THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169 |
Resumo: | Based on a qualitative research and using documentary analysis as a method, the present investigation sought to apprehend the manifestations of the concepts of work and praxis, present in the school curriculum of the state of São Paulo. From the articulation of Marx and Freire, it was possible to unveil values and interests present in the document that serves as the foundation for the pedagogical practices of the state education network. Elements that indicate a formation for subservience and heteronomy were present expressing the exercise of a domesticating and inauthentic praxis, which in no way comes close to the ethical and critical values that humanizing educational perspectives reverberate. |
id |
UEM-11_c4b5b3c342655d245c4c42dcedc1e433 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/59169 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIREEL CURRÍCULO DEL ESTADO DE SÃO PAULO A PARTIR DE LAS CATEGORÍAS TRABAJO EN MARX Y PRAXIS EN FREIREO CURRÍCULO DO ESTADO DE SÃO PAULO A PARTIR DAS CATEGORIAS DE TRABALHO EM MARX E PRÁXIS EM FREIREtrabalhopráxis autênticacurrículoBased on a qualitative research and using documentary analysis as a method, the present investigation sought to apprehend the manifestations of the concepts of work and praxis, present in the school curriculum of the state of São Paulo. From the articulation of Marx and Freire, it was possible to unveil values and interests present in the document that serves as the foundation for the pedagogical practices of the state education network. Elements that indicate a formation for subservience and heteronomy were present expressing the exercise of a domesticating and inauthentic praxis, which in no way comes close to the ethical and critical values that humanizing educational perspectives reverberate.A partir de una investigación cualitativa y utilizando el análisis documental como método, la presente investigación buscó aprehender las manifestaciones de los conceptos de trabajo y praxis, presentes en el currículo escolar del estado de São Paulo. A partir de la articulación de Marx y Freire, fue posible develar valores e intereses presentes en el documento que sirve de base a las prácticas pedagógicas de la red educativa estatal. Estuvieron presentes elementos que indican una formación para el servilismo y la heteronomía expresando el ejercicio de una praxis domesticadora e inauténtica, que de ninguna manera se acerca a los valores éticos y críticos que reverberanlas perspectivas educativas humanizadoras.A partir de uma pesquisa de natureza qualitativa e utilizando-se da análise documental como método, a presente investigação buscou apreender as manifestações das concepções de trabalho e de práxis, presentes no currículo escolar do estado de São Paulo. A partir da articulação de Marx e Freire, foi possível desvelar valores e interesses presentes no documento que serve de fundamento para as práticas pedagógicas da rede de ensino estadual. Elementos que indicam uma formação para a subserviência e para a heteronomia estiveram presentes expressando o exercício de uma práxis domesticadora e inautêntica, que em nada se aproxima dos valores éticos e críticos que perspectivas educacionais humanizadoras reverberam.Universidade Estadual de Maringá2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5916910.4025/tpe.v24i3.59169Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 195-2152237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169/751375153264Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJuliana Rezende TorresBertanha, AdrianoDemartini, Gabriel RibeiroMadureira, Cristiane AparecidaPinto de Oliveira, Wander2021-12-18T03:04:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/59169Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:43.373218Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE EL CURRÍCULO DEL ESTADO DE SÃO PAULO A PARTIR DE LAS CATEGORÍAS TRABAJO EN MARX Y PRAXIS EN FREIRE O CURRÍCULO DO ESTADO DE SÃO PAULO A PARTIR DAS CATEGORIAS DE TRABALHO EM MARX E PRÁXIS EM FREIRE |
title |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE |
spellingShingle |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE Juliana Rezende Torres trabalho práxis autêntica currículo |
title_short |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE |
title_full |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE |
title_fullStr |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE |
title_full_unstemmed |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE |
title_sort |
THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE |
author |
Juliana Rezende Torres |
author_facet |
Juliana Rezende Torres Bertanha, Adriano Demartini, Gabriel Ribeiro Madureira, Cristiane Aparecida Pinto de Oliveira, Wander |
author_role |
author |
author2 |
Bertanha, Adriano Demartini, Gabriel Ribeiro Madureira, Cristiane Aparecida Pinto de Oliveira, Wander |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Juliana Rezende Torres Bertanha, Adriano Demartini, Gabriel Ribeiro Madureira, Cristiane Aparecida Pinto de Oliveira, Wander |
dc.subject.por.fl_str_mv |
trabalho práxis autêntica currículo |
topic |
trabalho práxis autêntica currículo |
description |
Based on a qualitative research and using documentary analysis as a method, the present investigation sought to apprehend the manifestations of the concepts of work and praxis, present in the school curriculum of the state of São Paulo. From the articulation of Marx and Freire, it was possible to unveil values and interests present in the document that serves as the foundation for the pedagogical practices of the state education network. Elements that indicate a formation for subservience and heteronomy were present expressing the exercise of a domesticating and inauthentic praxis, which in no way comes close to the ethical and critical values that humanizing educational perspectives reverberate. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169 10.4025/tpe.v24i3.59169 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i3.59169 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169/751375153264 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 195-215 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158305095680 |