ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677 |
Resumo: | The aim of this article is to investigate the contents addressed by Physics professors from the public school system in the cities of Mesoregion of Lower Amazons Pará when using films as a didactic resource in their classes. For this, a survey has developed with Physics professors from public schools in this Mesoregion through the application of an electronic questionnaire. The answers are systematized in a table, which outlines the films and the contents explained from these works and provides conditions for analysis of these results, dialoguing with the theoretical framework of these study. Thus, it can be observed a predominance of conceptual content in the use of films, although an interesting portion of teachers direct the use of cinematographic works for the formation of reflective and more critical citizens, as they focus on the articulation of knowledge that underpin the STS content. |
id |
UEM-13_7cbba4605eebfc10029490724f542c22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63677 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSEMesoregion of Lower Amazons ParáPhysics professorsPublic schoolsFilmsContentsMesorregión del Baixo Amazonas ParáProfesores de FísicaEscuelas públicasPelículasContenidosMesorregião do Baixo Amazonas ParaenseProfessores(as) de FísicaEscolas públicasFilmesConteúdosThe aim of this article is to investigate the contents addressed by Physics professors from the public school system in the cities of Mesoregion of Lower Amazons Pará when using films as a didactic resource in their classes. For this, a survey has developed with Physics professors from public schools in this Mesoregion through the application of an electronic questionnaire. The answers are systematized in a table, which outlines the films and the contents explained from these works and provides conditions for analysis of these results, dialoguing with the theoretical framework of these study. Thus, it can be observed a predominance of conceptual content in the use of films, although an interesting portion of teachers direct the use of cinematographic works for the formation of reflective and more critical citizens, as they focus on the articulation of knowledge that underpin the STS content.El objetivo de este artículo es investigar los contenidos que abordan los docentes de Física del sistema escolar público de los municipios de la Mesorregión del Baixo Amazonas Pará al utilizar el cine como recurso didáctico en sus clases. Por ello, se desarrolló una encuesta con profesores de Física de las escuelas públicas de esta Mesorregión mediante la aplicación de un cuestionario electrónico. Las respuestas se sistematizan en una tabla, que resume las películas y los contenidos explicados a partir de estos trabajos y proporciona las condiciones para un análisis de estos resultados, dialogando con el marco teórico de este estudio. Así, es posible observar un predominio de contenidos conceptuales en el uso de películas, aunque una porción interesante de docentes orienta el uso de obras cinematográficas a la formación de ciudadanos reflexivos y más críticos, ya que se enfocan en la articulación de saberes subyacentes. el contenido de CTS.O objetivo deste trabalho é investigar os conteúdos abordados por professores e professoras de Física da rede pública de ensino dos municípios da Mesorregião do Baixo Amazonas Paraense ao utilizarem filmes como recurso didático em suas aulas. Para tanto, foi desenvolvida uma pesquisa com docentes de Física de escolas públicas dessa Mesorregião por meio da aplicação de um questionário eletrônico. As respostas estão sistematizadas em um quadro, que, por sua vez, delineia os filmes e os conteúdos explanados a partir dessas obras e proporciona condições para uma análise desses resultados dialogando com o referencial teórico do estudo. Com base nisso, pode-se observar uma predominância por um conteúdo conceitual na utilização de filmes, embora uma parcela interessante de docentes direcione a utilização das obras cinematográficas para a formação de cidadãs e cidadãos reflexivos e mais críticos, pois voltam olhares para a articulação de conhecimentos que fundamentam o conteúdo CTS.Eduem2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6367710.4025/rvc.v2i2.63677Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 23-322675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677/751375154230Laryssa Feitosa dos SantosRicardo Augusto Cardoso de SousaMarcos Gervânio de Azevedo Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-19T18:07:00Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63677Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T18:07Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE |
title |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE |
spellingShingle |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE Laryssa Feitosa dos Santos Mesoregion of Lower Amazons Pará Physics professors Public schools Films Contents Mesorregión del Baixo Amazonas Pará Profesores de Física Escuelas públicas Películas Contenidos Mesorregião do Baixo Amazonas Paraense Professores(as) de Física Escolas públicas Filmes Conteúdos |
title_short |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE |
title_full |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE |
title_fullStr |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE |
title_full_unstemmed |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE |
title_sort |
ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE |
author |
Laryssa Feitosa dos Santos |
author_facet |
Laryssa Feitosa dos Santos Ricardo Augusto Cardoso de Sousa Marcos Gervânio de Azevedo Melo |
author_role |
author |
author2 |
Ricardo Augusto Cardoso de Sousa Marcos Gervânio de Azevedo Melo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Laryssa Feitosa dos Santos Ricardo Augusto Cardoso de Sousa Marcos Gervânio de Azevedo Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mesoregion of Lower Amazons Pará Physics professors Public schools Films Contents Mesorregión del Baixo Amazonas Pará Profesores de Física Escuelas públicas Películas Contenidos Mesorregião do Baixo Amazonas Paraense Professores(as) de Física Escolas públicas Filmes Conteúdos |
topic |
Mesoregion of Lower Amazons Pará Physics professors Public schools Films Contents Mesorregión del Baixo Amazonas Pará Profesores de Física Escuelas públicas Películas Contenidos Mesorregião do Baixo Amazonas Paraense Professores(as) de Física Escolas públicas Filmes Conteúdos |
description |
The aim of this article is to investigate the contents addressed by Physics professors from the public school system in the cities of Mesoregion of Lower Amazons Pará when using films as a didactic resource in their classes. For this, a survey has developed with Physics professors from public schools in this Mesoregion through the application of an electronic questionnaire. The answers are systematized in a table, which outlines the films and the contents explained from these works and provides conditions for analysis of these results, dialoguing with the theoretical framework of these study. Thus, it can be observed a predominance of conceptual content in the use of films, although an interesting portion of teachers direct the use of cinematographic works for the formation of reflective and more critical citizens, as they focus on the articulation of knowledge that underpin the STS content. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677 10.4025/rvc.v2i2.63677 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v2i2.63677 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677/751375154230 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 23-32 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979220217856 |