As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6632 |
Resumo: | This article is the result of a bibliographic research carried out in a course conclusion work, whose objective is to reflect on the challenges imposed by the advancement of distance learning, which emerged in the context of the counter-reform of Brazilian higher education, to the proposal of the Curricular Guidelines of the course of Social Service, prepared by ABEPSS. The methodological path of the study had as a reference the perspective of totality inscribed in the Marxist dialectical historical materialism. The results allow us to infer that the unbridled expansion of Social Work courses, especially in the distance modality, due to its lightened and precarious nature, has reinforced the contemporary trends of professional disqualification, opening the possibilities for the emergence of a new, diverse professional profile. of the profile recommended by the ABEPSS Curriculum Guidelines, therefore, by the Ethical-Political Project of Social Work. |
id |
UEMG-2_00e4ae766629c0894378ca70d0b7f7f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6632 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distânciaServiço SocialDiretrizes curricularesContrarreforma universitária Ensino a distânciaThis article is the result of a bibliographic research carried out in a course conclusion work, whose objective is to reflect on the challenges imposed by the advancement of distance learning, which emerged in the context of the counter-reform of Brazilian higher education, to the proposal of the Curricular Guidelines of the course of Social Service, prepared by ABEPSS. The methodological path of the study had as a reference the perspective of totality inscribed in the Marxist dialectical historical materialism. The results allow us to infer that the unbridled expansion of Social Work courses, especially in the distance modality, due to its lightened and precarious nature, has reinforced the contemporary trends of professional disqualification, opening the possibilities for the emergence of a new, diverse professional profile. of the profile recommended by the ABEPSS Curriculum Guidelines, therefore, by the Ethical-Political Project of Social Work.O presente artigo é resultado de uma pesquisa bibliográfica realizada em um trabalho de conclusão de curso, cujo objetivo é refletir sobre os desafios impostos pelo avanço do ensino a distância, emergido no contexto de contrarreforma do ensino superior brasileiro, à proposta das Diretrizes Curriculares do curso de Serviço Social, elaboradas pela ABEPSS. O caminho metodológico do estudo teve como referência a perspectiva da totalidade inscrita no materialismo histórico dialético marxista. Os resultados nos permite inferir que a expansão desenfreada dos cursos de Serviço Social, sobretudo na modalidade a distância, em função de seu caráter aligeirado e precarizado têm reforçado as tendências contemporâneas de desqualificação profissional, abrindo as possibilidades de emersão de um novo perfil profissional, diverso do perfil preconizado pelas Diretrizes Curriculares da ABEPSS, logo, pelo Projeto Ético-Político do Serviço Social.EDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/663210.36704/eef.v26i49.6632Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6632/4730Copyright (c) 2023 Liliane gomes de abrantes andrade, Moema Amélia Serpa Lopes de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccessgomes de abrantes andrade, LilianeSerpa Lopes de Souza, Moema Amélia2023-08-03T19:33:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6632Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-08-03T19:33:48Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância |
title |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância |
spellingShingle |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância gomes de abrantes andrade, Liliane Serviço Social Diretrizes curriculares Contrarreforma universitária Ensino a distância |
title_short |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância |
title_full |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância |
title_fullStr |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância |
title_full_unstemmed |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância |
title_sort |
As diretrizes curriculares da ABEPSS frente ao avanço do ensino a distância |
author |
gomes de abrantes andrade, Liliane |
author_facet |
gomes de abrantes andrade, Liliane Serpa Lopes de Souza, Moema Amélia |
author_role |
author |
author2 |
Serpa Lopes de Souza, Moema Amélia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
gomes de abrantes andrade, Liliane Serpa Lopes de Souza, Moema Amélia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Serviço Social Diretrizes curriculares Contrarreforma universitária Ensino a distância |
topic |
Serviço Social Diretrizes curriculares Contrarreforma universitária Ensino a distância |
description |
This article is the result of a bibliographic research carried out in a course conclusion work, whose objective is to reflect on the challenges imposed by the advancement of distance learning, which emerged in the context of the counter-reform of Brazilian higher education, to the proposal of the Curricular Guidelines of the course of Social Service, prepared by ABEPSS. The methodological path of the study had as a reference the perspective of totality inscribed in the Marxist dialectical historical materialism. The results allow us to infer that the unbridled expansion of Social Work courses, especially in the distance modality, due to its lightened and precarious nature, has reinforced the contemporary trends of professional disqualification, opening the possibilities for the emergence of a new, diverse professional profile. of the profile recommended by the ABEPSS Curriculum Guidelines, therefore, by the Ethical-Political Project of Social Work. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6632 10.36704/eef.v26i49.6632 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6632 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i49.6632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6632/4730 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Liliane gomes de abrantes andrade, Moema Amélia Serpa Lopes de Souza info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Liliane gomes de abrantes andrade, Moema Amélia Serpa Lopes de Souza |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) 2317-0093 10.36704/eef.v26i49 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782594551808 |