INTERDISCIPLINARIDADE EM FOCO: REFLEXÕES SOBRE O SEU HISTÓRICO, CONCEPÇÕES E SENTIDOS ATRIBUÍDOS NO CONTEXTO UNIVERSITÁRIO E NAS LICENCIATURAS
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Vitruvian Cogitationes |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63994 |
Resumo: | The present manuscript aims to understand the historical and epistemological bases that guided and guide the studies and discussions on interdisciplinarity, approaching two of its main conceptions/trends. Finally, we sought to know the meanings attributed to the term in the university context and in undergraduate courses. For that, a brief historical review was carried out about the origin of the term interdisciplinarity in Europe and its arrival in Brazil, at the end of the 1960s. In this way, it was possible to verify that the term entered the Brazilian educational context with serious inaccuracies and without a adequate conceptual treatment. The polysemy around the word interdisciplinarity led to several interpretations, with emphasis on the hegemonic and critical concepts. Regarding the meanings attributed to the term interdisciplinarity in the academic context, the absence of an adequate theoretical- methodological framework was observed, with the hegemonic conception being the most predominant in educational documents and in teachers' discourse. |
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INTERDISCIPLINARIDADE EM FOCO: REFLEXÕES SOBRE O SEU HISTÓRICO, CONCEPÇÕES E SENTIDOS ATRIBUÍDOS NO CONTEXTO UNIVERSITÁRIO E NAS LICENCIATURASInterdisciplinarityConceptions/trendsUniversityTeachet coursesInterdisciplinariedadConcepciones/tendenciasUniversidadGradosInterdisciplinaridadeConcepções/tendênciasUniversidadeCursos de licenciaturaThe present manuscript aims to understand the historical and epistemological bases that guided and guide the studies and discussions on interdisciplinarity, approaching two of its main conceptions/trends. Finally, we sought to know the meanings attributed to the term in the university context and in undergraduate courses. For that, a brief historical review was carried out about the origin of the term interdisciplinarity in Europe and its arrival in Brazil, at the end of the 1960s. In this way, it was possible to verify that the term entered the Brazilian educational context with serious inaccuracies and without a adequate conceptual treatment. The polysemy around the word interdisciplinarity led to several interpretations, with emphasis on the hegemonic and critical concepts. Regarding the meanings attributed to the term interdisciplinarity in the academic context, the absence of an adequate theoretical- methodological framework was observed, with the hegemonic conception being the most predominant in educational documents and in teachers' discourse.El presente manuscrito tiene como objetivo comprender las bases históricas y epistemológicas que orientaron y orientan los estudios y discusiones sobre la interdisciplinariedad, abordando dos de sus principales concepciones/tendencias. Finalmente, buscamos conocer los significados atribuidos al término en el contexto universitario y en cursos de pregrado. Para eso, se realizó una breve revisión histórica sobre el origen del término interdisciplinariedad en Europa y su llegada a Brasil, a finales de la década de 1960. De esta forma, fue posible verificar que el término entró en el contexto educativo brasileño con graves imprecisiones y sin un adecuado tratamiento conceptual. La polisemia en torno a la palabra interdisciplinariedad dio lugar a varias interpretaciones, con énfasis en los conceptos hegemónico y crítico. En cuanto a los significados atribuidos al término interdisciplinariedad en el contexto académico, se observó la ausencia de un marco teórico-metodológico adecuado, siendo la concepción hegemónica la más predominante en los documentos educativos y en el discurso de los docentes.O presente manuscrito tem por objetivo compreender as bases históricas e epistemológicas que orientaram e orientam os estudos e discussões sobre interdisciplinaridade, abordando duas de suas principais concepções/tendências. Por fim, buscou-se conhecer os sentidos atribuídos ao termo no contexto universitário e nos cursos de licenciatura. Para tanto, foi realizada uma breve revisão histórica acerca da origem do termo interdisciplinaridade na Europa e a sua chegada no Brasil, no final da década de 1960. Nesse caminho foi possível constatar que o termo adentrou o contexto educacional brasileiro com sérias imprecisões e sem um tratamento conceitual adequado. A polissemia em torno do vocábulo interdisciplinaridade conduziu a várias interpretações, com destaque para as concepções hegemônica e crítica. No que tange aos sentidos atribuídos ao termo interdisciplinaridade no contexto acadêmico, observou-se a ausência de um enquadramento teórico-metodológico adequado, sendo a concepção hegemônica a mais predominante nos documentos educacionais e nos discursos dos professores.Eduem2022-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/6399410.4025/rvc.v3i1.63994Vitruvian Cogitationes; v. 3 n. 1 (2022); 165-1762675-9616reponame:Vitruvian Cogitationesinstname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63994/751375154356Cleyton Ferreira de SouzaLucas Eduardo Mesquita CortesLuri Braga AlonsoMarcos Vinícius Ferreira Vilelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-07-19T16:17:02Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/63994Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationesPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/oairvc@uem.br2675-96162675-9616opendoar:2023-07-19T16:17:02Vitruvian Cogitationes - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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