THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Juliana Rezende Torres
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bertanha, Adriano, Demartini, Gabriel Ribeiro, Madureira, Cristiane Aparecida, Pinto de Oliveira, Wander
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169
Resumo: Based on a qualitative research and using documentary analysis as a method, the present investigation sought to apprehend the manifestations of the concepts of work and praxis, present in the school curriculum of the state of São Paulo. From the articulation of Marx and Freire, it was possible to unveil values and interests present in the document that serves as the foundation for the pedagogical practices of the state education network. Elements that indicate a formation for subservience and heteronomy were present expressing the exercise of a domesticating and inauthentic praxis, which in no way comes close to the ethical and critical values that humanizing educational perspectives reverberate.
id UEM-11_c4b5b3c342655d245c4c42dcedc1e433
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/59169
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIREEL CURRÍCULO DEL ESTADO DE SÃO PAULO A PARTIR DE LAS CATEGORÍAS TRABAJO EN MARX Y PRAXIS EN FREIREO CURRÍCULO DO ESTADO DE SÃO PAULO A PARTIR DAS CATEGORIAS DE TRABALHO EM MARX E PRÁXIS EM FREIREtrabalhopráxis autênticacurrículoBased on a qualitative research and using documentary analysis as a method, the present investigation sought to apprehend the manifestations of the concepts of work and praxis, present in the school curriculum of the state of São Paulo. From the articulation of Marx and Freire, it was possible to unveil values and interests present in the document that serves as the foundation for the pedagogical practices of the state education network. Elements that indicate a formation for subservience and heteronomy were present expressing the exercise of a domesticating and inauthentic praxis, which in no way comes close to the ethical and critical values that humanizing educational perspectives reverberate.A partir de una investigación cualitativa y utilizando el análisis documental como método, la presente investigación buscó aprehender las manifestaciones de los conceptos de trabajo y praxis, presentes en el currículo escolar del estado de São Paulo. A partir de la articulación de Marx y Freire, fue posible develar valores e intereses presentes en el documento que sirve de base  a las prácticas pedagógicas de la red educativa estatal. Estuvieron presentes elementos que indican una formación para el servilismo y la heteronomía expresando el ejercicio de una praxis domesticadora e inauténtica, que de ninguna manera se acerca a los valores éticos y críticos que reverberanlas perspectivas educativas humanizadoras.A partir de uma pesquisa de natureza qualitativa e utilizando-se da análise documental como método, a presente investigação buscou apreender as manifestações das concepções de trabalho e de práxis, presentes no currículo escolar do estado de São Paulo. A partir da articulação de Marx e Freire, foi possível desvelar valores e interesses presentes no documento que serve de fundamento para as práticas pedagógicas da rede de ensino estadual. Elementos que indicam uma formação para a subserviência e para a heteronomia estiveram presentes expressando o exercício de uma práxis domesticadora e inautêntica, que em nada se aproxima dos valores éticos e críticos que perspectivas educacionais humanizadoras reverberam.Universidade Estadual de Maringá2021-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5916910.4025/tpe.v24i3.59169Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 195-2152237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169/751375153264Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJuliana Rezende TorresBertanha, AdrianoDemartini, Gabriel RibeiroMadureira, Cristiane AparecidaPinto de Oliveira, Wander2021-12-18T03:04:25Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/59169Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:43.373218Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
EL CURRÍCULO DEL ESTADO DE SÃO PAULO A PARTIR DE LAS CATEGORÍAS TRABAJO EN MARX Y PRAXIS EN FREIRE
O CURRÍCULO DO ESTADO DE SÃO PAULO A PARTIR DAS CATEGORIAS DE TRABALHO EM MARX E PRÁXIS EM FREIRE
title THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
spellingShingle THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
Juliana Rezende Torres
trabalho
práxis autêntica
currículo
title_short THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
title_full THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
title_fullStr THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
title_full_unstemmed THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
title_sort THE CURRICULUM OF THE STATE OF SÃO PAULO FROM THE WORK CATEGORIES IN MARX AND PRÁXIS IN FREIRE
author Juliana Rezende Torres
author_facet Juliana Rezende Torres
Bertanha, Adriano
Demartini, Gabriel Ribeiro
Madureira, Cristiane Aparecida
Pinto de Oliveira, Wander
author_role author
author2 Bertanha, Adriano
Demartini, Gabriel Ribeiro
Madureira, Cristiane Aparecida
Pinto de Oliveira, Wander
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Juliana Rezende Torres
Bertanha, Adriano
Demartini, Gabriel Ribeiro
Madureira, Cristiane Aparecida
Pinto de Oliveira, Wander
dc.subject.por.fl_str_mv trabalho
práxis autêntica
currículo
topic trabalho
práxis autêntica
currículo
description Based on a qualitative research and using documentary analysis as a method, the present investigation sought to apprehend the manifestations of the concepts of work and praxis, present in the school curriculum of the state of São Paulo. From the articulation of Marx and Freire, it was possible to unveil values and interests present in the document that serves as the foundation for the pedagogical practices of the state education network. Elements that indicate a formation for subservience and heteronomy were present expressing the exercise of a domesticating and inauthentic praxis, which in no way comes close to the ethical and critical values that humanizing educational perspectives reverberate.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169
10.4025/tpe.v24i3.59169
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v24i3.59169
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/59169/751375153264
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 3 (2021); 195-215
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158305095680