“THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MESQUITA, MARINA LEITÃO
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/777
Resumo: Abstract: This article aims to understand the way social markers of gender, race and class differences act in the construction of femininities among cross-dressers who starred artistic performances in what once was the most traditional gay club in the capital of Ceará. It also reflects on how these artists’ masculinities are crossed over in their temporary body reconstructions. The ethnographic and anthropological research focused on the last three years of the club. In addition, news from newspapers during its active years were accessed, as well as the personal collection of the nightclub’s cross-dressers and producers. In this sense, it was observed that these body transformation processes highlight in a contumacious manner the constructiveness of genders, in order to destabilize the binary perspectives that view femininity and masculinity in a fixed and expressly natural way.   Keywords: Cross-dressers. Makeover. Femininities.
id UEMA-2_4cfa37d50ef9633dbda1357f23e71b9b
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/777
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover“EL LOGRO DE LA FEMINIDAD”: Un análisis interseccional del montaje corporal transformista“A CONQUISTA DA FEMINILIDADE”: Uma análise interseccional da montagem corporal transformistaTransformistasMontagem CorporalFeminilidadesAbstract: This article aims to understand the way social markers of gender, race and class differences act in the construction of femininities among cross-dressers who starred artistic performances in what once was the most traditional gay club in the capital of Ceará. It also reflects on how these artists’ masculinities are crossed over in their temporary body reconstructions. The ethnographic and anthropological research focused on the last three years of the club. In addition, news from newspapers during its active years were accessed, as well as the personal collection of the nightclub’s cross-dressers and producers. In this sense, it was observed that these body transformation processes highlight in a contumacious manner the constructiveness of genders, in order to destabilize the binary perspectives that view femininity and masculinity in a fixed and expressly natural way.   Keywords: Cross-dressers. Makeover. Femininities.Resumen: Este artículo tiene como objetivo comprender la forma por la cual los marcadores sociales de la diferencia de género, raza y clase social actúan en la construcción de la feminidad entre transformistas que protagonizaron espectáculos artísticos en aquella que fue la más tradicionalista discoteca gay de la capital cearense. Discurro, aún, sobre cómo las masculinidades de esos artistas son transacionadas en sus reconstrucciones corporales transitorias. La investigación antropológica, de carácter etnográfico, enfocó en los tres últimos años de funcionamiento del establecimiento. Además de eso, se accedieron noticias de periódicos vehiculadas en el transcurso de sus años en actividades, así como también en el acervo personal de las artistas trans y de dos productores de la referida casa nocturna. Asimismo, se observó que los procesos de transformación corporal en foco evidencian de manera contumaz la constructividad de los géneros de modo a desestabilizar las perspectivas binarias que comprenden las femineidades y las masculinidades de forma estanque y expresadamente naturales. Palabras clave: Transformistas. Montaje Corporal. Femineidades.Resumo: Este artigo visa compreender a maneira pela qual os marcadores sociais da diferença de gênero, raça e classe atuam na construção de feminilidades entre transformistas que protagonizaram espetáculos artísticos naquela que foi a mais tradicional boate gay da capital cearense. Reflito, ainda, sobre como as masculinidades dessas artistas são transacionadas em suas reconstruções corporais transitórias. A pesquisa antropológica de caráter etnográfico focalizou os três últimos anos de funcionamento do estabelecimento. Além disso, foram acessadas notícias de jornais veiculadas no decorrer dos seus anos em atividade, bem como o acervo pessoal das artistas trans e dos produtores da casa noturna. Nesse sentido, observou-se que os processos de transformação corporal em foco evidenciam de maneira contumaz a construtividade dos gêneros, de forma a desestabilizar as perspectivas binárias que compreendem as feminilidades e as masculinidades de forma estanque e expressamente naturais. Palavras-chave: Transformistas. Montagem Corporal. Feminilidades.Universidade Estadual do Maranhão2020-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/77710.18817/ot.v17i29.777Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 17 n. 29 (2020): Dossiê: Feminilidades e Masculinidades em Foco; 314-3281808-803110.18817/ot.v17i29reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/777/pdfCopyright (c) 2020 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessMESQUITA, MARINA LEITÃO2021-03-02T20:17:14Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/777Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2021-03-02T20:17:14Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover
“EL LOGRO DE LA FEMINIDAD”: Un análisis interseccional del montaje corporal transformista
“A CONQUISTA DA FEMINILIDADE”: Uma análise interseccional da montagem corporal transformista
title “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover
spellingShingle “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover
MESQUITA, MARINA LEITÃO
Transformistas
Montagem Corporal
Feminilidades
title_short “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover
title_full “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover
title_fullStr “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover
title_full_unstemmed “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover
title_sort “THE CONQUEST OF FEMININITY”: An intersectional analysis of cross-dresser makeover
author MESQUITA, MARINA LEITÃO
author_facet MESQUITA, MARINA LEITÃO
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv MESQUITA, MARINA LEITÃO
dc.subject.por.fl_str_mv Transformistas
Montagem Corporal
Feminilidades
topic Transformistas
Montagem Corporal
Feminilidades
description Abstract: This article aims to understand the way social markers of gender, race and class differences act in the construction of femininities among cross-dressers who starred artistic performances in what once was the most traditional gay club in the capital of Ceará. It also reflects on how these artists’ masculinities are crossed over in their temporary body reconstructions. The ethnographic and anthropological research focused on the last three years of the club. In addition, news from newspapers during its active years were accessed, as well as the personal collection of the nightclub’s cross-dressers and producers. In this sense, it was observed that these body transformation processes highlight in a contumacious manner the constructiveness of genders, in order to destabilize the binary perspectives that view femininity and masculinity in a fixed and expressly natural way.   Keywords: Cross-dressers. Makeover. Femininities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/777
10.18817/ot.v17i29.777
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/777
identifier_str_mv 10.18817/ot.v17i29.777
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/777/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 17 n. 29 (2020): Dossiê: Feminilidades e Masculinidades em Foco; 314-328
1808-8031
10.18817/ot.v17i29
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067033490227200