Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beck, Vinicius Carvalho
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, João Alberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445
Resumo: The aim of research is to identify characteristics of a functional algebraic thinking in problem-solving additives by students from Literacy Cycle, taking as a reference Theory of Conceptual Fields. The method used in the production of the data was the Research-Action. Note the use of prediction followed by counting strategy in the compare situation proposed to students of the third grade of elementary school. We conclude that compare situations, like this addressed in our research, can enhance the use of functional-algebraic strategies. 
id UEM-11_adb7b9eb507bf2008841317595b9097a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/31445
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problemsPensamento algébrico funcional na alfabetização: o uso da previsão de resultados em problemas aditivosAdditive ProblemsFunctional Algebraic ThinkingLiteracy CycleProblemas AditivosPensamento Algébrico FuncionalCiclo de AlfabetizaçãoThe aim of research is to identify characteristics of a functional algebraic thinking in problem-solving additives by students from Literacy Cycle, taking as a reference Theory of Conceptual Fields. The method used in the production of the data was the Research-Action. Note the use of prediction followed by counting strategy in the compare situation proposed to students of the third grade of elementary school. We conclude that compare situations, like this addressed in our research, can enhance the use of functional-algebraic strategies. O objetivo da pesquisa é identificar características de um pensamento algébrico funcional na resolução de problemas aditivos por estudantes do Ciclo de Alfabetização, tendo como referencial a Teoria dos Campos Conceituais. O método utilizado na produção dos dados foi a Investigação-Ação. Constata-se o uso da estratégia de previsão seguida por contagem na situação de comparar proposta aos estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental. Concluímos que situações de comparar, como esta abordada em nossa pesquisa, podem oportunizar o uso de estratégias algébricas funcionais.Universidade Estadual de Maringá2016-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/3144510.4025/tpe.v18i2.31445Teoria e Prática da Educação; v. 18 n. 2 (2015); 69-782237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445/pdf_85Beck, Vinicius CarvalhoSilva, João Albertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:26:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/31445Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:32.298118Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
Pensamento algébrico funcional na alfabetização: o uso da previsão de resultados em problemas aditivos
title Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
spellingShingle Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
Beck, Vinicius Carvalho
Additive Problems
Functional Algebraic Thinking
Literacy Cycle
Problemas Aditivos
Pensamento Algébrico Funcional
Ciclo de Alfabetização
title_short Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
title_full Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
title_fullStr Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
title_full_unstemmed Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
title_sort Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
author Beck, Vinicius Carvalho
author_facet Beck, Vinicius Carvalho
Silva, João Alberto
author_role author
author2 Silva, João Alberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Beck, Vinicius Carvalho
Silva, João Alberto
dc.subject.por.fl_str_mv Additive Problems
Functional Algebraic Thinking
Literacy Cycle
Problemas Aditivos
Pensamento Algébrico Funcional
Ciclo de Alfabetização
topic Additive Problems
Functional Algebraic Thinking
Literacy Cycle
Problemas Aditivos
Pensamento Algébrico Funcional
Ciclo de Alfabetização
description The aim of research is to identify characteristics of a functional algebraic thinking in problem-solving additives by students from Literacy Cycle, taking as a reference Theory of Conceptual Fields. The method used in the production of the data was the Research-Action. Note the use of prediction followed by counting strategy in the compare situation proposed to students of the third grade of elementary school. We conclude that compare situations, like this addressed in our research, can enhance the use of functional-algebraic strategies. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445
10.4025/tpe.v18i2.31445
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v18i2.31445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445/pdf_85
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 18 n. 2 (2015); 69-78
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207157281685504