The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Acta Scientiarum. Education (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293 |
Resumo: | Based on classroom experiences with non-Euclidean Geometry, a relevant potential element for documentaries has been detected to discuss and reflect on the theme. Documentary films are resources to enhance people´s critical thinking and civic attitude and to promote discussions and reflections between teachers and students for possible school changes. Current paper presents documentaries and their features as advance organizers in the teaching of non-Euclidean Geometry to subsidize teachers of Mathematics that intend to teach this field of Geometry in their classes. |
id |
UEM-12_0e578ee0a5f4f79fed5cc7dea57e60c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/23293 |
network_acronym_str |
UEM-12 |
network_name_str |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroomLa utilización de documentales como organizadores previos en la enseñanza de geometría no Euclidiana en el aulaA utilização de documentários enquanto organizadores prévios no ensino de geometria não Euclidiana em sala de auladocumentaries filmsprevious organizersteaching of mathematicsnon-Euclidean geometrypelículas documentalesanticipo del organizadorenseñanza de las matemáticasgeometría no Euclidianafilmes documentariesorganizador prévioensino de matemáticageometria não EuclidianaBased on classroom experiences with non-Euclidean Geometry, a relevant potential element for documentaries has been detected to discuss and reflect on the theme. Documentary films are resources to enhance people´s critical thinking and civic attitude and to promote discussions and reflections between teachers and students for possible school changes. Current paper presents documentaries and their features as advance organizers in the teaching of non-Euclidean Geometry to subsidize teachers of Mathematics that intend to teach this field of Geometry in their classes. A partir de las experiencias en el aula, en la presentación de la geometría no Euclidiana, se comprobó que el fuerte potencial de algunos documentales para la promoción del debate y la discusión de este tema. Los documentales se caracterizan como recursos para la elevación del pensamiento crítico y la postura ciudadana de las personas y para la promoción de debates y reflexiones, entre los docentes y los estudiantes, que han culminado en posibles cambios escolares. La propuesta de este artículo es presentar algunos documentales y sus características de organizador antes enseñanza de geometría euclidiana y no subsidio para ayudar a los profesores de matemáticas que deseen presentar este campo de la geometría en sus clases.A partir das experiências vivenciadas em sala de aula na apresentação de conteúdos de Geometria não Euclidiana, verificou-se o forte potencial de alguns documentários para a promoção do debate e reflexão desse tema. Os documentários caracterizam-se como recursos para a elevação do pensamento crítico e postura cidadã das pessoas e para a promoção de discussões/reflexões, entre professores e estudantes, culminando em possíveis mudanças escolares. A proposta deste artigo é apresentar alguns documentários e suas características de organizadores prévios no ensino de Geometria não Euclidiana enquanto subsídio para auxiliar professores de Matemática que pretendem apresentar esse campo da Geometria em suas aulas. Universidade Estadual de Maringá2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/2329310.4025/actascieduc.v38i1.23293Acta Scientiarum. Education; Vol 38 No 1 (2016): Jan.-Mar.; 43-49Acta Scientiarum. Education; v. 38 n. 1 (2016): Jan.-Mar.; 43-492178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293/pdf_80Brum, Wanderley PivattoSchuhmacher, ElcioSilva, Sani de Carvalho Rutz dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-10-05T11:36:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/23293Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2016-10-05T11:36:28Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom La utilización de documentales como organizadores previos en la enseñanza de geometría no Euclidiana en el aula A utilização de documentários enquanto organizadores prévios no ensino de geometria não Euclidiana em sala de aula |
title |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom |
spellingShingle |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom Brum, Wanderley Pivatto documentaries films previous organizers teaching of mathematics non-Euclidean geometry películas documentales anticipo del organizador enseñanza de las matemáticas geometría no Euclidiana filmes documentaries organizador prévio ensino de matemática geometria não Euclidiana |
title_short |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom |
title_full |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom |
title_fullStr |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom |
title_full_unstemmed |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom |
title_sort |
The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom |
author |
Brum, Wanderley Pivatto |
author_facet |
Brum, Wanderley Pivatto Schuhmacher, Elcio Silva, Sani de Carvalho Rutz da |
author_role |
author |
author2 |
Schuhmacher, Elcio Silva, Sani de Carvalho Rutz da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brum, Wanderley Pivatto Schuhmacher, Elcio Silva, Sani de Carvalho Rutz da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
documentaries films previous organizers teaching of mathematics non-Euclidean geometry películas documentales anticipo del organizador enseñanza de las matemáticas geometría no Euclidiana filmes documentaries organizador prévio ensino de matemática geometria não Euclidiana |
topic |
documentaries films previous organizers teaching of mathematics non-Euclidean geometry películas documentales anticipo del organizador enseñanza de las matemáticas geometría no Euclidiana filmes documentaries organizador prévio ensino de matemática geometria não Euclidiana |
description |
Based on classroom experiences with non-Euclidean Geometry, a relevant potential element for documentaries has been detected to discuss and reflect on the theme. Documentary films are resources to enhance people´s critical thinking and civic attitude and to promote discussions and reflections between teachers and students for possible school changes. Current paper presents documentaries and their features as advance organizers in the teaching of non-Euclidean Geometry to subsidize teachers of Mathematics that intend to teach this field of Geometry in their classes. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293 10.4025/actascieduc.v38i1.23293 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293 |
identifier_str_mv |
10.4025/actascieduc.v38i1.23293 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293/pdf_80 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Education; Vol 38 No 1 (2016): Jan.-Mar.; 43-49 Acta Scientiarum. Education; v. 38 n. 1 (2016): Jan.-Mar.; 43-49 2178-5201 2178-5198 reponame:Acta Scientiarum. Education (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
collection |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
actaeduc@uem.br|| |
_version_ |
1754842068783464448 |