que esta viabilizar aos alunos o conhecimento dos diferentes grupos sociais. Como procedimentos metodológicos, foi realizada revisão de literatura, tendo como base as ideias de Severino (2007). Como resultado, foi possível constatar que a inclusão das práticas corporais indígenas nas aulas de Educação Física escolar: 1) constitui um enriquecedor repertório a ser explorado no ambiente escolar como conhecimento a ser compreendido e ressignificado; 2) contribui para a minimização de preconceitos sociais e 3) é uma contribuição para a ampliação e diversidade de conteúdos de ensino nessas aulas.Universidade Estadual de Maringá2015-05-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/2772210.4025/tpe.v17i1.27722Teoria e Prática da Educação; v. 17 n. 1 (2014); 81-912237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/27722/pdf_42Tenório, Jederson GarbinSilva, Cinthia Lopes dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:28:26Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/27722Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:29.042471Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
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