MEMORIES TO THE NORTH: REPRESENTATIONS ABOUT OF READING IN MARABÁ, PA
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62269 |
Resumo: | This article tries to acount for socio-educatives elements hat help to understand practices of reading in Marabá, Pa. From corpus selected from the graduate pedagogy students' statements. The objective here is to identify spaces, objects and subjectivities about reading. This is a qualitative research and its theoretical and methodological basis is formed by the culttal history and sociology of reading, in dialogue with Chartier (1990), Lafarge; Secré (2010) and Halbwachs (2006. The findings are: school and family lika spaces for reading; and the diversity of objects e ways to pratice the act to read. |
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MEMORIES TO THE NORTH: REPRESENTATIONS ABOUT OF READING IN MARABÁ, PARECUERDOS AL NORTE: REPRESENTACIONES SOBRE LECTURA EN MARABÁ, PALEMBRANÇAS AO NORTE: REPRESENTAÇÕES ACERCA DA LEITURA EM MARABÁ, PALembrança; Representação; Leitura; Marabá; Amazônia;This article tries to acount for socio-educatives elements hat help to understand practices of reading in Marabá, Pa. From corpus selected from the graduate pedagogy students' statements. The objective here is to identify spaces, objects and subjectivities about reading. This is a qualitative research and its theoretical and methodological basis is formed by the culttal history and sociology of reading, in dialogue with Chartier (1990), Lafarge; Secré (2010) and Halbwachs (2006. The findings are: school and family lika spaces for reading; and the diversity of objects e ways to pratice the act to read.Este artículo busca levantar elementos socioeducativos que ayuden a compreender las representaciones sobre lectura en Marabá, Pa. A partir de un corpus recortado de los recuerdos de docentes de la graduación en pedagogía de la UNIFESSPA. El objetivo es identificar espacios, objetos y sujjetividades acerca de la lectura. La pisquisa es qualitativa y la red teórica y metodológica es formada por conceptos venidos de la história cultural y de la sociologia de la lectura.dialogando com Chartier (1990), Lafarge;Segré (2010) y Halbwachs (2006). Entre los indícios encontrados se destacam: el ambiente escolar y familiar como espacio de lectura; y la diversidad de objetos y formas de parcticar el acto de leer.Este artigo busca levantar elementos socioeducativos que ajudem a compreender as representações sobre leitura in Marabá, Pa. A partir de um corpus recortado das lembranças de docentes da graduação em Pedagogia, da UNIFESSPA. O objetivo é identificar espaços, objetos e subjetividades acerca da leitura. A pesquisa é qualitativa e a rede teórica e metodológica é formada por conceitos vindos da história cultural e da sociologia da leitura, dialogando com Chartier (1990), Lafarge; Segré (2010) e Halwachs (2006). Entre os indícios encontrados destaca-se: O ambiente escolar e familiar como espaços de leitura; e a diversidade de objetos e formas de praticar o ato de ler.Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6226910.4025/tpe.v25i2.62269Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 164-1822237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62269/751375154643Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Junior, Tiese Rodrigues2022-09-21T11:33:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/62269Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.580748Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
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