OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7187 |
Resumo: | This essay analyzes the written and apassivated discourses of students who committed acts of physical violence among peers, which appear in the records of school occurrence books, as subjects of discourses constituting other subjects and non-normative identities. This violence is characterized by every movement of the human body that intends, in power relations, to hurt and physically subjugate the other through the use of force. From these non-discursive events and anchored in the post-structuralist perspective and in the methodology of discourse analysis of French Foucauldian affiliation, we analyze some statements that indicate ruptures in the rules of the constitutive discourses of female and male subjects. The essay points to the existence of other subjects and identities that are being constituted in the apassivated discourse of students who committed acts of violence. We will also open paths for a deeper analysis of these discourses in our thesis work. |
id |
UEMG-2_120ca88fd5b4cf71b6f80ccc0d4a93d1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7187 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivadosPós-EstruturalismoViolência físicaDiscursosSujeitosIdentidadesThis essay analyzes the written and apassivated discourses of students who committed acts of physical violence among peers, which appear in the records of school occurrence books, as subjects of discourses constituting other subjects and non-normative identities. This violence is characterized by every movement of the human body that intends, in power relations, to hurt and physically subjugate the other through the use of force. From these non-discursive events and anchored in the post-structuralist perspective and in the methodology of discourse analysis of French Foucauldian affiliation, we analyze some statements that indicate ruptures in the rules of the constitutive discourses of female and male subjects. The essay points to the existence of other subjects and identities that are being constituted in the apassivated discourse of students who committed acts of violence. We will also open paths for a deeper analysis of these discourses in our thesis work. Este ensaio analisa os discursos escritos e apassivados das estudantes que praticaram atos de violência física entre pares, que constam nos registros dos livros de ocorrências escolares, como sujeitos de discursos constituintes de outros sujeitos e identidades não normativas. Essa violência é caracterizada por todo movimento do corpo humano que se propõe, nas relações de poder, ferir e subjugar o outro física e psicologicamente pelo uso da força. A partir desses acontecimentos empíricos, aos quais chamamos de não discursivos, circulam discursos gerativos dos sujeitos constitutivos de outros sujeitos. Ancorados na perspectiva pós-estruturalista e na metodologia da análise do discurso de filiação francesa foucaultiana, o ensaio aponta, sem pretender esgotar a discussão, para a existência de outros sujeitos e identidades que vão sendo constituídas no discurso apassivado das estudantes que praticaram atos de violência física. Também abriremos caminhos para análise mais profunda em nosso trabalho de tese, acerca desses sujeitos. EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/718710.36704/eef.v27i51.7187Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-19Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-19Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-192317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7187/5082Copyright (c) 2024 Sergivano Santos, Marcelo Mirandainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, SergivanoMarcelo Miranda2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7187Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados |
title |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados |
spellingShingle |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados Santos, Sergivano Pós-Estruturalismo Violência física Discursos Sujeitos Identidades |
title_short |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados |
title_full |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados |
title_fullStr |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados |
title_full_unstemmed |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados |
title_sort |
OS casos de violência física entre estudantes: outros possíveis sujeitos nos discursos apassivados |
author |
Santos, Sergivano |
author_facet |
Santos, Sergivano Marcelo Miranda |
author_role |
author |
author2 |
Marcelo Miranda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Sergivano Marcelo Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pós-Estruturalismo Violência física Discursos Sujeitos Identidades |
topic |
Pós-Estruturalismo Violência física Discursos Sujeitos Identidades |
description |
This essay analyzes the written and apassivated discourses of students who committed acts of physical violence among peers, which appear in the records of school occurrence books, as subjects of discourses constituting other subjects and non-normative identities. This violence is characterized by every movement of the human body that intends, in power relations, to hurt and physically subjugate the other through the use of force. From these non-discursive events and anchored in the post-structuralist perspective and in the methodology of discourse analysis of French Foucauldian affiliation, we analyze some statements that indicate ruptures in the rules of the constitutive discourses of female and male subjects. The essay points to the existence of other subjects and identities that are being constituted in the apassivated discourse of students who committed acts of violence. We will also open paths for a deeper analysis of these discourses in our thesis work. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7187 10.36704/eef.v27i51.7187 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7187 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v27i51.7187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7187/5082 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Sergivano Santos, Marcelo Miranda info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Sergivano Santos, Marcelo Miranda |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-19 Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-19 Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-19 2317-0093 10.36704/eef.v27i51 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782546317312 |