Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445 |
Resumo: | The aim of research is to identify characteristics of a functional algebraic thinking in problem-solving additives by students from Literacy Cycle, taking as a reference Theory of Conceptual Fields. The method used in the production of the data was the Research-Action. Note the use of prediction followed by counting strategy in the compare situation proposed to students of the third grade of elementary school. We conclude that compare situations, like this addressed in our research, can enhance the use of functional-algebraic strategies. |
id |
UEM-11_adb7b9eb507bf2008841317595b9097a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/31445 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problemsPensamento algébrico funcional na alfabetização: o uso da previsão de resultados em problemas aditivosAdditive ProblemsFunctional Algebraic ThinkingLiteracy CycleProblemas AditivosPensamento Algébrico FuncionalCiclo de AlfabetizaçãoThe aim of research is to identify characteristics of a functional algebraic thinking in problem-solving additives by students from Literacy Cycle, taking as a reference Theory of Conceptual Fields. The method used in the production of the data was the Research-Action. Note the use of prediction followed by counting strategy in the compare situation proposed to students of the third grade of elementary school. We conclude that compare situations, like this addressed in our research, can enhance the use of functional-algebraic strategies. O objetivo da pesquisa é identificar características de um pensamento algébrico funcional na resolução de problemas aditivos por estudantes do Ciclo de Alfabetização, tendo como referencial a Teoria dos Campos Conceituais. O método utilizado na produção dos dados foi a Investigação-Ação. Constata-se o uso da estratégia de previsão seguida por contagem na situação de comparar proposta aos estudantes do 3º ano do Ensino Fundamental. Concluímos que situações de comparar, como esta abordada em nossa pesquisa, podem oportunizar o uso de estratégias algébricas funcionais.Universidade Estadual de Maringá2016-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/3144510.4025/tpe.v18i2.31445Teoria e Prática da Educação; v. 18 n. 2 (2015); 69-782237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445/pdf_85Beck, Vinicius CarvalhoSilva, João Albertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-30T11:26:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/31445Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:32.298118Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems Pensamento algébrico funcional na alfabetização: o uso da previsão de resultados em problemas aditivos |
title |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems |
spellingShingle |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems Beck, Vinicius Carvalho Additive Problems Functional Algebraic Thinking Literacy Cycle Problemas Aditivos Pensamento Algébrico Funcional Ciclo de Alfabetização |
title_short |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems |
title_full |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems |
title_fullStr |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems |
title_full_unstemmed |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems |
title_sort |
Functional algebraic thinking in literacy: the use of results prediction in additive problems |
author |
Beck, Vinicius Carvalho |
author_facet |
Beck, Vinicius Carvalho Silva, João Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Silva, João Alberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beck, Vinicius Carvalho Silva, João Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Additive Problems Functional Algebraic Thinking Literacy Cycle Problemas Aditivos Pensamento Algébrico Funcional Ciclo de Alfabetização |
topic |
Additive Problems Functional Algebraic Thinking Literacy Cycle Problemas Aditivos Pensamento Algébrico Funcional Ciclo de Alfabetização |
description |
The aim of research is to identify characteristics of a functional algebraic thinking in problem-solving additives by students from Literacy Cycle, taking as a reference Theory of Conceptual Fields. The method used in the production of the data was the Research-Action. Note the use of prediction followed by counting strategy in the compare situation proposed to students of the third grade of elementary school. We conclude that compare situations, like this addressed in our research, can enhance the use of functional-algebraic strategies. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445 10.4025/tpe.v18i2.31445 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v18i2.31445 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/31445/pdf_85 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 18 n. 2 (2015); 69-78 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207157281685504 |