Poverty and education from the Programa Bolsa Família book lets, guides and manuals (2006 – 2014)
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Acta Scientiarum. Education (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/32280 |
Resumo: | The objective of this study was to analyze the education and poverty conceptions present in material published from 2006 and 2014 that speak directly to beneficiaries of the ProgramaBolsaFamília (PBF), a Brazilian federal cash transfer program. The assumption of the survey was that the wordings are composed of material, cultural, historical and socialaspects. Publications understand poverty by multiple dimensions, such as lack of access to healthy food and denial of rights.Education has been recognized as an important means to overcome the socio-economic vulnerabilities. The discursive genre of the material includes a prescriptive and disciplinarian character; however, this feature has been losing strength over the publications. |
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Poverty and education from the Programa Bolsa Família book lets, guides and manuals (2006 – 2014)Pobreza y educación a partir de cartillas, guías y manuales del Programa Bolsa Família (2006 – 2014)Pobreza e educação a partir de cartilhas, guias e manuais do Programa Bolsa Família (2006 – 2014)educationbolsafamília programbookletscitizenshipsocial rightscash transfer.educaciónprograma bolsa famíliacartillasciudadaníaderechos socialestransferencia de renta.educaçãoprograma bolsa famíliacartilhascidadaniadireitossociaistransferência de renda.The objective of this study was to analyze the education and poverty conceptions present in material published from 2006 and 2014 that speak directly to beneficiaries of the ProgramaBolsaFamília (PBF), a Brazilian federal cash transfer program. The assumption of the survey was that the wordings are composed of material, cultural, historical and socialaspects. Publications understand poverty by multiple dimensions, such as lack of access to healthy food and denial of rights.Education has been recognized as an important means to overcome the socio-economic vulnerabilities. The discursive genre of the material includes a prescriptive and disciplinarian character; however, this feature has been losing strength over the publications. El objetivo de este trabajo fue analizar las concepciones de educación y pobreza presentes en materiales publicados entre 2006 y 2014 que hablan directamente a los beneficiarios del Programa Bolsa Família (PBF). La investigación fue basada en el presupuesto de que los contenidos son constituidos por aspectos materiales, culturales, históricos y sociales. Las publicaciones trataron la pobreza por múltiples dimensiones, tales como falta de acceso a la alimentación saludable y negación de derechos. La educación fue reconocida como importante instrumento para la superación de las vulnerabilidades socioeconómicas. El género discursivo de los materiales posee carácter prescriptivo y disciplinario, aspecto que fue perdiendo fuerza a lo largo de las publicaciones.O objetivo desse trabalho foi analisar concepções de educação e pobreza presentes em materiais publicados entre 2006 e 2014 que falam diretamente aos beneficiários do Programa Bolsa Família (PBF). A pesquisa foi pautada no pressuposto de que os dizeres são constituídos por aspectos materiais, culturais, históricos e sociais. As publicações trataram a pobreza por múltiplas dimensões, tais como falta de acesso à alimentação saudável e negação de direitos. A educação foi reconhecida como importante instrumento para a superação das vulnerabilidades socioeconômicas. O gênero discursivo dos materiais possui caráter prescritivo e disciplinador, aspecto que foi perdendo força ao longo das publicações. Universidade Estadual de Maringá2017-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/3228010.4025/actascieduc.v39i4.32280Acta Scientiarum. Education; Vol 39 No 4 (2017): Oct.-Dec.; 409-419Acta Scientiarum. Education; v. 39 n. 4 (2017): Oct.-Dec.; 409-4192178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/32280/20591https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/32280/20714Copyright (c) 2017 Acta Scientiarum. Educationinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlvares, Marcela Bruna NappiPires, André2022-02-17T22:09:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/32280Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2022-02-17T22:09:59Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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