A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968 |
Resumo: | This paper presents the results of a research that aimed to discuss the teaching and learning of mathematics for autistic students from the perspective of their parents. To produce the data, semi-structured interviews were carried out with four collaborators, namely three mothers and one father of autistic children, who were invited to speak, based on a script, about topics such as: educational inclusion, conceptions of autism, mathematics classes, teachers' performance, teaching methodologies, etc. The data analysis was guided by the principles of Content Analysis, with the definitions of the following steps: unitarization, description of the interviewees' individual ideas, categorization, and analysis of the elaborated categories. As results, we can highlight: the importance of the dialogue between parents/guardians and school agents; the teachers' lack of knowledge about autism; and the need of improvements in mathematics teaching for autistic students aiming at educational inclusion. |
id |
UEM-13_1400029cea0751b79bfb2663a397fd4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63968 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃESMathematics teachingAutistic studentsEducational inclusionParents of autistic studentsEnseñanza de las MatemáticasEstudiantes autistasInclusión educativaPadres y madres autistasEnsino de MatemáticaEstudantes autistasInclusão educacionalPais e mães de autistasThis paper presents the results of a research that aimed to discuss the teaching and learning of mathematics for autistic students from the perspective of their parents. To produce the data, semi-structured interviews were carried out with four collaborators, namely three mothers and one father of autistic children, who were invited to speak, based on a script, about topics such as: educational inclusion, conceptions of autism, mathematics classes, teachers' performance, teaching methodologies, etc. The data analysis was guided by the principles of Content Analysis, with the definitions of the following steps: unitarization, description of the interviewees' individual ideas, categorization, and analysis of the elaborated categories. As results, we can highlight: the importance of the dialogue between parents/guardians and school agents; the teachers' lack of knowledge about autism; and the need of improvements in mathematics teaching for autistic students aiming at educational inclusion.En el presente texto, se presentan los resultados de una investigación que tuvo como objetivo discutir la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas para alumnos autistas en la perspectiva de padres y madres. Para la producción de datos, se realizaron entrevistas semiestructuradas a cuatro colaboradores, tres de los cuales eran madres y un padre de personas autistas, quienes fueron invitados a hablar, a partir de un guión, sobre temas como: inclusión educativa, concepciones de autismo, clases de Matemáticas, desempeño docente, metodologías de enseñanza, etc. El análisis de los datos fue guiado según los presupuestos del Análisis de Contenido, con la definición de las siguientes etapas: unitarización, descripción de las ideas individuales de los entrevistados, categorización y análisis de las categorías elaboradas. Como resultado, se destacan: la importancia del diálogo entre padres/tutores y agentes escolares; el desconocimiento del docente en relación al tema del autismo; y la necesidad de mejoras en la enseñanza de las Matemáticas para alumnos autistas con miras a la inclusión educativa.No presente texto, são apresentados resultados de uma pesquisa com a qual se objetivou discutir o ensino e a aprendizagem de Matemática para estudantes autistas sob a ótica de pais e mães. Para a produção dos dados, foram realizadas entrevistas do tipo semiestruturadas com quatro colaboradores, sendo três mães e um pai de autistas, os quais foram convidados a falarem, a partir de um roteiro, acerca de temas como: inclusão educacional, concepções de autismo, aulas de Matemática, atuação dos docentes, metodologias de ensino etc. A análise dos dados foi orientada segundo os pressupostos da Análise de Conteúdo, com as definições das seguintes etapas: unitarização, descrição das ideias individuais dos entrevistados, categorização e análise das categorias elaboradas. Como resultados, destacam-se: a importância do diálogo entre pais/responsáveis e os agentes escolares; o desconhecimento docente em relação ao tema autismo; e a necessidade de melhorias no ensino de Matemática para estudantes autistas com vistas à inclusão educacional.Eduem2022-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6396810.4025/rvc.v3i1.63968Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 1 (2022); 76-932675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968/751375154346Fábio Alexandre BorgesJoyce Evellyn da Silva Cruzinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-19T13:51:22Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63968Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T13:51:22Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES |
title |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES |
spellingShingle |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES Fábio Alexandre Borges Mathematics teaching Autistic students Educational inclusion Parents of autistic students Enseñanza de las Matemáticas Estudiantes autistas Inclusión educativa Padres y madres autistas Ensino de Matemática Estudantes autistas Inclusão educacional Pais e mães de autistas |
title_short |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES |
title_full |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES |
title_fullStr |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES |
title_full_unstemmed |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES |
title_sort |
A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES |
author |
Fábio Alexandre Borges |
author_facet |
Fábio Alexandre Borges Joyce Evellyn da Silva Cruz |
author_role |
author |
author2 |
Joyce Evellyn da Silva Cruz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fábio Alexandre Borges Joyce Evellyn da Silva Cruz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics teaching Autistic students Educational inclusion Parents of autistic students Enseñanza de las Matemáticas Estudiantes autistas Inclusión educativa Padres y madres autistas Ensino de Matemática Estudantes autistas Inclusão educacional Pais e mães de autistas |
topic |
Mathematics teaching Autistic students Educational inclusion Parents of autistic students Enseñanza de las Matemáticas Estudiantes autistas Inclusión educativa Padres y madres autistas Ensino de Matemática Estudantes autistas Inclusão educacional Pais e mães de autistas |
description |
This paper presents the results of a research that aimed to discuss the teaching and learning of mathematics for autistic students from the perspective of their parents. To produce the data, semi-structured interviews were carried out with four collaborators, namely three mothers and one father of autistic children, who were invited to speak, based on a script, about topics such as: educational inclusion, conceptions of autism, mathematics classes, teachers' performance, teaching methodologies, etc. The data analysis was guided by the principles of Content Analysis, with the definitions of the following steps: unitarization, description of the interviewees' individual ideas, categorization, and analysis of the elaborated categories. As results, we can highlight: the importance of the dialogue between parents/guardians and school agents; the teachers' lack of knowledge about autism; and the need of improvements in mathematics teaching for autistic students aiming at educational inclusion. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968 10.4025/rvc.v3i1.63968 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i1.63968 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968/751375154346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 1 (2022); 76-93 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979265306624 |