A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matheus Reis Dantas
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alice Alexandre Pagan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024
Resumo: In this study, we explore the emerging issues of the Information Society, specifically gender debates in biology video lessons on YouTube. We used an analysis script based on a multidisciplinary theoretical framework to identify and describe the various gender markers present in these online classes. We analyzed two video lessons presented by cisgender people, in which we observed the application of old gender marking systems still prevalent in Brazilian society. The transition of education to the digital space did not bring significant changes regarding patriarchal gender hierarchies, evidenced in the choice of examples, theoretical foundation and use of images and videos. Therefore, it is important to encourage the participation of female personalities and other gender identities in this prominent educational market, since male predominance and their worldviews are evident in Biology classes in general.
id UEM-13_78dfa394ac0a0c573de92f6b3cee224d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/69024
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBEScience/Biology teachingGender StudiesICTsCybercultureEnseñanza de las Ciencias/BiologíaEstudios de GéneroTICCiberculturaEnsino de Ciências/BiologiaEstudos de GêneroTICsCiberculturaIn this study, we explore the emerging issues of the Information Society, specifically gender debates in biology video lessons on YouTube. We used an analysis script based on a multidisciplinary theoretical framework to identify and describe the various gender markers present in these online classes. We analyzed two video lessons presented by cisgender people, in which we observed the application of old gender marking systems still prevalent in Brazilian society. The transition of education to the digital space did not bring significant changes regarding patriarchal gender hierarchies, evidenced in the choice of examples, theoretical foundation and use of images and videos. Therefore, it is important to encourage the participation of female personalities and other gender identities in this prominent educational market, since male predominance and their worldviews are evident in Biology classes in general.En este estudio exploramos las cuestiones emergentes de la Sociedad de la Información, concretamente los debates de género en las videoclases de biología en YouTube. Utilizamos un marco teórico multidisciplinar para identificar y describir los diversos marcadores de género presentes en estas clases en línea. Analizamos dos videoclases presentadas por personas cisgénero, en las que observamos la aplicación de antiguos sistemas de marcación de género aún vigentes en la sociedad brasileña. La transición de la educación al espacio digital no trajo cambios significativos en relación a las jerarquías patriarcales de género, evidenciados en la elección de ejemplos, fundamentación teórica y uso de imágenes y videos. Por lo tanto, es importante fomentar la participación de personalidades femeninas y de otras identidades de género en este destacado mercado educativo, ya que el predominio masculino y sus cosmovisiones son evidentes en las clases de Biología en general.Neste estudo, exploramos as questões emergentes da Sociedade da Informação, especificamente os debates de gênero em videoaulas de Biologia no YouTube. Utilizamos um roteiro de análise baseado em referencial teórico multidisciplinar para identificar e descrever os diversos marcadores de gênero presentes nessas aulas online. Analisamos duas videoaulas apresentadas por pessoas cisgêneras, nas quais observamos a aplicação de antigos sistemas de marcação de gênero ainda prevalecentes na sociedade brasileira. A transição da educação para o espaço digital não trouxe mudanças significativas quanto às hierarquias de gênero patriarcais, evidenciadas na escolha de exemplos, fundamentação teórica e uso de imagens e vídeos. Portanto, é importante incentivar a participação de personalidades femininas e outras identidades de gênero nesse mercado educacional proeminente, uma vez que a predominância masculina e suas visões de mundo são evidentes nas aulas de Biologia em geral.Eduem2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6902410.4025/rvc.v4i2.69024Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 1-182675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024/751375156202Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatheus Reis DantasAlice Alexandre Pagan2023-11-11T19:58:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/69024Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-11-11T19:58:12Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
title A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
spellingShingle A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
Matheus Reis Dantas
Science/Biology teaching
Gender Studies
ICTs
Cyberculture
Enseñanza de las Ciencias/Biología
Estudios de Género
TIC
Cibercultura
Ensino de Ciências/Biologia
Estudos de Gênero
TICs
Cibercultura
title_short A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
title_full A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
title_fullStr A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
title_full_unstemmed A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
title_sort A DESTERRITORIALIZAÇÃO DA AULA DE BIOLOGIA: ESTUDO SOBRE MARCADORES DE GÊNERO EM VIDEOAULAS DO YOUTUBE
author Matheus Reis Dantas
author_facet Matheus Reis Dantas
Alice Alexandre Pagan
author_role author
author2 Alice Alexandre Pagan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matheus Reis Dantas
Alice Alexandre Pagan
dc.subject.por.fl_str_mv Science/Biology teaching
Gender Studies
ICTs
Cyberculture
Enseñanza de las Ciencias/Biología
Estudios de Género
TIC
Cibercultura
Ensino de Ciências/Biologia
Estudos de Gênero
TICs
Cibercultura
topic Science/Biology teaching
Gender Studies
ICTs
Cyberculture
Enseñanza de las Ciencias/Biología
Estudios de Género
TIC
Cibercultura
Ensino de Ciências/Biologia
Estudos de Gênero
TICs
Cibercultura
description In this study, we explore the emerging issues of the Information Society, specifically gender debates in biology video lessons on YouTube. We used an analysis script based on a multidisciplinary theoretical framework to identify and describe the various gender markers present in these online classes. We analyzed two video lessons presented by cisgender people, in which we observed the application of old gender marking systems still prevalent in Brazilian society. The transition of education to the digital space did not bring significant changes regarding patriarchal gender hierarchies, evidenced in the choice of examples, theoretical foundation and use of images and videos. Therefore, it is important to encourage the participation of female personalities and other gender identities in this prominent educational market, since male predominance and their worldviews are evident in Biology classes in general.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024
10.4025/rvc.v4i2.69024
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i2.69024
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/69024/751375156202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. 2 (2023); 1-18
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979344998400