SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Joi Martins, Thais
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942
Resumo: This work has for objective to analyze the relationship between formal schooling and the construction of identities in the quilombo of Salamina in Putumuju Maragogipe-BA. Understanding that the school occupies an important place in the formation of policy partner individuals, we investigate how knowledge, reality and history of the aforesaid are the quilombo curriculum of children and adolescents locations. We present the laws and guidelines for school education with the theoretical framework facing educational experiences interface shown in the local school. Through field research, through the collection and analysis of interviews with students, community leader, teacher and Director, noted the need to rethink the quilombola school plan to be contributing to the maintenance of social inequalities and discriminatory practices put this group ever since.
id UEM-11_e14f39505eaa86e61fd8f0192b51b697
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53942
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJUEDUCACIÓN ESCOLAR, CURRÍCULO, FORMACIÓN DOCENTE E IDENTIDADES EN KILOMBOS: UN ANÁLISIS DE LA COMUNIDAD DE SALAMINAS PUTUMUJUEDUCAÇÃO ESCOLAR, CURRÍCULO, FORMAÇÃO DOCENTE E IDENTIDADES NOS QUILOMBOS: UMA ANÁLISE DA COMUNIDADE DE SALAMINAS PUTUMUJUEducação; Quilombo; Identidade;This work has for objective to analyze the relationship between formal schooling and the construction of identities in the quilombo of Salamina in Putumuju Maragogipe-BA. Understanding that the school occupies an important place in the formation of policy partner individuals, we investigate how knowledge, reality and history of the aforesaid are the quilombo curriculum of children and adolescents locations. We present the laws and guidelines for school education with the theoretical framework facing educational experiences interface shown in the local school. Through field research, through the collection and analysis of interviews with students, community leader, teacher and Director, noted the need to rethink the quilombola school plan to be contributing to the maintenance of social inequalities and discriminatory practices put this group ever since. Este trabajo tiene como objetivo analizar la relación entre la escolarización formal y el proceso de construcción de identidades en el quilombo de Salaminas Putumuju, en Maragogipe-BA. Entendiendo que la escuela ocupa un lugar importante con respecto a la formación sociopolítica de los individuos, buscamos investigar cómo el conocimiento, la realidad y la historia del quilombo antes mencionado se muestran en el currículo escolar de niños y adolescentes locales. Presentamos las Leyes y Directrices para la Educación Escolar de Quilombola junto con el marco teórico sobre el tema, colocándolos en interfaz con las experiencias educativas evidenciadas en la escuela local. A través de la investigación de campo, a través de la recopilación y el análisis de entrevistas con estudiantes, líderes comunitarios, maestros y directores, se observó la necesidad de repensar el plan escolar de quilombola, bajo pena de contribuir al mantenimiento de las desigualdades sociales y las prácticas discriminatorias. O presente trabalho tem por objetivo analisar a relação entre a escolarização formal e o processo de construção das identidades no quilombo de Salaminas Putumuju, em Maragogipe-BA. Compreendendo que a escola ocupa um lugar importante no que tange a formação sociopolítica dos indivíduos, buscamos investigar de que maneira os saberes, realidade e história do quilombo supracitado se mostram no currículo escolar das crianças e adolescentes locais. Apresentamos as Leis e Diretrizes para a Educação Escolar Quilombola junto ao referencial teórico sobre o tema colocando-os em interface com as experiências educativas evidenciadas na escola local. Por meio da pesquisa de campo, através da coleta e análise das entrevistas com estudantes, líder comunitário, professora e diretora, observou-se a necessidade de repensar o plano escolar quilombola, sob pena de estar contribuindo para a manutenção das desigualdades sociais e práticas discriminatórias postas a este grupo desde sempre.Universidade Estadual de Maringá2020-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5394210.4025/tpe.v23i3.53942Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 3 (2020); 20-402237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942/751375151431Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSandes, Jamile do Carmo Conceição SandesJoi Martins, Thais2021-12-18T03:09:01Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53942Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.823559Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
EDUCACIÓN ESCOLAR, CURRÍCULO, FORMACIÓN DOCENTE E IDENTIDADES EN KILOMBOS: UN ANÁLISIS DE LA COMUNIDAD DE SALAMINAS PUTUMUJU
EDUCAÇÃO ESCOLAR, CURRÍCULO, FORMAÇÃO DOCENTE E IDENTIDADES NOS QUILOMBOS: UMA ANÁLISE DA COMUNIDADE DE SALAMINAS PUTUMUJU
title SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
spellingShingle SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes
Educação; Quilombo; Identidade;
title_short SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
title_full SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
title_fullStr SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
title_full_unstemmed SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
title_sort SCHOOL EDUCATION, CURRICULUM, TEACHER EDUCATION AND IDENTITIES IN KILOMBOS: AN ANALYSIS OF THE COMMUNITY OF SALAMINAS PUTUMUJU
author Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes
author_facet Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes
Joi Martins, Thais
author_role author
author2 Joi Martins, Thais
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sandes, Jamile do Carmo Conceição Sandes
Joi Martins, Thais
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Quilombo; Identidade;
topic Educação; Quilombo; Identidade;
description This work has for objective to analyze the relationship between formal schooling and the construction of identities in the quilombo of Salamina in Putumuju Maragogipe-BA. Understanding that the school occupies an important place in the formation of policy partner individuals, we investigate how knowledge, reality and history of the aforesaid are the quilombo curriculum of children and adolescents locations. We present the laws and guidelines for school education with the theoretical framework facing educational experiences interface shown in the local school. Through field research, through the collection and analysis of interviews with students, community leader, teacher and Director, noted the need to rethink the quilombola school plan to be contributing to the maintenance of social inequalities and discriminatory practices put this group ever since.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942
10.4025/tpe.v23i3.53942
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v23i3.53942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53942/751375151431
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 3 (2020); 20-40
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158233792512