ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elaine Gardinal Denck
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nelson Silva Junior
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682
Resumo: This article is a research in Art on modeling in Ceramics, poetics and scientific advances in human life. It presents the work Rosto Químico (Shiro clay, dimensions: 18 x 12 x 19 cm), its study, confection and poetics, resulting from the reflection on the misuse of chemical products and their environmental impacts. The theoretical contribution is based, in particular, on Fischer (1981), on the awakening of the evolution of man and the relationship with Art, on Rey (2002), on the research methodology in Visual Arts, the study and production of art. With Ménasé (2004), the understanding of the work of art. It presents the artist as a participant in an aesthetic experience, reflecting, creating and shaping his own feelings. The work presents the work of art as the result of a relationship between Art and Science, both when reflecting on the harmful effects of chemical products used in different ways, and when thinking about the specific work of Ceramics, whose support (clay) is constituted in nature, affected by these same products.
id UEM-13_8ca3c75ef7ed45f695b6786ac8203fec
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/63682
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIAArtScienceCeramicsWork of Artartecienciacerámicaobra de arteArteCiênciaCerâmicaObra de ArteThis article is a research in Art on modeling in Ceramics, poetics and scientific advances in human life. It presents the work Rosto Químico (Shiro clay, dimensions: 18 x 12 x 19 cm), its study, confection and poetics, resulting from the reflection on the misuse of chemical products and their environmental impacts. The theoretical contribution is based, in particular, on Fischer (1981), on the awakening of the evolution of man and the relationship with Art, on Rey (2002), on the research methodology in Visual Arts, the study and production of art. With Ménasé (2004), the understanding of the work of art. It presents the artist as a participant in an aesthetic experience, reflecting, creating and shaping his own feelings. The work presents the work of art as the result of a relationship between Art and Science, both when reflecting on the harmful effects of chemical products used in different ways, and when thinking about the specific work of Ceramics, whose support (clay) is constituted in nature, affected by these same products.Este artículo es una investigación en Arte sobre modelado en Cerámica, poética y avances científicos en la vida humana. Presenta la obra Rosto Químico (Arcilla Shiro, dimensiones: 18 x 12 x 19 cm), su estudio, confección y poética, resultado de la reflexión sobre el mal uso de productos químicos y sus impactos ambientales. La aportación teórica se basa, en particular, en Fischer (1981), en el despertar de la evolución del hombre y la relación con el Arte, en Rey (2002), en la metodología de investigación en Artes Visuales, el estudio y producción del arte. Con Ménasé (2004), la comprensión de la obra de arte. Presenta al artista como participante de una experiencia estética, reflejando, creando y dando forma a sus propios sentimientos. La obra presenta la obra de arte como resultado de una relación entre Arte y Ciencia, tanto al reflexionar sobre los efectos nocivos de los productos químicos utilizados de diferentes formas, como al pensar en el trabajo específico de la Cerámica, cuyo soporte (arcilla) se constituye en la naturaleza, afectados por estos mismos productos.Esse artigo é uma pesquisa em Arte sobre modelagem em Cerâmica, poética e avanços científicos na vida do homem. Apresenta a obra Rosto Químico, (argila shiro, dimensões: 18 x 12 x 19 cm), seu estudo, confecção e poética, resulta da reflexão sobre o uso indevido de produtos químicos e seus impactos ambientais. O aporte teórico se baseia, em especial, em Fischer (1981), sobre o despertar da evolução do homem e a relação com a Arte, em Rey (2002), sobre a metodologia de pesquisa em Artes Visuais, o estudo e a produção da arte. Com Ménasé (2004), a compreensão da obra de arte. Apresenta o artista como partícipe de uma experiência estética, refletindo, criando e modelando seus próprios sentimentos. O trabalho apresenta a obra de arte como resultado de uma relação entre a Arte e a Ciência, tanto ao refletirmos sobre os efeitos nocivos de produtos químicos usados de diferentes formas, quanto ao pensarmos no trabalho específico da Cerâmica, cujo suporte (argila) se constitui na natureza, afetada por esses mesmos produtos.Eduem2022-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6368210.4025/rvc.v2i2.63682Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 150-1612675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682/751375154234Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessElaine Gardinal DenckNelson Silva Junior2023-07-19T18:45:55Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63682Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T18:45:55Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
title ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
spellingShingle ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
Elaine Gardinal Denck
Art
Science
Ceramics
Work of Art
arte
ciencia
cerámica
obra de arte
Arte
Ciência
Cerâmica
Obra de Arte
title_short ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
title_full ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
title_fullStr ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
title_full_unstemmed ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
title_sort ROSTO QUÍMICO: UMA RELAÇÃO ENTRE A ARTE E A CIÊNCIA
author Elaine Gardinal Denck
author_facet Elaine Gardinal Denck
Nelson Silva Junior
author_role author
author2 Nelson Silva Junior
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Elaine Gardinal Denck
Nelson Silva Junior
dc.subject.por.fl_str_mv Art
Science
Ceramics
Work of Art
arte
ciencia
cerámica
obra de arte
Arte
Ciência
Cerâmica
Obra de Arte
topic Art
Science
Ceramics
Work of Art
arte
ciencia
cerámica
obra de arte
Arte
Ciência
Cerâmica
Obra de Arte
description This article is a research in Art on modeling in Ceramics, poetics and scientific advances in human life. It presents the work Rosto Químico (Shiro clay, dimensions: 18 x 12 x 19 cm), its study, confection and poetics, resulting from the reflection on the misuse of chemical products and their environmental impacts. The theoretical contribution is based, in particular, on Fischer (1981), on the awakening of the evolution of man and the relationship with Art, on Rey (2002), on the research methodology in Visual Arts, the study and production of art. With Ménasé (2004), the understanding of the work of art. It presents the artist as a participant in an aesthetic experience, reflecting, creating and shaping his own feelings. The work presents the work of art as the result of a relationship between Art and Science, both when reflecting on the harmful effects of chemical products used in different ways, and when thinking about the specific work of Ceramics, whose support (clay) is constituted in nature, affected by these same products.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682
10.4025/rvc.v2i2.63682
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v2i2.63682
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63682/751375154234
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 2 n. 2 (2021): número temático; 150-161
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979229655040