SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittar, Mariluce
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Oliveira, João Ferreira de, Lemos, Jandernaide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16159
Resumo: This article analyzes the expansion of the superior education in the Center-West, from the 1990s, prominently in the evening period, based on the reform of the superior education in the government of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2007). The primary objective is to examine to what extent superior education offered on the night shift, if it helps to democratize the access to this level of education or, in other words, works for the access and permanence into these courses with  students from disadvantaged sections of society. To this end, we present the basic characteristics and challenges of higher education in the current context, based on some indicators of socioeconomic and educational Center-West region, to highlight the evening access to education and the prospects for democratization into this region
id UEM-11_c7c81123f27aa7134bdbc25c4093aef5
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/16159
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGIONREFORMA DA EDUCAÇÃO SUPERIOR A PARTIR DOS ANOS 1990 E SUAS REPERCUSSÕES NA REGIÃO CENTRO-OESTESuperior Education PolicyReform of the Statethe Center-West RegionPolítica de Educação SuperiorReforma do EstadoRegião Centro-OesteThis article analyzes the expansion of the superior education in the Center-West, from the 1990s, prominently in the evening period, based on the reform of the superior education in the government of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2007). The primary objective is to examine to what extent superior education offered on the night shift, if it helps to democratize the access to this level of education or, in other words, works for the access and permanence into these courses with  students from disadvantaged sections of society. To this end, we present the basic characteristics and challenges of higher education in the current context, based on some indicators of socioeconomic and educational Center-West region, to highlight the evening access to education and the prospects for democratization into this regionNeste artigo analisa-se a expansão da educação superior na região Centro-Oeste, a partir dos anos 1990, destacadamente no período noturno, tendo por base a reforma da educação superior nos governos Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) e Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2007). O objetivo primordial é examinar em que medida a educação superior oferecida no turno noturno contribui para democratizar o acesso a esse nível de ensino, ou, em outras palavras, colabora para o acesso e a permanência de estudantes das camadas menos favorecidas da sociedade em cursos de nível superior. Para tanto, apresentam-se características básicas e desafios da educação superior no contexto atual, com base em alguns indicadores socioeconômicos e educacionais da região Centro-Oeste, no sentido de evidenciar o acesso ao ensino noturno e as perspectivas de democratização na regiãoUniversidade Estadual de Maringá2012-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/1615910.4025/tpe.v14i2.16159Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 2 (2011); 123-1372237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16159/8752Bittar, MariluceOliveira, João Ferreira deLemos, Jandernaideinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T13:53:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/16159Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:23.963378Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION
REFORMA DA EDUCAÇÃO SUPERIOR A PARTIR DOS ANOS 1990 E SUAS REPERCUSSÕES NA REGIÃO CENTRO-OESTE
title SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION
spellingShingle SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION
Bittar, Mariluce
Superior Education Policy
Reform of the State
the Center-West Region
Política de Educação Superior
Reforma do Estado
Região Centro-Oeste
title_short SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION
title_full SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION
title_fullStr SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION
title_full_unstemmed SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION
title_sort SUPERIOR EDUCATION REFORM FROM THE 1990S AND ITS IMPACT ON THE CENTER-WEST REGION
author Bittar, Mariluce
author_facet Bittar, Mariluce
Oliveira, João Ferreira de
Lemos, Jandernaide
author_role author
author2 Oliveira, João Ferreira de
Lemos, Jandernaide
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittar, Mariluce
Oliveira, João Ferreira de
Lemos, Jandernaide
dc.subject.por.fl_str_mv Superior Education Policy
Reform of the State
the Center-West Region
Política de Educação Superior
Reforma do Estado
Região Centro-Oeste
topic Superior Education Policy
Reform of the State
the Center-West Region
Política de Educação Superior
Reforma do Estado
Região Centro-Oeste
description This article analyzes the expansion of the superior education in the Center-West, from the 1990s, prominently in the evening period, based on the reform of the superior education in the government of Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) and Luiz Inácio Lula da Silva (2003-2007). The primary objective is to examine to what extent superior education offered on the night shift, if it helps to democratize the access to this level of education or, in other words, works for the access and permanence into these courses with  students from disadvantaged sections of society. To this end, we present the basic characteristics and challenges of higher education in the current context, based on some indicators of socioeconomic and educational Center-West region, to highlight the evening access to education and the prospects for democratization into this region
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16159
10.4025/tpe.v14i2.16159
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16159
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v14i2.16159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/16159/8752
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 2 (2011); 123-137
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156478476288