ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laryssa Feitosa dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ricardo Augusto Cardoso de Sousa, Marcos Gervânio de Azevedo Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677
Resumo: The aim of this article is to investigate the contents addressed by Physics professors from the public school system in the cities of Mesoregion of Lower Amazons Pará when using films as a didactic resource in their classes. For this, a survey has developed with Physics professors from public schools in this Mesoregion through the application of an electronic questionnaire. The answers are systematized in a table, which outlines the films and the contents explained from these works and provides conditions for analysis of these results, dialoguing with the theoretical framework of these study. Thus, it can be observed a predominance of conceptual content in the use of films, although an interesting portion of teachers direct the use of cinematographic works for the formation of reflective and more critical citizens, as they focus on the articulation of knowledge that underpin the STS content.
id UEM-13_7cbba4605eebfc10029490724f542c22
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63677
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSEMesoregion of Lower Amazons ParáPhysics professorsPublic schoolsFilmsContentsMesorregión del Baixo Amazonas ParáProfesores de FísicaEscuelas públicasPelículasContenidosMesorregião do Baixo Amazonas ParaenseProfessores(as) de FísicaEscolas públicasFilmesConteúdosThe aim of this article is to investigate the contents addressed by Physics professors from the public school system in the cities of Mesoregion of Lower Amazons Pará when using films as a didactic resource in their classes. For this, a survey has developed with Physics professors from public schools in this Mesoregion through the application of an electronic questionnaire. The answers are systematized in a table, which outlines the films and the contents explained from these works and provides conditions for analysis of these results, dialoguing with the theoretical framework of these study. Thus, it can be observed a predominance of conceptual content in the use of films, although an interesting portion of teachers direct the use of cinematographic works for the formation of reflective and more critical citizens, as they focus on the articulation of knowledge that underpin the STS content.El objetivo de este artículo es investigar los contenidos que abordan los docentes de Física del sistema escolar público de los municipios de la Mesorregión del Baixo Amazonas Pará al utilizar el cine como recurso didáctico en sus clases. Por ello, se desarrolló una encuesta con profesores de Física de las escuelas públicas de esta Mesorregión mediante la aplicación de un cuestionario electrónico. Las respuestas se sistematizan en una tabla, que resume las películas y los contenidos explicados a partir de estos trabajos y proporciona las condiciones para un análisis de estos resultados, dialogando con el marco teórico de este estudio. Así, es posible observar un predominio de contenidos conceptuales en el uso de películas, aunque una porción interesante de docentes orienta el uso de obras cinematográficas a la formación de ciudadanos reflexivos y más críticos, ya que se enfocan en la articulación de saberes subyacentes. el contenido de CTS.O objetivo deste trabalho é investigar os conteúdos abordados por professores e professoras de Física da rede pública de ensino dos municípios da Mesorregião do Baixo Amazonas Paraense ao utilizarem filmes como recurso didático em suas aulas. Para tanto, foi desenvolvida uma pesquisa com docentes de Física de escolas públicas dessa Mesorregião por meio da aplicação de um questionário eletrônico. As respostas estão sistematizadas em um quadro, que, por sua vez, delineia os filmes e os conteúdos explanados a partir dessas obras e proporciona condições para uma análise desses resultados dialogando com o referencial teórico do estudo. Com base nisso, pode-se observar uma predominância por um conteúdo conceitual na utilização de filmes, embora uma parcela interessante de docentes direcione a utilização das obras cinematográficas para a formação de cidadãs e cidadãos reflexivos e mais críticos, pois voltam olhares para a articulação de conhecimentos que fundamentam o conteúdo CTS.Eduem2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6367710.4025/rvc.v2i2.63677Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 23-322675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677/751375154230Laryssa Feitosa dos SantosRicardo Augusto Cardoso de SousaMarcos Gervânio de Azevedo Meloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-19T18:07:00Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63677Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T18:07Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
title ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
spellingShingle ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
Laryssa Feitosa dos Santos
Mesoregion of Lower Amazons Pará
Physics professors
Public schools
Films
Contents
Mesorregión del Baixo Amazonas Pará
Profesores de Física
Escuelas públicas
Películas
Contenidos
Mesorregião do Baixo Amazonas Paraense
Professores(as) de Física
Escolas públicas
Filmes
Conteúdos
title_short ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
title_full ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
title_fullStr ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
title_full_unstemmed ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
title_sort ABORDAGEM FÍLMICA NO ENSINO DE FÍSICA: UM ESTUDO COM PROFESSORES E PROFESSORAS DE FÍSICA DA MESORREGIÃO DO BAIXO AMAZONAS PARAENSE
author Laryssa Feitosa dos Santos
author_facet Laryssa Feitosa dos Santos
Ricardo Augusto Cardoso de Sousa
Marcos Gervânio de Azevedo Melo
author_role author
author2 Ricardo Augusto Cardoso de Sousa
Marcos Gervânio de Azevedo Melo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Laryssa Feitosa dos Santos
Ricardo Augusto Cardoso de Sousa
Marcos Gervânio de Azevedo Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Mesoregion of Lower Amazons Pará
Physics professors
Public schools
Films
Contents
Mesorregión del Baixo Amazonas Pará
Profesores de Física
Escuelas públicas
Películas
Contenidos
Mesorregião do Baixo Amazonas Paraense
Professores(as) de Física
Escolas públicas
Filmes
Conteúdos
topic Mesoregion of Lower Amazons Pará
Physics professors
Public schools
Films
Contents
Mesorregión del Baixo Amazonas Pará
Profesores de Física
Escuelas públicas
Películas
Contenidos
Mesorregião do Baixo Amazonas Paraense
Professores(as) de Física
Escolas públicas
Filmes
Conteúdos
description The aim of this article is to investigate the contents addressed by Physics professors from the public school system in the cities of Mesoregion of Lower Amazons Pará when using films as a didactic resource in their classes. For this, a survey has developed with Physics professors from public schools in this Mesoregion through the application of an electronic questionnaire. The answers are systematized in a table, which outlines the films and the contents explained from these works and provides conditions for analysis of these results, dialoguing with the theoretical framework of these study. Thus, it can be observed a predominance of conceptual content in the use of films, although an interesting portion of teachers direct the use of cinematographic works for the formation of reflective and more critical citizens, as they focus on the articulation of knowledge that underpin the STS content.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677
10.4025/rvc.v2i2.63677
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v2i2.63677
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63677/751375154230
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 23-32
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979220217856