INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839 |
Resumo: | This article reports the experience with research activities in the teaching of Biology in Secondary School. Its object of research is native seeds, of traditional varieties, considered genetic heritage in Brazil. The objective was to reflect on this pedagogical practice, using a problem situation, scientific research and the registration system of the experience with native seeds, by the Rural Development Secretariat of Bahia. The reflection on the pedagogical practice reveals some challenges, such as the lack of approximation between school culture and scientific culture and vice versa. However, it indicates a good exercise to carry out various stages of scientific research, being a topic with a strong relationship with biological knowledge. |
id |
UEM-11_d5884f88871fee2b8acd585af81b0e17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/62839 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIAENSINO POR INVESTIGAÇÃO SOBRE SEMENTES CRIOULAS: RELATO DE EXPERIÊNCIANative seeds. Investigative activity. High School.Semente crioula. Atividade investigativa. Ensino Médio.This article reports the experience with research activities in the teaching of Biology in Secondary School. Its object of research is native seeds, of traditional varieties, considered genetic heritage in Brazil. The objective was to reflect on this pedagogical practice, using a problem situation, scientific research and the registration system of the experience with native seeds, by the Rural Development Secretariat of Bahia. The reflection on the pedagogical practice reveals some challenges, such as the lack of approximation between school culture and scientific culture and vice versa. However, it indicates a good exercise to carry out various stages of scientific research, being a topic with a strong relationship with biological knowledge.Este artículo relata la experiencia con las actividades investigativas en la enseñanza de la Biología de la Escuela Secundaria. Tiene como objeto de investigación las semillas criollas, de variedades tradicionales, consideradas herencia genética en Brasil. Se estableció como objetivo reflexionar sobre esta práctica pedagógica, utilizandose una situación problema, la investigación científica y el sistema de registro de la experiencia con semillas criollas, por la Secretaría de Desarrollo Rural de Bahía. La reflexión sobre la práctica pedagógica revela algunos retos, como la falta de aproximación entre cultura escolar y cultura científica y viceversa. Sin embargo, indica un buen ejercicio para llevar a cabo varias etapas de la investigación científica, siendo un tema con una fuerte relación con el conocimiento biológico. Este artigo relata a experiência com atividades investigativas no ensino de Biologia do Ensino Médio. Tem como objeto de pesquisa as sementes crioulas, provenientes das variedades tradicionais, consideradas patrimônio genético no Brasil. Estabeleceu como objetivo refletir sobre essa prática pedagógica utilizando-se de uma situação problema, da pesquisa científica e do sistema de cadastro de experiência com sementes crioulas, da Secretaria de Desenvolvimento Rural da Bahia. A reflexão sobre a prática pedagógica revela alguns desafios, como a falta de aproximação entre a cultura escolar com a cultura científica e vice versa. Entretanto, indica um bom exercício para efetivar diversas etapas da investigação científica, sendo um tema de forte relação com conhecimentos biológicos. Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6283910.4025/tpe.v25i2.62839Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 198-2132237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839/751375154645Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAgnese da Rocha, Eliana Ferreira-Silva, Alice2022-09-21T11:33:04Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/62839Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.728720Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA ENSINO POR INVESTIGAÇÃO SOBRE SEMENTES CRIOULAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA |
title |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA |
spellingShingle |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA Agnese da Rocha, Eliana Native seeds. Investigative activity. High School. Semente crioula. Atividade investigativa. Ensino Médio. |
title_short |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA |
title_full |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA |
title_fullStr |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA |
title_full_unstemmed |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA |
title_sort |
INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA |
author |
Agnese da Rocha, Eliana |
author_facet |
Agnese da Rocha, Eliana Ferreira-Silva, Alice |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira-Silva, Alice |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Agnese da Rocha, Eliana Ferreira-Silva, Alice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Native seeds. Investigative activity. High School. Semente crioula. Atividade investigativa. Ensino Médio. |
topic |
Native seeds. Investigative activity. High School. Semente crioula. Atividade investigativa. Ensino Médio. |
description |
This article reports the experience with research activities in the teaching of Biology in Secondary School. Its object of research is native seeds, of traditional varieties, considered genetic heritage in Brazil. The objective was to reflect on this pedagogical practice, using a problem situation, scientific research and the registration system of the experience with native seeds, by the Rural Development Secretariat of Bahia. The reflection on the pedagogical practice reveals some challenges, such as the lack of approximation between school culture and scientific culture and vice versa. However, it indicates a good exercise to carry out various stages of scientific research, being a topic with a strong relationship with biological knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839 10.4025/tpe.v25i2.62839 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v25i2.62839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839/751375154645 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 198-213 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158364864512 |