WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ABREU, ELOY BARBOSA DE
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: GOMES, RAFAELLA BARBOSA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Outros tempos
Texto Completo: https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063
Resumo: In this article we aim to answer an apparently simple question, but with an epistemological depth for History and its teaching. To this end, the discussion begins on the concept of History and what its functionality is, based on a traditional logic and the conception of History for Africans. Next, we approach the traditional historiographic trends, Positivism, Marxism and the Analles school, relating them to the History of Africa, understanding that the History of the African continent cannot be reduced to traditional historiographic trends, but rather as to how they address this topic. Finally, we present decolonial thinking as a possible approach that represents the struggle against the logic of coloniality in African History.
id UEMA-2_789ed4473531d73c24165ac0ad91398d
oai_identifier_str oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1063
network_acronym_str UEMA-2
network_name_str Outros tempos
repository_id_str
spelling WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education¿PARA QUÉ SIRVE LA HISTORIA DE ÁFRICA? Caminos sobre su funcionalidad en la Educación BásicaPARA QUE SERVE A HISTÓRIA DA ÁFRICA? Caminhos sobre sua funcionalidade na Educação BásicaHistoria de ÁfricaCorrientes historiográficasDecolonialismoHistory of AfricaHistoriographic currentsDecolonialismHistória da ÁfricaCorrentes historiográficasDecolonialismoIn this article we aim to answer an apparently simple question, but with an epistemological depth for History and its teaching. To this end, the discussion begins on the concept of History and what its functionality is, based on a traditional logic and the conception of History for Africans. Next, we approach the traditional historiographic trends, Positivism, Marxism and the Analles school, relating them to the History of Africa, understanding that the History of the African continent cannot be reduced to traditional historiographic trends, but rather as to how they address this topic. Finally, we present decolonial thinking as a possible approach that represents the struggle against the logic of coloniality in African History.En este artículo pretendemos dar respuesta a una pregunta aparentemente sencilla, pero con una profundidad epistemológica para la historia y su enseñanza. Por lo tanto, la discusión comienza sobre el concepto de historia y cuál es su funcionalidad, a partir de una lógica tradicionalista y la concepción de la historia para los africanos. A continuación, nos acercamos a la tradicional corriente historiográficas: Positivismo, Marxismo y Escuela de Anales, relacionándolas con nuestro tema de investigación, entendiendo que la historia del continente africano no se reduce apenas a corrientes historiográficas tradicionales, y que depende de cómo aborden el tema. Por último, presentamos el pensamiento decolonial como un posible enfoque que representa la lucha contra la lógica de la colonialidad en la historia africana.No presente artigo objetivamos responder a um questionamento aparentemente simples, mas com uma profundidade epistemológica para a História e seu ensino. Para tanto, a discussão é iniciada sobre o conceito de História e qual a sua funcionalidade, tendo como base uma lógica tradicional e a concepção de História para os africanos. Por seguinte, fazemos uma abordagem sobre as tradicionais correntes historiográficas, Positivismo, Marxismo e Escola dos Analles, relacionando-as com a História da África, compreendendo que a História do continente africano não pode ser reduzida às correntes historiográficas tradicionais, mas sim como essas abordam a temática. Por último, apresentamos o pensamento decolonial como uma possibilidade de abordagem que representa a luta contra a lógica da colonialidade na História da África.Universidade Estadual do Maranhão2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/106310.18817/ot.v20i36.1063Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 162-1791808-803110.18817/ot.v20i36reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063/983Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessABREU, ELOY BARBOSA DEGOMES, RAFAELLA BARBOSA2023-10-06T18:15:06Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1063Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2023-10-06T18:15:06Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false
dc.title.none.fl_str_mv WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
¿PARA QUÉ SIRVE LA HISTORIA DE ÁFRICA? Caminos sobre su funcionalidad en la Educación Básica
PARA QUE SERVE A HISTÓRIA DA ÁFRICA? Caminhos sobre sua funcionalidade na Educação Básica
title WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
spellingShingle WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
ABREU, ELOY BARBOSA DE
Historia de África
Corrientes historiográficas
Decolonialismo
History of Africa
Historiographic currents
Decolonialism
História da África
Correntes historiográficas
Decolonialismo
title_short WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
title_full WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
title_fullStr WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
title_full_unstemmed WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
title_sort WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
author ABREU, ELOY BARBOSA DE
author_facet ABREU, ELOY BARBOSA DE
GOMES, RAFAELLA BARBOSA
author_role author
author2 GOMES, RAFAELLA BARBOSA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ABREU, ELOY BARBOSA DE
GOMES, RAFAELLA BARBOSA
dc.subject.por.fl_str_mv Historia de África
Corrientes historiográficas
Decolonialismo
History of Africa
Historiographic currents
Decolonialism
História da África
Correntes historiográficas
Decolonialismo
topic Historia de África
Corrientes historiográficas
Decolonialismo
History of Africa
Historiographic currents
Decolonialism
História da África
Correntes historiográficas
Decolonialismo
description In this article we aim to answer an apparently simple question, but with an epistemological depth for History and its teaching. To this end, the discussion begins on the concept of History and what its functionality is, based on a traditional logic and the conception of History for Africans. Next, we approach the traditional historiographic trends, Positivism, Marxism and the Analles school, relating them to the History of Africa, understanding that the History of the African continent cannot be reduced to traditional historiographic trends, but rather as to how they address this topic. Finally, we present decolonial thinking as a possible approach that represents the struggle against the logic of coloniality in African History.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063
10.18817/ot.v20i36.1063
url https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063
identifier_str_mv 10.18817/ot.v20i36.1063
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063/983
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Maranhão
dc.source.none.fl_str_mv Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 162-179
1808-8031
10.18817/ot.v20i36
reponame:Outros tempos
instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron:UEMA
instname_str Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
instacron_str UEMA
institution UEMA
reponame_str Outros tempos
collection Outros tempos
repository.name.fl_str_mv Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
repository.mail.fl_str_mv outrostempos_revista@yahoo.com.br
_version_ 1797067030914924544