INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Agnese da Rocha, Eliana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferreira-Silva, Alice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839
Resumo: This article reports the experience with research activities in the teaching of Biology in Secondary School. Its object of research is native seeds, of traditional varieties, considered genetic heritage in Brazil. The objective was to reflect on this pedagogical practice, using a problem situation, scientific research and the registration system of the experience with native seeds, by the Rural Development Secretariat of Bahia. The reflection on the pedagogical practice reveals some challenges, such as the lack of approximation between school culture and scientific culture and vice versa. However, it indicates a good exercise to carry out various stages of scientific research, being a topic with a strong relationship with biological knowledge.
id UEM-11_d5884f88871fee2b8acd585af81b0e17
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/62839
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIAENSINO POR INVESTIGAÇÃO SOBRE SEMENTES CRIOULAS: RELATO DE EXPERIÊNCIANative seeds. Investigative activity. High School.Semente crioula. Atividade investigativa. Ensino Médio.This article reports the experience with research activities in the teaching of Biology in Secondary School. Its object of research is native seeds, of traditional varieties, considered genetic heritage in Brazil. The objective was to reflect on this pedagogical practice, using a problem situation, scientific research and the registration system of the experience with native seeds, by the Rural Development Secretariat of Bahia. The reflection on the pedagogical practice reveals some challenges, such as the lack of approximation between school culture and scientific culture and vice versa. However, it indicates a good exercise to carry out various stages of scientific research, being a topic with a strong relationship with biological knowledge.Este artículo relata la experiencia con las actividades investigativas en la enseñanza de la Biología de la Escuela Secundaria. Tiene como objeto de investigación las semillas criollas, de variedades tradicionales, consideradas herencia genética en Brasil. Se estableció como objetivo reflexionar sobre esta práctica pedagógica, utilizandose una situación problema, la investigación científica y el sistema de registro de la experiencia con semillas criollas, por la Secretaría de Desarrollo Rural de Bahía. La reflexión sobre la práctica pedagógica revela algunos retos, como la falta de aproximación entre cultura escolar y cultura científica y viceversa. Sin embargo, indica un buen ejercicio para llevar a cabo varias etapas de la investigación científica, siendo un tema con una fuerte relación con el conocimiento biológico. Este artigo relata a experiência com atividades investigativas no ensino de Biologia do Ensino Médio. Tem como objeto de pesquisa as sementes crioulas, provenientes das variedades tradicionais, consideradas patrimônio genético no Brasil. Estabeleceu como objetivo refletir sobre essa prática pedagógica utilizando-se de uma situação problema, da pesquisa científica e do sistema de cadastro de experiência com sementes crioulas, da Secretaria de Desenvolvimento Rural da Bahia. A reflexão sobre a prática pedagógica revela alguns desafios, como a falta de aproximação entre a cultura escolar com a cultura científica e vice versa. Entretanto, indica um bom exercício para efetivar diversas etapas da investigação científica, sendo um tema de forte relação com conhecimentos biológicos. Universidade Estadual de Maringá2022-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6283910.4025/tpe.v25i2.62839Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 198-2132237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839/751375154645Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAgnese da Rocha, Eliana Ferreira-Silva, Alice2022-09-21T11:33:04Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/62839Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:44.728720Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
ENSINO POR INVESTIGAÇÃO SOBRE SEMENTES CRIOULAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA
title INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
spellingShingle INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
Agnese da Rocha, Eliana
Native seeds. Investigative activity. High School.
Semente crioula. Atividade investigativa. Ensino Médio.
title_short INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
title_full INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
title_fullStr INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
title_full_unstemmed INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
title_sort INVESTIGATIVE TEACHING ABOUT NATIVE SEEDS: EXPERIENCE REPORT ENSEÑANZA INVESTIGATIVA SOBRE SEMILLAS CRIOLLAS: INFORME DE EXPERIENCIA
author Agnese da Rocha, Eliana
author_facet Agnese da Rocha, Eliana
Ferreira-Silva, Alice
author_role author
author2 Ferreira-Silva, Alice
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Agnese da Rocha, Eliana
Ferreira-Silva, Alice
dc.subject.por.fl_str_mv Native seeds. Investigative activity. High School.
Semente crioula. Atividade investigativa. Ensino Médio.
topic Native seeds. Investigative activity. High School.
Semente crioula. Atividade investigativa. Ensino Médio.
description This article reports the experience with research activities in the teaching of Biology in Secondary School. Its object of research is native seeds, of traditional varieties, considered genetic heritage in Brazil. The objective was to reflect on this pedagogical practice, using a problem situation, scientific research and the registration system of the experience with native seeds, by the Rural Development Secretariat of Bahia. The reflection on the pedagogical practice reveals some challenges, such as the lack of approximation between school culture and scientific culture and vice versa. However, it indicates a good exercise to carry out various stages of scientific research, being a topic with a strong relationship with biological knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839
10.4025/tpe.v25i2.62839
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i2.62839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/62839/751375154645
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 2 (2022); 198-213
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158364864512