A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024 |
Resumo: | In this study, we explore the emerging issues of the Information Society, specifically gender debates in biology video lessons on YouTube. We used an analysis script based on a multidisciplinary theoretical framework to identify and describe the various gender markers present in these online classes. We analyzed two video lessons presented by cisgender people, in which we observed the application of old gender marking systems still prevalent in Brazilian society. The transition of education to the digital space did not bring significant changes regarding patriarchal gender hierarchies, evidenced in the choice of examples, theoretical foundation and use of images and videos. Therefore, it is important to encourage the participation of female personalities and other gender identities in this prominent educational market, since male predominance and their worldviews are evident in Biology classes in general. |
id |
UEM-13_78dfa394ac0a0c573de92f6b3cee224d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69024 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBEScience/Biology teachingGender StudiesICTsCybercultureEnseñanza de las Ciencias/BiologíaEstudios de GéneroTICCiberculturaEnsino de Ciências/BiologiaEstudos de GêneroTICsCiberculturaIn this study, we explore the emerging issues of the Information Society, specifically gender debates in biology video lessons on YouTube. We used an analysis script based on a multidisciplinary theoretical framework to identify and describe the various gender markers present in these online classes. We analyzed two video lessons presented by cisgender people, in which we observed the application of old gender marking systems still prevalent in Brazilian society. The transition of education to the digital space did not bring significant changes regarding patriarchal gender hierarchies, evidenced in the choice of examples, theoretical foundation and use of images and videos. Therefore, it is important to encourage the participation of female personalities and other gender identities in this prominent educational market, since male predominance and their worldviews are evident in Biology classes in general.En este estudio exploramos las cuestiones emergentes de la Sociedad de la Información, concretamente los debates de género en las videoclases de biología en YouTube. Utilizamos un marco teórico multidisciplinar para identificar y describir los diversos marcadores de género presentes en estas clases en línea. Analizamos dos videoclases presentadas por personas cisgénero, en las que observamos la aplicación de antiguos sistemas de marcación de género aún vigentes en la sociedad brasileña. La transición de la educación al espacio digital no trajo cambios significativos en relación a las jerarquías patriarcales de género, evidenciados en la elección de ejemplos, fundamentación teórica y uso de imágenes y videos. Por lo tanto, es importante fomentar la participación de personalidades femeninas y de otras identidades de género en este destacado mercado educativo, ya que el predominio masculino y sus cosmovisiones son evidentes en las clases de Biología en general.Neste estudo, exploramos as questões emergentes da Sociedade da Informação, especificamente os debates de gênero em videoaulas de Biologia no YouTube. Utilizamos um roteiro de análise baseado em referencial teórico multidisciplinar para identificar e descrever os diversos marcadores de gênero presentes nessas aulas online. Analisamos duas videoaulas apresentadas por pessoas cisgêneras, nas quais observamos a aplicação de antigos sistemas de marcação de gênero ainda prevalecentes na sociedade brasileira. A transição da educação para o espaço digital não trouxe mudanças significativas quanto às hierarquias de gênero patriarcais, evidenciadas na escolha de exemplos, fundamentação teórica e uso de imagens e vídeos. Portanto, é importante incentivar a participação de personalidades femininas e outras identidades de gênero nesse mercado educacional proeminente, uma vez que a predominância masculina e suas visões de mundo são evidentes nas aulas de Biologia em geral.Eduem2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6902410.4025/rvc.v4i2.69024Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 1-182675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024/751375156202Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatheus Reis DantasAlice Alexandre Pagan2023-11-11T19:58:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69024Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:12Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE |
title |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE |
spellingShingle |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE Matheus Reis Dantas Science/Biology teaching Gender Studies ICTs Cyberculture Enseñanza de las Ciencias/Biología Estudios de Género TIC Cibercultura Ensino de Ciências/Biologia Estudos de Gênero TICs Cibercultura |
title_short |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE |
title_full |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE |
title_fullStr |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE |
title_full_unstemmed |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE |
title_sort |
A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE |
author |
Matheus Reis Dantas |
author_facet |
Matheus Reis Dantas Alice Alexandre Pagan |
author_role |
author |
author2 |
Alice Alexandre Pagan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matheus Reis Dantas Alice Alexandre Pagan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science/Biology teaching Gender Studies ICTs Cyberculture Enseñanza de las Ciencias/Biología Estudios de Género TIC Cibercultura Ensino de Ciências/Biologia Estudos de Gênero TICs Cibercultura |
topic |
Science/Biology teaching Gender Studies ICTs Cyberculture Enseñanza de las Ciencias/Biología Estudios de Género TIC Cibercultura Ensino de Ciências/Biologia Estudos de Gênero TICs Cibercultura |
description |
In this study, we explore the emerging issues of the Information Society, specifically gender debates in biology video lessons on YouTube. We used an analysis script based on a multidisciplinary theoretical framework to identify and describe the various gender markers present in these online classes. We analyzed two video lessons presented by cisgender people, in which we observed the application of old gender marking systems still prevalent in Brazilian society. The transition of education to the digital space did not bring significant changes regarding patriarchal gender hierarchies, evidenced in the choice of examples, theoretical foundation and use of images and videos. Therefore, it is important to encourage the participation of female personalities and other gender identities in this prominent educational market, since male predominance and their worldviews are evident in Biology classes in general. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024 10.4025/rvc.v4i2.69024 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i2.69024 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024/751375156202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 1-18 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979344998400 |