CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: URRUTIA, CAMILA
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/840
Resumo: This article reflects upon the Chilean participation at the XII Paris Biennale in 1982 as a case study for contemporary art insertion, understood as an artistic period. The texts that accompanied the exhibition are reviewed as part of a scene construction, where the narratives that hold together the reading of this scene as such are a crucial part of this show, as well as a symptom of contemporaneity in the Chilean visual arts. Through the analysis of these texts under the light of contemporary art as a period, the article presses the inclusion of the Chilean visual arts scene in a global order in the context of the military ruling that spanned from 1973 to 1989.  
id UEMA-2_762fafb55e2d9cc58cf1c34a8b72766d
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/840
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACIONCHILE EN LA XII BIENAL DE PARIS, NOTAS SOBRE UN ENVÍO NO OFICIAL CHILE NA XII BIENAL DE PARIS, NOTAS SOBRE UMA PARTICIPACION NÃO OFICIALArte ChilenoBienal de ParisArte ContemporáneoChilean ArtParis BiennaleContemporary ArtChileBienal de ParisArte ContemporâneaThis article reflects upon the Chilean participation at the XII Paris Biennale in 1982 as a case study for contemporary art insertion, understood as an artistic period. The texts that accompanied the exhibition are reviewed as part of a scene construction, where the narratives that hold together the reading of this scene as such are a crucial part of this show, as well as a symptom of contemporaneity in the Chilean visual arts. Through the analysis of these texts under the light of contemporary art as a period, the article presses the inclusion of the Chilean visual arts scene in a global order in the context of the military ruling that spanned from 1973 to 1989.  Este artículo revisa la participación de Chile en la XII Bienal de París en 1982 como un caso de estudio para el ingreso al arte contemporáneo, entendido como período artístico. Desde esta aproximación, se analizan los textos que acompañan el envío chileno como parte de una construcción de escena, donde las narraciones que sostienen la lectura de la escena como tal, son parte integral de este envío, así como un síntoma de la contemporaneidad en las artes visuales chilenas. A partir de este análisis, el articulo tensiona la incorporación del arte chileno a en un orden global, en el contexto de la dictadura militar (1973-1989).Este artigo revisa a participação do Chile na XII Bienal de Paris de 1982, como um estudo de caso para a inserção na arte contemporânea, entendida como um período artístico. Através dessa aproximação, analisam-se textos que acompanham o envio chileno como parte de uma construção de cena, onde as narrativas que sustentam a leitura da cena como tal, são parte integrante desse envio, assim mesmo, um sintoma de contemporaneidade das artes visuais chilenas. A partir desta análise, esse artigo tensiona a incorporação da arte chilena a um nível global, no contexto da ditadura militar entre os anos de 1973 a 1989.  Universidade Estadual do Maranhão2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/84010.18817/ot.v19i33.840Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 19 n. 33 (2022): Dossiê - HISTÓRIA DA JUSTIÇA: Das independências aos Estados americanos; 90-1161808-803110.18817/ot.v19i33reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/840/923Copyright (c) 2022 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriainfo:eu-repo/semantics/openAccessURRUTIA, CAMILA2022-07-12T18:34:19Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/840Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2022-07-12T18:34:19Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION
CHILE EN LA XII BIENAL DE PARIS, NOTAS SOBRE UN ENVÍO NO OFICIAL
CHILE NA XII BIENAL DE PARIS, NOTAS SOBRE UMA PARTICIPACION NÃO OFICIAL
title CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION
spellingShingle CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION
URRUTIA, CAMILA
Arte Chileno
Bienal de Paris
Arte Contemporáneo
Chilean Art
Paris Biennale
Contemporary Art
Chile
Bienal de Paris
Arte Contemporânea
title_short CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION
title_full CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION
title_fullStr CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION
title_full_unstemmed CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION
title_sort CHILE AT THE XII PARIS BIENNALE, NOTES ON AN UNOFFICIAL PARTICIPACION
author URRUTIA, CAMILA
author_facet URRUTIA, CAMILA
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv URRUTIA, CAMILA
dc.subject.por.fl_str_mv Arte Chileno
Bienal de Paris
Arte Contemporáneo
Chilean Art
Paris Biennale
Contemporary Art
Chile
Bienal de Paris
Arte Contemporânea
topic Arte Chileno
Bienal de Paris
Arte Contemporáneo
Chilean Art
Paris Biennale
Contemporary Art
Chile
Bienal de Paris
Arte Contemporânea
description This article reflects upon the Chilean participation at the XII Paris Biennale in 1982 as a case study for contemporary art insertion, understood as an artistic period. The texts that accompanied the exhibition are reviewed as part of a scene construction, where the narratives that hold together the reading of this scene as such are a crucial part of this show, as well as a symptom of contemporaneity in the Chilean visual arts. Through the analysis of these texts under the light of contemporary art as a period, the article presses the inclusion of the Chilean visual arts scene in a global order in the context of the military ruling that spanned from 1973 to 1989.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/840
10.18817/ot.v19i33.840
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/840
identifier_str_mv 10.18817/ot.v19i33.840
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/840/923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 19 n. 33 (2022): Dossiê - HISTÓRIA DA JUSTIÇA: Das independências aos Estados americanos; 90-116
1808-8031
10.18817/ot.v19i33
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067033824722944