The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Acta Scientiarum. Education (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188 |
Resumo: | Among the several studies that research the insertion of the history of mathematics in the teachers training from an updated historiographical perspective, we find a theoretical current that proposes the construction of an interface between history and teaching of mathematics through the study of historical mathematical instruments. Among the devices that possess mathematical knowledge incorporated in its manufacture and its use, there is the cross-staff, a nautical and astronomical instrument very used between the fifteenth and seventeenth centuries, which is inserted in the document Chrnographia, Reportorio dos Tempos…, from 1603. This article intends to present some didactic potentialities for use in teacher training, based on the Teaching Guiding Activity in the study on measures. In this way, the concepts related to the unit of measurement, such as the inch, can be studied when constructing or manipulating the cross-staff. This happens mainly due to the construction of mathematical knowledge that are mobilized in these practices, causing the teacher rethink the knowledge to then learn and resignify the same ones. |
id |
UEM-12_881c9ffb2f35f61ab8723af8b7d20ae9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/48188 |
network_acronym_str |
UEM-12 |
network_name_str |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers trainingA Balhestilha (1603) como instrumento matemático para el estudio de la formación del profesor de mediciónA balhestilha (1603) como um instrumento matemático para o estudo de medidas na formação de professores de matemáticainterface between history and mathematics teaching; cross-staff; teacher training.interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas; balhestilha; formación de profesores.interface entre história e ensino de matemática; balhestilha; formação de professores.Among the several studies that research the insertion of the history of mathematics in the teachers training from an updated historiographical perspective, we find a theoretical current that proposes the construction of an interface between history and teaching of mathematics through the study of historical mathematical instruments. Among the devices that possess mathematical knowledge incorporated in its manufacture and its use, there is the cross-staff, a nautical and astronomical instrument very used between the fifteenth and seventeenth centuries, which is inserted in the document Chrnographia, Reportorio dos Tempos…, from 1603. This article intends to present some didactic potentialities for use in teacher training, based on the Teaching Guiding Activity in the study on measures. In this way, the concepts related to the unit of measurement, such as the inch, can be studied when constructing or manipulating the cross-staff. This happens mainly due to the construction of mathematical knowledge that are mobilized in these practices, causing the teacher rethink the knowledge to then learn and resignify the same ones.Entre los diversos estudios que investigan la inserción de la Historia de las Matemáticas en la formación docente desde una perspectiva historiográfica actualizada, encontramos una corriente teórica que propone la construcción de una interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas a través del estudio de instrumentos matemáticos históricos. Entre los aparatos que tienen conocimiento matemático incorporado a su fabricación y uso, está la balhestilha, un instrumento náutico y astronómico ampliamente utilizado entre los siglos XV y XVII, que se inserta en el documento Chrnographia, Reportorio dos Tempos..., 1603. Este articulo tiene como objetivo presentar algunas potencialidades didácticas para su uso en la formación del profesorado, basadas en las Actividades de Orientación Docente (AOE) en el estudio sobre medidas. De esta manera, los conceptos relacionados con la unidad de medida, como la pulgada, se pueden estudiar al construir o manipular la Balhestilha. Esto sucede principalmente debido a la construcción del conocimiento matemático que son movilizado en estas prácticas, haciendo que el maestro reconsidere el saber hasta entonces aprendido y redefinir los mismos.Dentre os vários estudos que pesquisam a inserção da história da matemática na formação de professores, sob uma perspectiva historiográfica atualizada, encontramos uma corrente teórica que propõe a construção de uma interface entre História e ensino de Matemática por meio do estudo de instrumentos matemáticos históricos. Entre os aparatos que possuem conhecimentos Matemáticos incorporados na sua fabricação e no seu uso, tem-se a balhestilha, um instrumento náutico e astronômico muito utilizado entre os séculos XV e XVII, que se encontra inserido no documento Chrnographia, Reportorio dos Tempos..., de 1603. Este artigo tem o intuito de apresentar algumas potencialidades didáticas para o uso na formação de professor, tomando como base as Atividades Orientadoras de Ensino (AOE) no estudo sobre medidas. Dessa maneira, os conceitos relacionados à unidade de medida, como, por exemplo, a polegada, podem ser estudados quando se constrói ou se manipula a balhestilha. Isso acontece, principalmente, devido à construção de conhecimentos Matemáticos que são mobilizados nessas práticas, fazendo com que o professor repense os saberes até então aprendidos e ressignifiquem os mesmos.Universidade Estadual de Maringá2020-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/4818810.4025/actascieduc.v43i1.48188Acta Scientiarum. Education; Vol 43 (2021): Publicação contínua; e48188Acta Scientiarum. Education; v. 43 (2021): Publicação contínua; e481882178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188/751375151280Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Batista, Antonia Naiara de SousaPereira, Ana Carolina Costa 2021-09-21T13:26:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/48188Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2021-09-21T13:26:14Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training A Balhestilha (1603) como instrumento matemático para el estudio de la formación del profesor de medición A balhestilha (1603) como um instrumento matemático para o estudo de medidas na formação de professores de matemática |
title |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training |
spellingShingle |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training Batista, Antonia Naiara de Sousa interface between history and mathematics teaching; cross-staff; teacher training. interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas; balhestilha; formación de profesores. interface entre história e ensino de matemática; balhestilha; formação de professores. |
title_short |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training |
title_full |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training |
title_fullStr |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training |
title_full_unstemmed |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training |
title_sort |
The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training |
author |
Batista, Antonia Naiara de Sousa |
author_facet |
Batista, Antonia Naiara de Sousa Pereira, Ana Carolina Costa |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Ana Carolina Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Antonia Naiara de Sousa Pereira, Ana Carolina Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interface between history and mathematics teaching; cross-staff; teacher training. interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas; balhestilha; formación de profesores. interface entre história e ensino de matemática; balhestilha; formação de professores. |
topic |
interface between history and mathematics teaching; cross-staff; teacher training. interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas; balhestilha; formación de profesores. interface entre história e ensino de matemática; balhestilha; formação de professores. |
description |
Among the several studies that research the insertion of the history of mathematics in the teachers training from an updated historiographical perspective, we find a theoretical current that proposes the construction of an interface between history and teaching of mathematics through the study of historical mathematical instruments. Among the devices that possess mathematical knowledge incorporated in its manufacture and its use, there is the cross-staff, a nautical and astronomical instrument very used between the fifteenth and seventeenth centuries, which is inserted in the document Chrnographia, Reportorio dos Tempos…, from 1603. This article intends to present some didactic potentialities for use in teacher training, based on the Teaching Guiding Activity in the study on measures. In this way, the concepts related to the unit of measurement, such as the inch, can be studied when constructing or manipulating the cross-staff. This happens mainly due to the construction of mathematical knowledge that are mobilized in these practices, causing the teacher rethink the knowledge to then learn and resignify the same ones. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188 10.4025/actascieduc.v43i1.48188 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188 |
identifier_str_mv |
10.4025/actascieduc.v43i1.48188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188/751375151280 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Education https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Education https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Education; Vol 43 (2021): Publicação contínua; e48188 Acta Scientiarum. Education; v. 43 (2021): Publicação contínua; e48188 2178-5201 2178-5198 reponame:Acta Scientiarum. Education (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
collection |
Acta Scientiarum. Education (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
actaeduc@uem.br|| |
_version_ |
1754842070324871168 |