A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356 |
Resumo: | The text consists of an activity developed and applied with the help of Educational Robotics, a resource that can be used in the pedagogical practice of educators working with Physics. For the development of this study, it was based on works that deal with learning from the construction of robots. The latter, in turn, verified whether the activities developed collaborated to promote critical thinking. The target audience was 20 high school students from a public state school in Campo Mourão. The objective was to build and program using the Arduino, an ultrasonic sensor circuit to understand how a robot car would work, an important process for teaching and learning students. The results show that there was an improvement in the critical thinking of the students involved. |
id |
UEM-13_47639b7972e6e7e048306c3731e86f3a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/66356 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOSRoboticsCritical ThinkingRobot CarRobóticaPensamiento críticoCoche robotRobóticaPensamento CríticoCarro-robôThe text consists of an activity developed and applied with the help of Educational Robotics, a resource that can be used in the pedagogical practice of educators working with Physics. For the development of this study, it was based on works that deal with learning from the construction of robots. The latter, in turn, verified whether the activities developed collaborated to promote critical thinking. The target audience was 20 high school students from a public state school in Campo Mourão. The objective was to build and program using the Arduino, an ultrasonic sensor circuit to understand how a robot car would work, an important process for teaching and learning students. The results show that there was an improvement in the critical thinking of the students involved.El texto consiste en una actividad elaborada y aplicada con la ayuda de la Robótica Educativa, un recurso que puede ser utilizado en la práctica pedagógica de los educadores que trabajan con la física. Para el desarrollo de este estudio, se basó en trabajos que tratan sobre el aprendizaje de la construcción de robots. Esto, a su vez, verificó si las actividades desarrolladas contribuían a la promoción del pensamiento crítico. El público objetivo fueron 20 estudiantes de secundaria de una escuela pública estatal en Campo Mourão. El objetivo era construir y programar utilizando Arduino, un circuito con sensor ultrasónico para entender cómo funcionaría un coche robot, un proceso importante para enseñar y aprender a los estudiantes. Los resultados muestran que hubo una mejora en el pensamiento crítico de los estudiantes involucrados.O texto constitui-se de uma atividade elaborada e aplicada com o auxílio da Robótica Educacional, um recurso que pode ser utilizado na prática pedagógica dos educadores que trabalham com a Física. Para o desenvolvimento deste estudo, fundamentou- se em trabalhos que tratam da aprendizagem a partir da construção de robôs. Esta, por sua vez, verificou se as atividades desenvolvidas colaboraram para o promover do pensamento crítico. O público alvo foram 20 alunos do Ensino Médio de uma escola pública estadual de Campo Mourão. O objetivo foi construir e programar utilizando o Arduino, um circuito com sensor ultrassônico para compreender como um carro-robô funcionaria, um importante processo para o ensino e aprendizagem dos alunos. Os resultados mostram que houve uma melhora no pensamento crítico dos discentes envolvidos.Eduem2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6635610.4025/rvc.v3i2.66356Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 126-1382675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356/751375155201Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGeislana Padeti Ferreira DuminelliLinnyer Beatrys Ruiz AylonLuciano Carvalhais Gomes2023-11-11T19:58:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/66356Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:13Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS |
title |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS |
spellingShingle |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS Geislana Padeti Ferreira Duminelli Robotics Critical Thinking Robot Car Robótica Pensamiento crítico Coche robot Robótica Pensamento Crítico Carro-robô |
title_short |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS |
title_full |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS |
title_fullStr |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS |
title_full_unstemmed |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS |
title_sort |
A ROBÓTICA EDUCACIONAL EM AULAS DE FÍSICA DO ENSINO MÉDIO COMO UM RECURSO PARA MELHORAR O PENSAMENTO CRÍTICO DOS ALUNOS |
author |
Geislana Padeti Ferreira Duminelli |
author_facet |
Geislana Padeti Ferreira Duminelli Linnyer Beatrys Ruiz Aylon Luciano Carvalhais Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Linnyer Beatrys Ruiz Aylon Luciano Carvalhais Gomes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Geislana Padeti Ferreira Duminelli Linnyer Beatrys Ruiz Aylon Luciano Carvalhais Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Robotics Critical Thinking Robot Car Robótica Pensamiento crítico Coche robot Robótica Pensamento Crítico Carro-robô |
topic |
Robotics Critical Thinking Robot Car Robótica Pensamiento crítico Coche robot Robótica Pensamento Crítico Carro-robô |
description |
The text consists of an activity developed and applied with the help of Educational Robotics, a resource that can be used in the pedagogical practice of educators working with Physics. For the development of this study, it was based on works that deal with learning from the construction of robots. The latter, in turn, verified whether the activities developed collaborated to promote critical thinking. The target audience was 20 high school students from a public state school in Campo Mourão. The objective was to build and program using the Arduino, an ultrasonic sensor circuit to understand how a robot car would work, an important process for teaching and learning students. The results show that there was an improvement in the critical thinking of the students involved. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356 10.4025/rvc.v3i2.66356 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v3i2.66356 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/66356/751375155201 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 2 (2022); 126-138 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979317735424 |