ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682 |
Resumo: | This article is a research in Art on modeling in Ceramics, poetics and scientific advances in human life. It presents the work Rosto Químico (Shiro clay, dimensions: 18 x 12 x 19 cm), its study, confection and poetics, resulting from the reflection on the misuse of chemical products and their environmental impacts. The theoretical contribution is based, in particular, on Fischer (1981), on the awakening of the evolution of man and the relationship with Art, on Rey (2002), on the research methodology in Visual Arts, the study and production of art. With Ménasé (2004), the understanding of the work of art. It presents the artist as a participant in an aesthetic experience, reflecting, creating and shaping his own feelings. The work presents the work of art as the result of a relationship between Art and Science, both when reflecting on the harmful effects of chemical products used in different ways, and when thinking about the specific work of Ceramics, whose support (clay) is constituted in nature, affected by these same products. |
id |
UEM-13_8ca3c75ef7ed45f695b6786ac8203fec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63682 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIAArtScienceCeramicsWork of Artartecienciacerámicaobra de arteArteCiênciaCerâmicaObra de ArteThis article is a research in Art on modeling in Ceramics, poetics and scientific advances in human life. It presents the work Rosto Químico (Shiro clay, dimensions: 18 x 12 x 19 cm), its study, confection and poetics, resulting from the reflection on the misuse of chemical products and their environmental impacts. The theoretical contribution is based, in particular, on Fischer (1981), on the awakening of the evolution of man and the relationship with Art, on Rey (2002), on the research methodology in Visual Arts, the study and production of art. With Ménasé (2004), the understanding of the work of art. It presents the artist as a participant in an aesthetic experience, reflecting, creating and shaping his own feelings. The work presents the work of art as the result of a relationship between Art and Science, both when reflecting on the harmful effects of chemical products used in different ways, and when thinking about the specific work of Ceramics, whose support (clay) is constituted in nature, affected by these same products.Este artículo es una investigación en Arte sobre modelado en Cerámica, poética y avances científicos en la vida humana. Presenta la obra Rosto Químico (Arcilla Shiro, dimensiones: 18 x 12 x 19 cm), su estudio, confección y poética, resultado de la reflexión sobre el mal uso de productos químicos y sus impactos ambientales. La aportación teórica se basa, en particular, en Fischer (1981), en el despertar de la evolución del hombre y la relación con el Arte, en Rey (2002), en la metodología de investigación en Artes Visuales, el estudio y producción del arte. Con Ménasé (2004), la comprensión de la obra de arte. Presenta al artista como participante de una experiencia estética, reflejando, creando y dando forma a sus propios sentimientos. La obra presenta la obra de arte como resultado de una relación entre Arte y Ciencia, tanto al reflexionar sobre los efectos nocivos de los productos químicos utilizados de diferentes formas, como al pensar en el trabajo específico de la Cerámica, cuyo soporte (arcilla) se constituye en la naturaleza, afectados por estos mismos productos.Esse artigo é uma pesquisa em Arte sobre modelagem em Cerâmica, poética e avanços científicos na vida do homem. Apresenta a obra Rosto Químico, (argila shiro, dimensões: 18 x 12 x 19 cm), seu estudo, confecção e poética, resulta da reflexão sobre o uso indevido de produtos químicos e seus impactos ambientais. O aporte teórico se baseia, em especial, em Fischer (1981), sobre o despertar da evolução do homem e a relação com a Arte, em Rey (2002), sobre a metodologia de pesquisa em Artes Visuais, o estudo e a produção da arte. Com Ménasé (2004), a compreensão da obra de arte. Apresenta o artista como partícipe de uma experiência estética, refletindo, criando e modelando seus próprios sentimentos. O trabalho apresenta a obra de arte como resultado de uma relação entre a Arte e a Ciência, tanto ao refletirmos sobre os efeitos nocivos de produtos químicos usados de diferentes formas, quanto ao pensarmos no trabalho específico da Cerâmica, cujo suporte (argila) se constitui na natureza, afetada por esses mesmos produtos.Eduem2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6368210.4025/rvc.v2i2.63682Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 150-1612675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682/751375154234Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessElaine Gardinal DenckNelson Silva Junior2023-07-19T18:45:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63682Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T18:45:55Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA |
title |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA |
spellingShingle |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA Elaine Gardinal Denck Art Science Ceramics Work of Art arte ciencia cerámica obra de arte Arte Ciência Cerâmica Obra de Arte |
title_short |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA |
title_full |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA |
title_fullStr |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA |
title_full_unstemmed |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA |
title_sort |
ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA |
author |
Elaine Gardinal Denck |
author_facet |
Elaine Gardinal Denck Nelson Silva Junior |
author_role |
author |
author2 |
Nelson Silva Junior |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Elaine Gardinal Denck Nelson Silva Junior |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Art Science Ceramics Work of Art arte ciencia cerámica obra de arte Arte Ciência Cerâmica Obra de Arte |
topic |
Art Science Ceramics Work of Art arte ciencia cerámica obra de arte Arte Ciência Cerâmica Obra de Arte |
description |
This article is a research in Art on modeling in Ceramics, poetics and scientific advances in human life. It presents the work Rosto Químico (Shiro clay, dimensions: 18 x 12 x 19 cm), its study, confection and poetics, resulting from the reflection on the misuse of chemical products and their environmental impacts. The theoretical contribution is based, in particular, on Fischer (1981), on the awakening of the evolution of man and the relationship with Art, on Rey (2002), on the research methodology in Visual Arts, the study and production of art. With Ménasé (2004), the understanding of the work of art. It presents the artist as a participant in an aesthetic experience, reflecting, creating and shaping his own feelings. The work presents the work of art as the result of a relationship between Art and Science, both when reflecting on the harmful effects of chemical products used in different ways, and when thinking about the specific work of Ceramics, whose support (clay) is constituted in nature, affected by these same products. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682 10.4025/rvc.v2i2.63682 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v2i2.63682 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682/751375154234 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 150-161 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979229655040 |