“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Outros tempos |
Texto Completo: | https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553 |
Resumo: | Abstract: The aim of this article is to analyze some photographic albums in Mozambique between 1887 and 1929. The chronology refers to a period during the affirmation of the Portuguese Colonial Empire in Africa –especially in Angola and in Mozambique –in order to protect some territories from British and German interests. As the scramble for Africa got intensified, photography was a powerful ally of a territorial and administrative policy of setting in order to recordand register the places and their natives. Organized into photographic albums, photographs reveal a set of views of Mozambique, especially from Lourenço Marques, in order to reveal a cosmopolitan Africa in the light of “modernists” projects. In other words, the emerge of a “white Africa”. Keywords: Mozambique. Photography. Photographic Albums. |
id |
UEMA-2_33279eb0dd1c65ead8cfa27baa53c6e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/553 |
network_acronym_str |
UEMA-2 |
network_name_str |
Outros tempos |
repository_id_str |
|
spelling |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: álbumes fotográficos de C. S. Fowler, J. & M. Lazarus y José dos Santos Rufino (1887-1929)A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: álbuns fotográficos de C. S. Fowler, J. & M. Lazarus e José dos Santos Rufino (1887-1929)Moçambique. Fotografia. álbuns Fotográficos.Abstract: The aim of this article is to analyze some photographic albums in Mozambique between 1887 and 1929. The chronology refers to a period during the affirmation of the Portuguese Colonial Empire in Africa –especially in Angola and in Mozambique –in order to protect some territories from British and German interests. As the scramble for Africa got intensified, photography was a powerful ally of a territorial and administrative policy of setting in order to recordand register the places and their natives. Organized into photographic albums, photographs reveal a set of views of Mozambique, especially from Lourenço Marques, in order to reveal a cosmopolitan Africa in the light of “modernists” projects. In other words, the emerge of a “white Africa”. Keywords: Mozambique. Photography. Photographic Albums.Resumen: El propósito de este artículoesanalizar algunos álbumes de fotografíaque integran una genealogía de imagen de Mozambique entre 1887 y 1929. La cronología se refiere a un período de afirmación dePortugal en territorios africanos–especialmente en Angola y en Mozambique –disputadospor otras potencias europeas, comoInglaterra y Alemania. A medida que la carrerapor África se intensificaba, la fotografía se manifestó como un poderoso aliado de una política de fijación territorial y administrativa,con el fin de inventariary registrar los lugares y sus habitantes. Organizados en álbumes fotográficos, las fotografías revelan un conjunto de vistas de Mozambique, especialmente de Lourenço Marques.Con esteregistro se pretendíarevelar unaÁfrica cosmopolita a la luz de los proyectos "modernistas". En otras palabras, una África blanca superpuesta a unaÁfrica negray primitiva. Palabras clave: Mozambique. Fotografía. Álbumes Fotográfico.Resumo: Pretende-se neste artigo analisar alguns álbuns fotográficos que integram uma genealogia da imagem de Moçambique entre 1887 e 1929. A cronologia refere-se a um período de afirmação de Portugal em territórios africanos –especialmente em Angola e em Moçambique – disputados por outras potências europeias, nomeadamente Inglaterra e Alemanha. À medida que a corrida à África se intensificava, a fotografia manifestou-se como um poderoso aliado de uma política de fixação territorial e administrativa, no intuito de inventariar e registar os locais e os seus habitantes. Organizadas em álbuns fotográficos, as fotografias revelam um conjunto de vistas de Moçambique, nomeadamente de Lourenço Marques. Esse registo pretendia revelar uma África cosmopolita à luz de projetos “modernistas”. No fundo, uma África branca que se sobrepunha a uma África negra e primitiva. Palavras-chave: Moçambique. Fotografia.Álbuns Fotográficos. Universidade Estadual do Maranhão2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/55310.18817/ot.v13i22.553Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 13 n. 22 (2016): Dossiê: Imagem e Imaginário Colonial; 163-1761808-803110.18817/ot.v13i22reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553/pdfCopyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessGOMES, INêS VIEIRA2021-03-02T20:17:02Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/553Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:17:02Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929) “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: álbumes fotográficos de C. S. Fowler, J. & M. Lazarus y José dos Santos Rufino (1887-1929) A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: álbuns fotográficos de C. S. Fowler, J. & M. Lazarus e José dos Santos Rufino (1887-1929) |
title |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929) |
spellingShingle |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929) GOMES, INêS VIEIRA Moçambique. Fotografia. álbuns Fotográficos. |
title_short |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929) |
title_full |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929) |
title_fullStr |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929) |
title_full_unstemmed |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929) |
title_sort |
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929) |
author |
GOMES, INêS VIEIRA |
author_facet |
GOMES, INêS VIEIRA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
GOMES, INêS VIEIRA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Moçambique. Fotografia. álbuns Fotográficos. |
topic |
Moçambique. Fotografia. álbuns Fotográficos. |
description |
Abstract: The aim of this article is to analyze some photographic albums in Mozambique between 1887 and 1929. The chronology refers to a period during the affirmation of the Portuguese Colonial Empire in Africa –especially in Angola and in Mozambique –in order to protect some territories from British and German interests. As the scramble for Africa got intensified, photography was a powerful ally of a territorial and administrative policy of setting in order to recordand register the places and their natives. Organized into photographic albums, photographs reveal a set of views of Mozambique, especially from Lourenço Marques, in order to reveal a cosmopolitan Africa in the light of “modernists” projects. In other words, the emerge of a “white Africa”. Keywords: Mozambique. Photography. Photographic Albums. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado pelos pares", "artigo de covidados" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553 10.18817/ot.v13i22.553 |
url |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553 |
identifier_str_mv |
10.18817/ot.v13i22.553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 13 n. 22 (2016): Dossiê: Imagem e Imaginário Colonial; 163-176 1808-8031 10.18817/ot.v13i22 reponame:Outros tempos instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instacron:UEMA |
instname_str |
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
instacron_str |
UEMA |
institution |
UEMA |
reponame_str |
Outros tempos |
collection |
Outros tempos |
repository.name.fl_str_mv |
Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
outrostempos_revista@yahoo.com.br |
_version_ |
1797067032796069888 |