The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Antonia Naiara de Sousa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Ana Carolina Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Acta Scientiarum. Education (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188
Resumo: Among the several studies that research the insertion of the history of mathematics in the teachers training from an updated historiographical perspective, we find a theoretical current that proposes the construction of an interface between history and teaching of mathematics through the study of historical mathematical instruments. Among the devices that possess mathematical knowledge incorporated in its manufacture and its use, there is the cross-staff, a nautical and astronomical instrument very used between the fifteenth and seventeenth centuries, which is inserted in the document Chrnographia, Reportorio dos Tempos…, from 1603. This article intends to present some didactic potentialities for use in teacher training, based on the Teaching Guiding Activity in the study on measures. In this way, the concepts related to the unit of measurement, such as the inch, can be studied when constructing or manipulating the cross-staff. This happens mainly due to the construction of mathematical knowledge that are mobilized in these practices, causing the teacher rethink the knowledge to then learn and resignify the same ones.
id UEM-12_881c9ffb2f35f61ab8723af8b7d20ae9
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/48188
network_acronym_str UEM-12
network_name_str Acta Scientiarum. Education (Online)
repository_id_str
spelling The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers trainingA Balhestilha (1603) como instrumento matemático para el estudio de la formación del profesor de mediciónA balhestilha (1603) como um instrumento matemático para o estudo de medidas na formação de professores de matemáticainterface between history and mathematics teaching; cross-staff; teacher training.interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas; balhestilha; formación de profesores.interface entre história e ensino de matemática; balhestilha; formação de professores.Among the several studies that research the insertion of the history of mathematics in the teachers training from an updated historiographical perspective, we find a theoretical current that proposes the construction of an interface between history and teaching of mathematics through the study of historical mathematical instruments. Among the devices that possess mathematical knowledge incorporated in its manufacture and its use, there is the cross-staff, a nautical and astronomical instrument very used between the fifteenth and seventeenth centuries, which is inserted in the document Chrnographia, Reportorio dos Tempos…, from 1603. This article intends to present some didactic potentialities for use in teacher training, based on the Teaching Guiding Activity in the study on measures. In this way, the concepts related to the unit of measurement, such as the inch, can be studied when constructing or manipulating the cross-staff. This happens mainly due to the construction of mathematical knowledge that are mobilized in these practices, causing the teacher rethink the knowledge to then learn and resignify the same ones.Entre los diversos estudios que investigan la inserción de la Historia de las Matemáticas en la formación docente desde una perspectiva historiográfica actualizada, encontramos una corriente teórica que propone la construcción de una interfaz entre la historia y la enseñanza  de las matemáticas a través del estudio de instrumentos matemáticos históricos. Entre los aparatos que tienen conocimiento matemático incorporado a su fabricación y uso, está la balhestilha, un instrumento náutico y astronómico ampliamente utilizado entre los siglos XV y XVII, que se inserta en el documento Chrnographia, Reportorio dos Tempos..., 1603. Este articulo tiene como objetivo presentar algunas potencialidades didácticas para su uso en la formación del profesorado, basadas en las Actividades de Orientación Docente (AOE) en el estudio sobre medidas. De esta manera, los conceptos relacionados con la unidad de medida, como la pulgada, se pueden estudiar al construir o manipular la Balhestilha. Esto sucede principalmente debido a la construcción del conocimiento matemático que son movilizado en estas prácticas, haciendo que el maestro reconsidere el saber hasta entonces aprendido y redefinir los mismos.Dentre os vários estudos que pesquisam a inserção da história da matemática na formação de professores, sob uma perspectiva historiográfica atualizada, encontramos uma corrente teórica que propõe a construção de uma interface entre História e ensino de Matemática por meio do estudo de instrumentos matemáticos históricos. Entre os aparatos que possuem conhecimentos Matemáticos incorporados na sua fabricação e no seu uso, tem-se a balhestilha, um instrumento náutico e astronômico muito utilizado entre os séculos XV e XVII, que se encontra inserido no documento Chrnographia, Reportorio dos Tempos..., de 