“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: GOMES, INêS VIEIRA
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553
Resumo: Abstract:  The  aim  of  this  article  is  to  analyze  some  photographic  albums  in  Mozambique  between 1887  and  1929.  The  chronology  refers  to  a  period  during  the  affirmation  of  the  Portuguese  Colonial Empire in Africa –especially in Angola and in Mozambique –in order to protect some territories from British and German interests. As the scramble for Africa got intensified, photography was a powerful ally  of  a  territorial  and  administrative  policy  of  setting  in  order  to  recordand  register  the  places  and their natives. Organized into photographic albums, photographs reveal a set of views of Mozambique, especially  from  Lourenço  Marques,  in  order  to  reveal  a  cosmopolitan  Africa  in  the  light  of “modernists” projects. In other words, the emerge of a “white Africa”. Keywords: Mozambique. Photography. Photographic Albums.
id UEMA-2_33279eb0dd1c65ead8cfa27baa53c6e8
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/553
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: álbumes fotográficos de C. S. Fowler, J. & M. Lazarus y José dos Santos Rufino (1887-1929)A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: álbuns fotográficos de C. S. Fowler, J. & M. Lazarus e José dos Santos Rufino (1887-1929)Moçambique. Fotografia. álbuns Fotográficos.Abstract:  The  aim  of  this  article  is  to  analyze  some  photographic  albums  in  Mozambique  between 1887  and  1929.  The  chronology  refers  to  a  period  during  the  affirmation  of  the  Portuguese  Colonial Empire in Africa –especially in Angola and in Mozambique –in order to protect some territories from British and German interests. As the scramble for Africa got intensified, photography was a powerful ally  of  a  territorial  and  administrative  policy  of  setting  in  order  to  recordand  register  the  places  and their natives. Organized into photographic albums, photographs reveal a set of views of Mozambique, especially  from  Lourenço  Marques,  in  order  to  reveal  a  cosmopolitan  Africa  in  the  light  of “modernists” projects. In other words, the emerge of a “white Africa”. Keywords: Mozambique. Photography. Photographic Albums.Resumen: El  propósito  de  este  artículoesanalizar  algunos  álbumes  de  fotografíaque  integran  una genealogía  de  imagen de  Mozambique  entre  1887  y  1929.  La  cronología  se  refiere  a  un  período  de afirmación  dePortugal  en  territorios  africanos–especialmente en  Angola  y en Mozambique –disputadospor  otras  potencias  europeas, comoInglaterra  y  Alemania. A  medida  que  la carrerapor África se intensificaba, la fotografía se manifestó como un poderoso aliado de una política de fijación territorial  y  administrativa,con  el  fin  de  inventariary  registrar  los  lugares  y  sus  habitantes. Organizados  en  álbumes  fotográficos,  las  fotografías  revelan  un  conjunto  de  vistas  de  Mozambique, especialmente de Lourenço Marques.Con esteregistro se pretendíarevelar unaÁfrica cosmopolita a la  luz de  los  proyectos  "modernistas". En otras palabras, una  África blanca superpuesta a  unaÁfrica negray primitiva. Palabras clave: Mozambique. Fotografía. Álbumes Fotográfico.Resumo: Pretende-se neste artigo analisar alguns álbuns fotográficos que integram uma genealogia da imagem  de  Moçambique  entre  1887  e  1929.  A  cronologia  refere-se  a  um  período  de  afirmação  de Portugal  em  territórios  africanos –especialmente em Angola  e em Moçambique – disputados  por outras potências europeias, nomeadamente Inglaterra e Alemanha. À medida que a corrida à África se intensificava,  a  fotografia manifestou-se como  um  poderoso  aliado de  uma  política de  fixação territorial  e  administrativa,  no  intuito  de  inventariar  e  registar  os  locais  e  os  seus  habitantes. Organizadas  em  álbuns  fotográficos,  as  fotografias  revelam  um  conjunto  de  vistas  de  Moçambique, nomeadamente de Lourenço Marques. Esse registo pretendia revelar uma África cosmopolita à luz de projetos  “modernistas”.  No  fundo,  uma  África  branca  que  se  sobrepunha  a  uma  África  negra  e primitiva. Palavras-chave: Moçambique. Fotografia.Álbuns Fotográficos.  Universidade Estadual do Maranhão2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/55310.18817/ot.v13i22.553Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 13 n. 22 (2016): Dossiê: Imagem e Imaginário Colonial; 163-1761808-803110.18817/ot.v13i22reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553/pdfCopyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessGOMES, INêS VIEIRA2021-03-02T20:17:02Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/553Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:17:02Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
“A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: álbumes fotográficos de C. S. Fowler, J. & M. Lazarus y José dos Santos Rufino (1887-1929)
A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: álbuns fotográficos de C. S. Fowler, J. & M. Lazarus e José dos Santos Rufino (1887-1929)
title “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
spellingShingle “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
GOMES, INêS VIEIRA
Moçambique. Fotografia. álbuns Fotográficos.
title_short “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
title_full “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
title_fullStr “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
title_full_unstemmed “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
title_sort “A SOUVENIR OF LOURENÇO MARQUES”: photographic albums of C. S. Fowler, J. & M. Lazarus and José dos Santos Rufino (1887-1929)
author GOMES, INêS VIEIRA
author_facet GOMES, INêS VIEIRA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv GOMES, INêS VIEIRA
dc.subject.por.fl_str_mv Moçambique. Fotografia. álbuns Fotográficos.
topic Moçambique. Fotografia. álbuns Fotográficos.
description Abstract:  The  aim  of  this  article  is  to  analyze  some  photographic  albums  in  Mozambique  between 1887  and  1929.  The  chronology  refers  to  a  period  during  the  affirmation  of  the  Portuguese  Colonial Empire in Africa –especially in Angola and in Mozambique –in order to protect some territories from British and German interests. As the scramble for Africa got intensified, photography was a powerful ally  of  a  territorial  and  administrative  policy  of  setting  in  order  to  recordand  register  the  places  and their natives. Organized into photographic albums, photographs reveal a set of views of Mozambique, especially  from  Lourenço  Marques,  in  order  to  reveal  a  cosmopolitan  Africa  in  the  light  of “modernists” projects. In other words, the emerge of a “white Africa”. Keywords: Mozambique. Photography. Photographic Albums.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553
10.18817/ot.v13i22.553
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553
identifier_str_mv 10.18817/ot.v13i22.553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/553/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 13 n. 22 (2016): Dossiê: Imagem e Imaginário Colonial; 163-176
1808-8031
10.18817/ot.v13i22
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067032796069888