UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763 |
Resumo: | This article presents an educational product developed for teaching neutrino physics in the format of a Didactic Sequence (DS) inspired by the Potentially Significant Teaching Units (PSTUs), which are didactic sequences based the assumptions of David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning (TML). The objective of the article is to bring Contemporary Physics topics, especially Neutrinos, to high school. We hope that students have a good understanding of what fundamental particles are, especially neutrinos. The methodology used was the active methodology structured in a UEPS. The educational product was implemented through remote classes during the COVID-19 pandemic during the period of the covid-19 coronavirus pandemic in a third-year high school class at a public school in the municipality of Mutum-MG. The structure of the educational product will be detailed and the main results of its implementation will be discussed. |
id |
UEM-13_8e538b479673ffc80780a0b7ee81ab7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70763 |
network_acronym_str |
UEM-13 |
network_name_str |
Vitruvian Cogitationes |
repository_id_str |
|
spelling |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIAParticle physicsMeaningful learningPotentially Significant Teaching UnitsPartículas físicasAprendizaje significativoUnidades Didácticas Potencialmente SignificativasFísica de partículasAprendizagem significativaUnidades de Ensino Potencialmente SignificativasThis article presents an educational product developed for teaching neutrino physics in the format of a Didactic Sequence (DS) inspired by the Potentially Significant Teaching Units (PSTUs), which are didactic sequences based the assumptions of David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning (TML). The objective of the article is to bring Contemporary Physics topics, especially Neutrinos, to high school. We hope that students have a good understanding of what fundamental particles are, especially neutrinos. The methodology used was the active methodology structured in a UEPS. The educational product was implemented through remote classes during the COVID-19 pandemic during the period of the covid-19 coronavirus pandemic in a third-year high school class at a public school in the municipality of Mutum-MG. The structure of the educational product will be detailed and the main results of its implementation will be discussed.En este artículo se presenta un producto educativo diseñado para la enseñanza de la física de neutrinos en el formato de una Secuencia Didáctica (SD), inspirada en las Unidades Didácticas Potencialmente Significativas (UEPS), que son secuencias didácticas basadas en los supuestos de la Teoría del Aprendizaje Significativo ( TAS) de David Ausubel. El objetivo del artículo es acercar temas de Física Contemporánea, especialmente Neutrinos, al nivel secundario. Esperamos que los estudiantes comprendan bien qué son las partículas fundamentales, especialmente los neutrinos. La metodología utilizada fue la metodología activa estructurada en una UEPS. El producto educativo fue aplicado a través de clases remotas durante el período de la pandemia de coronavirus (covid-19), en una clase de tercer año de secundaria de una escuela pública de la ciudad de Mutum-MG. Se detallará la estructuración del producto educativo y se discutirán los principales resultados de su aplicación.Neste artigo, é apresentado um produto educacional elaborado para o ensino da física de neutrinos no formato de uma Sequência Didática (SD), inspirada nas Unidades de Ensino Potencialmente Significativas (UEPS), que são sequências didáticas baseadas nos pressupostos da Teoria da Aprendizagem Significativa (TAS) de David Ausubel. O objetivo do artigo é trazer temas de Física Contemporânea, especialmente Neutrinos, para o ensino médio. Esperamos que os alunos tenham uma boa compreensão do que são as partículas fundamentais, especialmente os neutrinos. A metodologia utilizada foi a metodologia ativa estruturada em uma UEPS. O produto educacional foi aplicado por meio de aulas remotas no período da pandemia de coronavírus (covid-19), em uma turma do terceiro ano do ensino médio de uma escola pública no município de Mutum-MG. A estruturação do produto educacional será detalhada e os principais resultados de sua aplicação serão discutidos.Eduem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7076310.4025/rvc.v4i3.70763Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 184-2012675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763/751375157040Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco Elias GomesFlávio Gimenes Alvarenga2023-12-21T23:19:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70763Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-12-21T23:19:49Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA |
title |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA |
spellingShingle |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA Francisco Elias Gomes Particle physics Meaningful learning Potentially Significant Teaching Units Partículas físicas Aprendizaje significativo Unidades Didácticas Potencialmente Significativas Física de partículas Aprendizagem significativa Unidades de Ensino Potencialmente Significativas |
title_short |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA |
title_full |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA |
title_fullStr |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA |
title_full_unstemmed |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA |
title_sort |
UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA |
author |
Francisco Elias Gomes |
author_facet |
Francisco Elias Gomes Flávio Gimenes Alvarenga |
author_role |
author |
author2 |
Flávio Gimenes Alvarenga |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francisco Elias Gomes Flávio Gimenes Alvarenga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Particle physics Meaningful learning Potentially Significant Teaching Units Partículas físicas Aprendizaje significativo Unidades Didácticas Potencialmente Significativas Física de partículas Aprendizagem significativa Unidades de Ensino Potencialmente Significativas |
topic |
Particle physics Meaningful learning Potentially Significant Teaching Units Partículas físicas Aprendizaje significativo Unidades Didácticas Potencialmente Significativas Física de partículas Aprendizagem significativa Unidades de Ensino Potencialmente Significativas |
description |
This article presents an educational product developed for teaching neutrino physics in the format of a Didactic Sequence (DS) inspired by the Potentially Significant Teaching Units (PSTUs), which are didactic sequences based the assumptions of David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning (TML). The objective of the article is to bring Contemporary Physics topics, especially Neutrinos, to high school. We hope that students have a good understanding of what fundamental particles are, especially neutrinos. The methodology used was the active methodology structured in a UEPS. The educational product was implemented through remote classes during the COVID-19 pandemic during the period of the covid-19 coronavirus pandemic in a third-year high school class at a public school in the municipality of Mutum-MG. The structure of the educational product will be detailed and the main results of its implementation will be discussed. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763 10.4025/rvc.v4i3.70763 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763 |
identifier_str_mv |
10.4025/rvc.v4i3.70763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763/751375157040 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
publisher.none.fl_str_mv |
Eduem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 184-201 2675-9616 reponame:Vitruvian Cogitationes instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Vitruvian Cogitationes |
collection |
Vitruvian Cogitationes |
repository.name.fl_str_mv |
Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvc@uem.br |
_version_ |
1799316979386941440 |