A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fábio Alexandre Borges
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Joyce Evellyn da Silva Cruz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968
Resumo: This paper presents the results of a research that aimed to discuss the teaching and learning of mathematics for autistic students from the perspective of their parents. To produce the data, semi-structured interviews were carried out with four collaborators, namely three mothers and one father of autistic children, who were invited to speak, based on a script, about topics such as: educational inclusion, conceptions of autism, mathematics classes, teachers' performance, teaching methodologies, etc. The data analysis was guided by the principles of Content Analysis, with the definitions of the following steps: unitarization, description of the interviewees' individual ideas, categorization, and analysis of the elaborated categories. As results, we can highlight: the importance of the dialogue between parents/guardians and school agents; the teachers' lack of knowledge about autism; and the need of improvements in mathematics teaching for autistic students aiming at educational inclusion.
id UEM-13_1400029cea0751b79bfb2663a397fd4c
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63968
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃESMathematics teachingAutistic studentsEducational inclusionParents of autistic studentsEnseñanza de las MatemáticasEstudiantes autistasInclusión educativaPadres y madres autistasEnsino de MatemáticaEstudantes autistasInclusão educacionalPais e mães de autistasThis paper presents the results of a research that aimed to discuss the teaching and learning of mathematics for autistic students from the perspective of their parents. To produce the data, semi-structured interviews were carried out with four collaborators, namely three mothers and one father of autistic children, who were invited to speak, based on a script, about topics such as: educational inclusion, conceptions of autism, mathematics classes, teachers' performance, teaching methodologies, etc. The data analysis was guided by the principles of Content Analysis, with the definitions of the following steps: unitarization, description of the interviewees' individual ideas, categorization, and analysis of the elaborated categories. As results, we can highlight: the importance of the dialogue between parents/guardians and school agents; the teachers' lack of knowledge about autism; and the need of improvements in mathematics teaching for autistic students aiming at educational inclusion.En el presente texto, se presentan los resultados de una investigación que tuvo como objetivo discutir la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas para alumnos autistas en la perspectiva de padres y madres. Para la producción de datos, se realizaron entrevistas semiestructuradas a cuatro colaboradores, tres de los cuales eran madres y un padre de personas autistas, quienes fueron invitados a hablar, a partir de un guión, sobre temas como: inclusión educativa, concepciones de autismo, clases de Matemáticas, desempeño docente, metodologías de enseñanza, etc. El análisis de los datos fue guiado según los presupuestos del Análisis de Contenido, con la definición de las siguientes etapas: unitarización, descripción de las ideas individuales de los entrevistados, categorización y análisis de las categorías elaboradas. Como resultado, se destacan: la importancia del diálogo entre padres/tutores y agentes escolares; el desconocimiento del docente en relación al tema del autismo; y la necesidad de mejoras en la enseñanza de las Matemáticas para alumnos autistas con miras a la inclusión educativa.No presente texto, são apresentados resultados de uma pesquisa com a qual se objetivou discutir o ensino e a aprendizagem de Matemática para estudantes autistas sob a ótica de pais e mães. Para a produção dos dados, foram realizadas entrevistas do tipo semiestruturadas com quatro colaboradores, sendo três mães e um pai de autistas, os quais foram convidados a falarem, a partir de um roteiro, acerca de temas como: inclusão educacional, concepções de autismo, aulas de Matemática, atuação dos docentes, metodologias de ensino etc. A análise dos dados foi orientada segundo os pressupostos da Análise de Conteúdo, com as definições das seguintes etapas: unitarização, descrição das ideias individuais dos entrevistados, categorização e análise das categorias elaboradas. Como resultados, destacam-se: a importância do diálogo entre pais/responsáveis e os agentes escolares; o desconhecimento docente em relação ao tema autismo; e a necessidade de melhorias no ensino de Matemática para estudantes autistas com vistas à inclusão educacional.Eduem2022-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6396810.4025/rvc.v3i1.63968Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 1 (2022); 76-932675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968/751375154346Fábio Alexandre BorgesJoyce Evellyn da Silva Cruzinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-19T13:51:22Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63968Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T13:51:22Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
title A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
spellingShingle A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
Fábio Alexandre Borges
Mathematics teaching
Autistic students
Educational inclusion
Parents of autistic students
Enseñanza de las Matemáticas
Estudiantes autistas
Inclusión educativa
Padres y madres autistas
Ensino de Matemática
Estudantes autistas
Inclusão educacional
Pais e mães de autistas
title_short A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
title_full A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
title_fullStr A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
title_full_unstemmed A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
title_sort A INCLUSÃO EDUCACIONAL DE ESTUDANTES AUTISTAS NAS AULAS DE MATEMÁTICA SOB A ÓTICA DE PAIS E MÃES
author Fábio Alexandre Borges
author_facet Fábio Alexandre Borges
Joyce Evellyn da Silva Cruz
author_role author
author2 Joyce Evellyn da Silva Cruz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fábio Alexandre Borges
Joyce Evellyn da Silva Cruz
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics teaching
Autistic students
Educational inclusion
Parents of autistic students
Enseñanza de las Matemáticas
Estudiantes autistas
Inclusión educativa
Padres y madres autistas
Ensino de Matemática
Estudantes autistas
Inclusão educacional
Pais e mães de autistas
topic Mathematics teaching
Autistic students
Educational inclusion
Parents of autistic students
Enseñanza de las Matemáticas
Estudiantes autistas
Inclusión educativa
Padres y madres autistas
Ensino de Matemática
Estudantes autistas
Inclusão educacional
Pais e mães de autistas
description This paper presents the results of a research that aimed to discuss the teaching and learning of mathematics for autistic students from the perspective of their parents. To produce the data, semi-structured interviews were carried out with four collaborators, namely three mothers and one father of autistic children, who were invited to speak, based on a script, about topics such as: educational inclusion, conceptions of autism, mathematics classes, teachers' performance, teaching methodologies, etc. The data analysis was guided by the principles of Content Analysis, with the definitions of the following steps: unitarization, description of the interviewees' individual ideas, categorization, and analysis of the elaborated categories. As results, we can highlight: the importance of the dialogue between parents/guardians and school agents; the teachers' lack of knowledge about autism; and the need of improvements in mathematics teaching for autistic students aiming at educational inclusion.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968
10.4025/rvc.v3i1.63968
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v3i1.63968
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63968/751375154346
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 1 (2022); 76-93
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979265306624