SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942 |
Resumo: | This work has for objective to analyze the relationship between formal schooling and the construction of identities in the quilombo of Salamina in Putumuju Maragogipe-BA. Understanding that the school occupies an important place in the formation of policy partner individuals, we investigate how knowledge, reality and history of the aforesaid are the quilombo curriculum of children and adolescents locations. We present the laws and guidelines for school education with the theoretical framework facing educational experiences interface shown in the local school. Through field research, through the collection and analysis of interviews with students, community leader, teacher and Director, noted the need to rethink the quilombola school plan to be contributing to the maintenance of social inequalities and discriminatory practices put this group ever since. |
id |
UEM-11_e14f39505eaa86e61fd8f0192b51b697 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53942 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJUEDUCACIÓN ESCOLAR, CURRÍCULO, FORMACIÓN DOCENTE E IDENTIDADES EN KILOMBOS: UN ANÁLISIS DE LA COMUNIDAD DE SALAMINAS PUTUMUJUEDUCAÇÃO ESCOLAR, CURRÍCULO, FORMAÇÃO DOCENTE E IDENTIDADES NOS QUILOMBOS: UMA ANÁLISE DA COMUNIDADE DE SALAMINAS PUTUMUJUEducação; Quilombo; Identidade;This work has for objective to analyze the relationship between formal schooling and the construction of identities in the quilombo of Salamina in Putumuju Maragogipe-BA. Understanding that the school occupies an important place in the formation of policy partner individuals, we investigate how knowledge, reality and history of the aforesaid are the quilombo curriculum of children and adolescents locations. We present the laws and guidelines for school education with the theoretical framework facing educational experiences interface shown in the local school. Through field research, through the collection and analysis of interviews with students, community leader, teacher and Director, noted the need to rethink the quilombola school plan to be contributing to the maintenance of social inequalities and discriminatory practices put this group ever since. Este trabajo tiene como objetivo analizar la relación entre la escolarización formal y el proceso de construcción de identidades en el quilombo de Salaminas Putumuju, en Maragogipe-BA. Entendiendo que la escuela ocupa un lugar importante con respecto a la formación sociopolítica de los individuos, buscamos investigar cómo el conocimiento, la realidad y la historia del quilombo antes mencionado se muestran en el currículo escolar de niños y adolescentes locales. Presentamos las Leyes y Directrices para la Educación Escolar de Quilombola junto con el marco teórico sobre el tema, colocándolos en interfaz con las experiencias educativas evidenciadas en la escuela local. A través de la investigación de campo, a través de la recopilación y el análisis de entrevistas con estudiantes, líderes comunitarios, maestros y directores, se observó la necesidad de repensar el plan escolar de quilombola, bajo pena de contribuir al mantenimiento de las desigualdades sociales y las prácticas discriminatorias. O presente trabalho tem por objetivo analisar a relação entre a escolarização formal e o processo de construção das identidades no quilombo de Salaminas Putumuju, em Maragogipe-BA. Compreendendo que a escola ocupa um lugar importante no que tange a formação sociopolítica dos indivíduos, buscamos investigar de que maneira os saberes, realidade e história do quilombo supracitado se mostram no currículo escolar das crianças e adolescentes locais. Apresentamos as Leis e Diretrizes para a Educação Escolar Quilombola junto ao referencial teórico sobre o tema colocando-os em interface com as experiências educativas evidenciadas na escola local. Por meio da pesquisa de campo, através da coleta e análise das entrevistas com estudantes, líder comunitário, professora e diretora, observou-se a necessidade de repensar o plano escolar quilombola, sob pena de estar contribuindo para a manutenção das desigualdades sociais e práticas discriminatórias postas a este grupo desde sempre.Universidade Estadual de Maringá2020-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5394210.4025/tpe.v23i3.53942Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 3 (2020); 20-402237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942/751375151431Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSandes, Jamile do Carmo Conceição SandesJoi Martins, Thais2021-12-18T03:09:01Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53942Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.823559Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU EDUCACIÓN ESCOLAR, CURRÍCULO, FORMACIÓN DOCENTE E IDENTIDADES EN KILOMBOS: UN ANÁLISIS DE LA COMUNIDAD DE SALAMINAS PUTUMUJU EDUCAÇÃO ESCOLAR, CURRÍCULO, FORMAÇÃO DOCENTE E IDENTIDADES NOS QUILOMBOS: UMA ANÁLISE DA COMUNIDADE DE SALAMINAS PUTUMUJU |
title |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU |
spellingShingle |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes Educação; Quilombo; Identidade; |
title_short |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU |
title_full |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU |
title_fullStr |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU |
title_full_unstemmed |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU |
title_sort |
SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU |
author |
Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes |
author_facet |
Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes Joi Martins, Thais |
author_role |
author |
author2 |
Joi Martins, Thais |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes Joi Martins, Thais |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Quilombo; Identidade; |
topic |
Educação; Quilombo; Identidade; |
description |
This work has for objective to analyze the relationship between formal schooling and the construction of identities in the quilombo of Salamina in Putumuju Maragogipe-BA. Understanding that the school occupies an important place in the formation of policy partner individuals, we investigate how knowledge, reality and history of the aforesaid are the quilombo curriculum of children and adolescents locations. We present the laws and guidelines for school education with the theoretical framework facing educational experiences interface shown in the local school. Through field research, through the collection and analysis of interviews with students, community leader, teacher and Director, noted the need to rethink the quilombola school plan to be contributing to the maintenance of social inequalities and discriminatory practices put this group ever since. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942 10.4025/tpe.v23i3.53942 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v23i3.53942 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942/751375151431 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 3 (2020); 20-40 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158233792512 |