UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco Elias Gomes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Flávio Gimenes Alvarenga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Vitruvian Cogitationes
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763
Resumo: This article presents an educational product developed for teaching neutrino physics in the format of a Didactic Sequence (DS) inspired by the Potentially Significant Teaching Units (PSTUs), which are didactic sequences based the assumptions of David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning (TML). The objective of the article is to bring Contemporary Physics topics, especially Neutrinos, to high school. We hope that students have a good understanding of what fundamental particles are, especially neutrinos. The methodology used was the active methodology structured in a UEPS. The educational product was implemented through remote classes during the COVID-19 pandemic during the period of the covid-19 coronavirus pandemic in a third-year high school class at a public school in the municipality of Mutum-MG. The structure of the educational product will be detailed and the main results of its implementation will be discussed.
id UEM-13_8e538b479673ffc80780a0b7ee81ab7d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/70763
network_acronym_str UEM-13
network_name_str Vitruvian Cogitationes
repository_id_str
spelling UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIAParticle physicsMeaningful learningPotentially Significant Teaching UnitsPartículas físicasAprendizaje significativoUnidades Didácticas Potencialmente SignificativasFísica de partículasAprendizagem significativaUnidades de Ensino Potencialmente SignificativasThis article presents an educational product developed for teaching neutrino physics in the format of a Didactic Sequence (DS) inspired by the Potentially Significant Teaching Units (PSTUs), which are didactic sequences based the assumptions of David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning (TML). The objective of the article is to bring Contemporary Physics topics, especially Neutrinos, to high school. We hope that students have a good understanding of what fundamental particles are, especially neutrinos. The methodology used was the active methodology structured in a UEPS. The educational product was implemented through remote classes during the COVID-19 pandemic during the period of the covid-19 coronavirus pandemic in a third-year high school class at a public school in the municipality of Mutum-MG. The structure of the educational product will be detailed and the main results of its implementation will be discussed.En este artículo se presenta un producto educativo diseñado para la enseñanza de la física de neutrinos en el formato de una Secuencia Didáctica (SD), inspirada en las Unidades Didácticas Potencialmente Significativas (UEPS), que son secuencias didácticas basadas en los supuestos de la Teoría del Aprendizaje Significativo ( TAS) de David Ausubel. El objetivo del artículo es acercar temas de Física Contemporánea, especialmente Neutrinos, al nivel secundario. Esperamos que los estudiantes comprendan bien qué son las partículas fundamentales, especialmente los neutrinos. La metodología utilizada fue la metodología activa estructurada en una UEPS. El producto educativo fue aplicado a través de clases remotas durante el período de la pandemia de coronavirus (covid-19), en una clase de tercer año de secundaria de una escuela pública de la ciudad de Mutum-MG. Se detallará la estructuración del producto educativo y se discutirán los principales resultados de su aplicación.Neste artigo, é apresentado um produto educacional elaborado para o ensino da física de neutrinos no formato de uma Sequência Didática (SD), inspirada nas Unidades de Ensino Potencialmente Significativas (UEPS), que são sequências didáticas baseadas nos pressupostos da Teoria da Aprendizagem Significativa (TAS) de David Ausubel. O objetivo do artigo é trazer temas de Física Contemporânea, especialmente Neutrinos, para o ensino médio. Esperamos que os alunos tenham uma boa compreensão do que são as partículas fundamentais, especialmente os neutrinos. A metodologia utilizada foi a metodologia ativa estruturada em uma UEPS. O produto educacional foi aplicado por meio de aulas remotas no período da pandemia de coronavírus (covid-19), em uma turma do terceiro ano do ensino médio de uma escola pública no município de Mutum-MG. A estruturação do produto educacional será detalhada e os principais resultados de sua aplicação serão discutidos.Eduem2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/7076310.4025/rvc.v4i3.70763Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 184-2012675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763/751375157040Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationesinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco Elias GomesFlávio Gimenes Alvarenga2023-12-21T23:19:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/70763Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-12-21T23:19:49Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
title UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
spellingShingle UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
Francisco Elias Gomes
Particle physics
Meaningful learning
Potentially Significant Teaching Units
Partículas físicas
Aprendizaje significativo
Unidades Didácticas Potencialmente Significativas
Física de partículas
Aprendizagem significativa
Unidades de Ensino Potencialmente Significativas
title_short UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
title_full UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
title_fullStr UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
title_full_unstemmed UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
title_sort UMA UEPS PARA A FÍSICA DE NEUTRINOS APLICADA EM TEMPOS DE PANDEMIA
author Francisco Elias Gomes
author_facet Francisco Elias Gomes
Flávio Gimenes Alvarenga
author_role author
author2 Flávio Gimenes Alvarenga
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco Elias Gomes
Flávio Gimenes Alvarenga
dc.subject.por.fl_str_mv Particle physics
Meaningful learning
Potentially Significant Teaching Units
Partículas físicas
Aprendizaje significativo
Unidades Didácticas Potencialmente Significativas
Física de partículas
Aprendizagem significativa
Unidades de Ensino Potencialmente Significativas
topic Particle physics
Meaningful learning
Potentially Significant Teaching Units
Partículas físicas
Aprendizaje significativo
Unidades Didácticas Potencialmente Significativas
Física de partículas
Aprendizagem significativa
Unidades de Ensino Potencialmente Significativas
description This article presents an educational product developed for teaching neutrino physics in the format of a Didactic Sequence (DS) inspired by the Potentially Significant Teaching Units (PSTUs), which are didactic sequences based the assumptions of David Ausubel’s Theory of Meaningful Learning (TML). The objective of the article is to bring Contemporary Physics topics, especially Neutrinos, to high school. We hope that students have a good understanding of what fundamental particles are, especially neutrinos. The methodology used was the active methodology structured in a UEPS. The educational product was implemented through remote classes during the COVID-19 pandemic during the period of the covid-19 coronavirus pandemic in a third-year high school class at a public school in the municipality of Mutum-MG. The structure of the educational product will be detailed and the main results of its implementation will be discussed.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763
10.4025/rvc.v4i3.70763
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763
identifier_str_mv 10.4025/rvc.v4i3.70763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/70763/751375157040
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Vitruvian Cogitationes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Eduem
publisher.none.fl_str_mv Eduem
dc.source.none.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes; v. 4 n. extra (2023): número extra; 184-201
2675-9616
reponame:Vitruvian Cogitationes
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Vitruvian Cogitationes
collection Vitruvian Cogitationes
repository.name.fl_str_mv Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv rvc@uem.br
_version_ 1799316979386941440