A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Geislana Padeti Ferreira Duminelli
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Linnyer Beatrys Ruiz Aylon, Luciano Carvalhais Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356
Resumo: The text consists of an activity developed and applied with the help of Educational Robotics, a resource that can be used in the pedagogical practice of educators working with Physics. For the development of this study, it was based on works that deal with learning from the construction of robots. The latter, in turn, verified whether the activities developed collaborated to promote critical thinking. The target audience was 20 high school students from a public state school in Campo Mourão. The objective was to build and program using the Arduino, an ultrasonic sensor circuit to understand how a robot car would work, an important process for teaching and learning students. The results show that there was an improvement in the critical thinking of the students involved.
id UEM-13_47639b7972e6e7e048306c3731e86f3a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66356
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOSRoboticsCritical ThinkingRobot CarRobóticaPensamiento críticoCoche robotRobóticaPensamento CríticoCarro-robôThe text consists of an activity developed and applied with the help of Educational Robotics, a resource that can be used in the pedagogical practice of educators working with Physics. For the development of this study, it was based on works that deal with learning from the construction of robots. The latter, in turn, verified whether the activities developed collaborated to promote critical thinking. The target audience was 20 high school students from a public state school in Campo Mourão. The objective was to build and program using the Arduino, an ultrasonic sensor circuit to understand how a robot car would work, an important process for teaching and learning students. The results show that there was an improvement in the critical thinking of the students involved.El texto consiste en una actividad elaborada y aplicada con la ayuda de la Robótica Educativa, un recurso que puede ser utilizado en la práctica pedagógica de los educadores que trabajan con la física. Para el desarrollo de este estudio, se basó en trabajos que tratan sobre el aprendizaje de la construcción de robots. Esto, a su vez, verificó si las actividades desarrolladas contribuían a la promoción del pensamiento crítico. El público objetivo fueron 20 estudiantes de secundaria de una escuela pública estatal en Campo Mourão. El objetivo era construir y programar utilizando Arduino, un circuito con sensor ultrasónico para entender cómo funcionaría un coche robot, un proceso importante para enseñar y aprender a los estudiantes. Los resultados muestran que hubo una mejora en el pensamiento crítico de los estudiantes involucrados.O texto constitui-se de uma atividade elaborada e aplicada com o auxílio da Robótica Educacional, um recurso que pode ser utilizado na prática pedagógica dos educadores que trabalham com a Física. Para o desenvolvimento deste estudo, fundamentou- se em trabalhos que tratam da aprendizagem a partir da construção de robôs. Esta, por sua vez, verificou se as atividades desenvolvidas colaboraram para o promover do pensamento crítico. O público alvo foram 20 alunos do Ensino Médio de uma escola pública estadual de Campo Mourão. O objetivo foi construir e programar utilizando o Arduino, um circuito com sensor ultrassônico para compreender como um carro-robô funcionaria, um importante processo para o ensino e aprendizagem dos alunos. Os resultados mostram que houve uma melhora no pensamento crítico dos discentes envolvidos.Eduem2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6635610.4025/rvc.v3i2.66356Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 126-1382675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356/751375155201Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGeislana Padeti Ferreira DuminelliLinnyer Beatrys Ruiz AylonLuciano Carvalhais Gomes2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66356Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
title A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
spellingShingle A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
Geislana Padeti Ferreira Duminelli
Robotics
Critical Thinking
Robot Car
Robótica
Pensamiento crítico
Coche robot
Robótica
Pensamento Crítico
Carro-robô
title_short A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
title_full A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
title_fullStr A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
title_full_unstemmed A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
title_sort A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
author Geislana Padeti Ferreira Duminelli
author_facet Geislana Padeti Ferreira Duminelli
Linnyer Beatrys Ruiz Aylon
Luciano Carvalhais Gomes
author_role author
author2 Linnyer Beatrys Ruiz Aylon
Luciano Carvalhais Gomes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Geislana Padeti Ferreira Duminelli
Linnyer Beatrys Ruiz Aylon
Luciano Carvalhais Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Robotics
Critical Thinking
Robot Car
Robótica
Pensamiento crítico
Coche robot
Robótica
Pensamento Crítico
Carro-robô
topic Robotics
Critical Thinking
Robot Car
Robótica
Pensamiento crítico
Coche robot
Robótica
Pensamento Crítico
Carro-robô
description The text consists of an activity developed and applied with the help of Educational Robotics, a resource that can be used in the pedagogical practice of educators working with Physics. For the development of this study, it was based on works that deal with learning from the construction of robots. The latter, in turn, verified whether the activities developed collaborated to promote critical thinking. The target audience was 20 high school students from a public state school in Campo Mourão. The objective was to build and program using the Arduino, an ultrasonic sensor circuit to understand how a robot car would work, an important process for teaching and learning students. The results show that there was an improvement in the critical thinking of the students involved.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356
10.4025/rvc.v3i2.66356
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v3i2.66356
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356/751375155201
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 126-138
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979317735424