YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tigre, Maria das Graças Espirito Santo
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/10837
Resumo: We pointed out in the text the evolution of the concept of “violence” and analised the sociocultural changes society has been experiencing, as well as the way these changes influence the increase of violence,  specially among teen-agers. The ways violence has been manifested in the school environment have been reported and we have detected that in facing the problem the emphasis is on the correction rather in its prevention. To reverse this situation, it is necessary to turn our attention to the building of school discipline, trying to prevent it rather than just correcting it. For this to happen, schools have to review and redefine their social function and position as the articulators of possible solutions, considering that this issue can not be approached by only one social agent. It is also necessary that violence in school be addressed as an educational problem and the motivations that lead youths to practice violence be analised.
id UEM-11_2afd4643f2721cc50d01a3a4136cc358
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/10837
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOLOS JOVENS E A VIOLÊNCIA NA ESCOLAviolence at schoolsocial representationseducational practicesyouth.violência na escolarepresentações sociaispráticas educativasjuventude.We pointed out in the text the evolution of the concept of “violence” and analised the sociocultural changes society has been experiencing, as well as the way these changes influence the increase of violence,  specially among teen-agers. The ways violence has been manifested in the school environment have been reported and we have detected that in facing the problem the emphasis is on the correction rather in its prevention. To reverse this situation, it is necessary to turn our attention to the building of school discipline, trying to prevent it rather than just correcting it. For this to happen, schools have to review and redefine their social function and position as the articulators of possible solutions, considering that this issue can not be approached by only one social agent. It is also necessary that violence in school be addressed as an educational problem and the motivations that lead youths to practice violence be analised.No texto destacamos a evolução do conceito de “violência” e analisamos as mudanças socioculturais pelas quais a sociedade vem passando, bem como a maneira como essas influenciam o aumento da violência, principalmente entre os jovens. Destacamos também as formas como a violência tem se manifestado no ambiente escolar e detectamos que no enfrentamento do problema a ênfase é posta na correção do mesmo e não na sua prevenção. Para que a situação seja revertida, faz-se necessário as atenções voltarem-se para a construção da disciplina na escola, trabalhando no sentido de preveni-la e não apenas corrigi-la. Para que isso ocorra a escola precisa rever e redefinir sua função social e posicionar-se como articuladora de soluções possíveis, considerando que este é um problema que não pode ser enfrentado por um agente apenas.  É preciso que o problema da violência na escola seja encarado como um problema de cunho pedagógico e uma compreensão mais ampla do que orienta as ações e decisões da geração jovem atual e os motiva a praticar atos de violência seja realizadaUniversidade Estadual de Maringá2011-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionrelato de pesquisaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/1083710.4025/tpe.v13i2.10837Teoria e Prática da Educação; v. 13 n. 2 (2010); 131-1402237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/10837/8239Tigre, Maria das Graças Espirito Santoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T13:53:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/10837Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:18.694582Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL
OS JOVENS E A VIOLÊNCIA NA ESCOLA
title YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL
spellingShingle YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL
Tigre, Maria das Graças Espirito Santo
violence at school
social representations
educational practices
youth.
violência na escola
representações sociais
práticas educativas
juventude.
title_short YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL
title_full YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL
title_fullStr YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL
title_full_unstemmed YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL
title_sort YOUTH AND VIOLENCE AT SCHOOL
author Tigre, Maria das Graças Espirito Santo
author_facet Tigre, Maria das Graças Espirito Santo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tigre, Maria das Graças Espirito Santo
dc.subject.por.fl_str_mv violence at school
social representations
educational practices
youth.
violência na escola
representações sociais
práticas educativas
juventude.
topic violence at school
social representations
educational practices
youth.
violência na escola
representações sociais
práticas educativas
juventude.
description We pointed out in the text the evolution of the concept of “violence” and analised the sociocultural changes society has been experiencing, as well as the way these changes influence the increase of violence,  specially among teen-agers. The ways violence has been manifested in the school environment have been reported and we have detected that in facing the problem the emphasis is on the correction rather in its prevention. To reverse this situation, it is necessary to turn our attention to the building of school discipline, trying to prevent it rather than just correcting it. For this to happen, schools have to review and redefine their social function and position as the articulators of possible solutions, considering that this issue can not be approached by only one social agent. It is also necessary that violence in school be addressed as an educational problem and the motivations that lead youths to practice violence be analised.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
relato de pesquisa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/10837
10.4025/tpe.v13i2.10837
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/10837
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v13i2.10837
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/10837/8239
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 13 n. 2 (2010); 131-140
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207155855622144