WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Outros tempos |
Texto Completo: | https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063 |
Resumo: | In this article we aim to answer an apparently simple question, but with an epistemological depth for History and its teaching. To this end, the discussion begins on the concept of History and what its functionality is, based on a traditional logic and the conception of History for Africans. Next, we approach the traditional historiographic trends, Positivism, Marxism and the Analles school, relating them to the History of Africa, understanding that the History of the African continent cannot be reduced to traditional historiographic trends, but rather as to how they address this topic. Finally, we present decolonial thinking as a possible approach that represents the struggle against the logic of coloniality in African History. |
id |
UEMA-2_789ed4473531d73c24165ac0ad91398d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1063 |
network_acronym_str |
UEMA-2 |
network_name_str |
Outros tempos |
repository_id_str |
|
spelling |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education¿PARA QUÉ SIRVE LA HISTORIA DE ÁFRICA? Caminos sobre su funcionalidad en la Educación BásicaPARA QUE SERVE A HISTÓRIA DA ÁFRICA? Caminhos sobre sua funcionalidade na Educação BásicaHistoria de ÁfricaCorrientes historiográficasDecolonialismoHistory of AfricaHistoriographic currentsDecolonialismHistória da ÁfricaCorrentes historiográficasDecolonialismoIn this article we aim to answer an apparently simple question, but with an epistemological depth for History and its teaching. To this end, the discussion begins on the concept of History and what its functionality is, based on a traditional logic and the conception of History for Africans. Next, we approach the traditional historiographic trends, Positivism, Marxism and the Analles school, relating them to the History of Africa, understanding that the History of the African continent cannot be reduced to traditional historiographic trends, but rather as to how they address this topic. Finally, we present decolonial thinking as a possible approach that represents the struggle against the logic of coloniality in African History.En este artículo pretendemos dar respuesta a una pregunta aparentemente sencilla, pero con una profundidad epistemológica para la historia y su enseñanza. Por lo tanto, la discusión comienza sobre el concepto de historia y cuál es su funcionalidad, a partir de una lógica tradicionalista y la concepción de la historia para los africanos. A continuación, nos acercamos a la tradicional corriente historiográficas: Positivismo, Marxismo y Escuela de Anales, relacionándolas con nuestro tema de investigación, entendiendo que la historia del continente africano no se reduce apenas a corrientes historiográficas tradicionales, y que depende de cómo aborden el tema. Por último, presentamos el pensamiento decolonial como un posible enfoque que representa la lucha contra la lógica de la colonialidad en la historia africana.No presente artigo objetivamos responder a um questionamento aparentemente simples, mas com uma profundidade epistemológica para a História e seu ensino. Para tanto, a discussão é iniciada sobre o conceito de História e qual a sua funcionalidade, tendo como base uma lógica tradicional e a concepção de História para os africanos. Por seguinte, fazemos uma abordagem sobre as tradicionais correntes historiográficas, Positivismo, Marxismo e Escola dos Analles, relacionando-as com a História da África, compreendendo que a História do continente africano não pode ser reduzida às correntes historiográficas tradicionais, mas sim como essas abordam a temática. Por último, apresentamos o pensamento decolonial como uma possibilidade de abordagem que representa a luta contra a lógica da colonialidade na História da África.Universidade Estadual do Maranhão2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado pelos pares", "artigo de covidados"application/pdfhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/106310.18817/ot.v20i36.1063Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 162-1791808-803110.18817/ot.v20i36reponame:Outros temposinstname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)instacron:UEMAporhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063/983Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - Históriahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessABREU, ELOY BARBOSA DEGOMES, RAFAELLA BARBOSA2023-10-06T18:15:06Zoai:ojs2.outrostempos.uema.br:article/1063Revistahttp://www.outrostempos.uema.br/PUBhttps://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/oaioutrostempos_revista@yahoo.com.br1808-80311808-8031opendoar:2023-10-06T18:15:06Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education ¿PARA QUÉ SIRVE LA HISTORIA DE ÁFRICA? Caminos sobre su funcionalidad en la Educación Básica PARA QUE SERVE A HISTÓRIA DA ÁFRICA? Caminhos sobre sua funcionalidade na Educação Básica |
title |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education |
spellingShingle |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education ABREU, ELOY BARBOSA DE Historia de África Corrientes historiográficas Decolonialismo History of Africa Historiographic currents Decolonialism História da África Correntes historiográficas Decolonialismo |
title_short |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education |
title_full |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education |
title_fullStr |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education |
title_full_unstemmed |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education |
title_sort |
WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education |
author |
ABREU, ELOY BARBOSA DE |
author_facet |
ABREU, ELOY BARBOSA DE GOMES, RAFAELLA BARBOSA |
author_role |
author |
author2 |
GOMES, RAFAELLA BARBOSA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
ABREU, ELOY BARBOSA DE GOMES, RAFAELLA BARBOSA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historia de África Corrientes historiográficas Decolonialismo History of Africa Historiographic currents Decolonialism História da África Correntes historiográficas Decolonialismo |
topic |
Historia de África Corrientes historiográficas Decolonialismo History of Africa Historiographic currents Decolonialism História da África Correntes historiográficas Decolonialismo |
description |
In this article we aim to answer an apparently simple question, but with an epistemological depth for History and its teaching. To this end, the discussion begins on the concept of History and what its functionality is, based on a traditional logic and the conception of History for Africans. Next, we approach the traditional historiographic trends, Positivism, Marxism and the Analles school, relating them to the History of Africa, understanding that the History of the African continent cannot be reduced to traditional historiographic trends, but rather as to how they address this topic. Finally, we present decolonial thinking as a possible approach that represents the struggle against the logic of coloniality in African History. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado pelos pares", "artigo de covidados" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063 10.18817/ot.v20i36.1063 |
url |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063 |
identifier_str_mv |
10.18817/ot.v20i36.1063 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/1063/983 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Maranhão |
dc.source.none.fl_str_mv |
Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História; v. 20 n. 36 (2023): Dossiê - ENSINO DE HISTÓRIA: metodologias, abordagens e práticas; 162-179 1808-8031 10.18817/ot.v20i36 reponame:Outros tempos instname:Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) instacron:UEMA |
instname_str |
Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
instacron_str |
UEMA |
institution |
UEMA |
reponame_str |
Outros tempos |
collection |
Outros tempos |
repository.name.fl_str_mv |
Outros tempos - Universidade Estadual do Maranhão (UEMA) |
repository.mail.fl_str_mv |
outrostempos_revista@yahoo.com.br |
_version_ |
1797067030914924544 |