1603. Este artigo tem o intuito de apresentar algumas potencialidades didáticas para o uso na formação de professor, tomando como base as Atividades Orientadoras de Ensino (AOE) no estudo sobre medidas. Dessa maneira, os conceitos relacionados à unidade de medida, como, por exemplo, a polegada, podem ser estudados quando se constrói ou se manipula a balhestilha. Isso acontece, principalmente, devido à construção de conhecimentos Matemáticos que são mobilizados nessas práticas, fazendo com que o professor repense os saberes até então aprendidos e ressignifiquem os mesmos.Universidade Estadual de Maringá2020-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/4818810.4025/actascieduc.v43i1.48188Acta Scientiarum. Education; Vol 43 (2021): Publicação contínua; e48188Acta Scientiarum. Education; v. 43 (2021): Publicação contínua; e481882178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188/751375151280Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Batista, Antonia Naiara de SousaPereira, Ana Carolina Costa 2021-09-21T13:26:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/48188Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2021-09-21T13:26:14Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
A Balhestilha (1603) como instrumento matemático para el estudio de la formación del profesor de medición
A balhestilha (1603) como um instrumento matemático para o estudo de medidas na formação de professores de matemática
title The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
spellingShingle The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
Batista, Antonia Naiara de Sousa
interface between history and mathematics teaching; cross-staff; teacher training.
interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas; balhestilha; formación de profesores.
interface entre história e ensino de matemática; balhestilha; formação de professores.
title_short The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
title_full The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
title_fullStr The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
title_full_unstemmed The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
title_sort The cross-staff (1603) as a mathematical instrument for the study of measures in the math teachers training
author Batista, Antonia Naiara de Sousa
author_facet Batista, Antonia Naiara de Sousa
Pereira, Ana Carolina Costa
author_role author
author2 Pereira, Ana Carolina Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Antonia Naiara de Sousa
Pereira, Ana Carolina Costa
dc.subject.por.fl_str_mv interface between history and mathematics teaching; cross-staff; teacher training.
interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas; balhestilha; formación de profesores.
interface entre história e ensino de matemática; balhestilha; formação de professores.
topic interface between history and mathematics teaching; cross-staff; teacher training.
interfaz entre la historia y la enseñanza de las matemáticas; balhestilha; formación de profesores.
interface entre história e ensino de matemática; balhestilha; formação de professores.
description Among the several studies that research the insertion of the history of mathematics in the teachers training from an updated historiographical perspective, we find a theoretical current that proposes the construction of an interface between history and teaching of mathematics through the study of historical mathematical instruments. Among the devices that possess mathematical knowledge incorporated in its manufacture and its use, there is the cross-staff, a nautical and astronomical instrument very used between the fifteenth and seventeenth centuries, which is inserted in the document Chrnographia, Reportorio dos Tempos…, from 1603. This article intends to present some didactic potentialities for use in teacher training, based on the Teaching Guiding Activity in the study on measures. In this way, the concepts related to the unit of measurement, such as the inch, can be studied when constructing or manipulating the cross-staff. This happens mainly due to the construction of mathematical knowledge that are mobilized in these practices, causing the teacher rethink the knowledge to then learn and resignify the same ones.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188
10.4025/actascieduc.v43i1.48188
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188
identifier_str_mv 10.4025/actascieduc.v43i1.48188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/48188/751375151280
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Education
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Education
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education; Vol 43 (2021): Publicação contínua; e48188
Acta Scientiarum. Education; v. 43 (2021): Publicação contínua; e48188
2178-5201
2178-5198
reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Acta Scientiarum. Education (Online)
collection Acta Scientiarum. Education (Online)
repository.name.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv actaeduc@uem.br||
_version_ 1754842070324871168