O PROCESSO DE INTERPRETAÇÃO DOS SIGNOS: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE SEMIÓTICA PARA O ENSINO DE CIÊNCIAS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63600 |
Resumo: | The application of semiotic analysis in science education is still a process under development in Brazil, requiring not only research in the area, but proposals capable of transforming its main concepts into elements that can help teachers and students in carrying out their interpretations. of scientific signs. This article aims to develop a path of semiotic analysis for the meaning of scientific signs, contributing to student learning, as well as presenting a teaching strategy to favor this semiotic analysis, helping the teacher in the development of their classes. This path of analysis and the teaching-learning strategy are based on the main structure of Peirce's semiotics. This is a purely bibliographical research, which presents and discusses the elements of Peircean semiotics within a proposal that is still theoretical in scope, but which may later unfold into more practical and experimental research. |
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O PROCESSO DE INTERPRETAÇÃO DOS SIGNOS: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE SEMIÓTICA PARA O ENSINO DE CIÊNCIASSemiosisPeirceStrategyTeaching-learningSemiosisPeirceEstrategiaEnseñanza-aprendizajeSemiosePeirceEstratégiaEnsino-aprendizagemThe application of semiotic analysis in science education is still a process under development in Brazil, requiring not only research in the area, but proposals capable of transforming its main concepts into elements that can help teachers and students in carrying out their interpretations. of scientific signs. This article aims to develop a path of semiotic analysis for the meaning of scientific signs, contributing to student learning, as well as presenting a teaching strategy to favor this semiotic analysis, helping the teacher in the development of their classes. This path of analysis and the teaching-learning strategy are based on the main structure of Peirce's semiotics. This is a purely bibliographical research, which presents and discusses the elements of Peircean semiotics within a proposal that is still theoretical in scope, but which may later unfold into more practical and experimental research.La aplicación del análisis semiótico en la enseñanza de las ciencias es todavía un proceso en desarrollo en Brasil, que requiere no solo de investigación en el área, sino de propuestas capaces de transformar sus principales conceptos en elementos que puedan ayudar a los docentes y estudiantes en la realización de sus interpretaciones. signos científicos. Este artículo tiene como objetivo desarrollar una vía de análisis semiótico para el significado de signos científicos, contribuyendo al aprendizaje del alumno, además de presentar una estrategia didáctica para favorecer este análisis semiótico, ayudando al docente en el desarrollo de sus clases. Este camino de análisis y la estrategia de enseñanza-aprendizaje se basan en la estructura principal de la semiótica de Peirce. Se trata de una investigación puramente bibliográfica, que presenta y discute los elementos de la semiótica peirceana dentro de una propuesta que aún tiene un alcance teórico, pero que luego puede desarrollarse en una investigación más práctica y experimental.A aplicação da análise semiótica no ensino de ciências ainda é um processo em desenvolvimento no Brasil, necessitando não só de pesquisas na área, mas de propostas capazes de transformar suas principais concepções em elementos que possam auxiliar professores e estudantes na realização de suas interpretações dos signos científicos. Este artigo tem por objetivo desenvolver um percurso de análise semiótica para a significação dos signos científicos, contribuindo para a aprendizagem dos alunos, bem como apresentar uma estratégia de ensino para favorecer esta análise semiótica, auxiliando o professor no desenvolvimento de suas aulas. Este percurso de análise e a estratégia de ensino-aprendizagem estão embasadas na estrutura principal da semiótica de Peirce. Trata-se de uma pesquisa puramente bibliográfica, que apresenta e discute os elementos da semiótica peirceana dentro de uma proposta ainda em âmbito teórico, mas que poderá se desdobrar, posteriormente, em pesquisas de âmbito mais prático e experimental.Eduem2022-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6360010.4025/rvc.v2i1.63600Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 1 (2021); 150-1672675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63600/751375154202Copyright (c) 2021 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessElemar Kleber FavretoEder Joacir de LimaAnderson Ercílio dos Reis Franco2023-06-15T13:38:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63600Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-06-15T13:38:41Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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