VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sasso, Leisa
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137
Resumo: The art discipline can lead to interdisciplinary, multidisciplinary, and even transdisciplinary dialogue based on education in visualities. Giving this discipline a greater importance in school, as well as education in visualities, allows the expression of feelings and worldviews, aesthetics and creative production to be incorporated into pedagogy, imprinting a more sensitive and human connotation on the eminently rationalist education that we practice. From everyday themes recounted in artistic pedagogical events at school, it is possible to establish dialogues between art, mass culture, popular culture and other curricular subjects in more interactive, pleasurable and creative classes. A/r/tography, which was initially developed as an arts-based research but can also be considered a philosophy of education, advocates an education based on theory, practice, and poetics.
id UEMG-2_388c8912a8fb12503e13754e630b8f2a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7137
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATIONVISUALIDAD Y AFECTOS EN LA EDUCACIÓNVisualidades e afetos na educaçãoCultura visualPrácticas artísticasPedagogías culturalesArtografiaVisual Culture educationartographyPedagogical cultureArtistic practicesCultura VisualPráticas artísticas.Pedagogias culturaisArtografiaThe art discipline can lead to interdisciplinary, multidisciplinary, and even transdisciplinary dialogue based on education in visualities. Giving this discipline a greater importance in school, as well as education in visualities, allows the expression of feelings and worldviews, aesthetics and creative production to be incorporated into pedagogy, imprinting a more sensitive and human connotation on the eminently rationalist education that we practice. From everyday themes recounted in artistic pedagogical events at school, it is possible to establish dialogues between art, mass culture, popular culture and other curricular subjects in more interactive, pleasurable and creative classes. A/r/tography, which was initially developed as an arts-based research but can also be considered a philosophy of education, advocates an education based on theory, practice, and poetics.La disciplina Arte puede dar lugar a diálogo interdisciplinario, multidisciplinario e incluso transdisciplinario a partir de la educación en visualidades. Darle a esta disciplina una mayor importancia en la escuela, así como la educación en visualidades, permite incorporar a la pedagogía la expresión de sentimientos y cosmovisiones, la estética y la producción creativa, imprimiendo una connotación más sensible y humana en la educación eminentemente racionalista que practicamos. A partir de temas cotidianos narrados en eventos artísticos pedagógicos en la escuela, es posible establecer diálogos entre el arte, la cultura de masas, la cultura popular y otras materias curriculares en clases más interactivas, amenas y creativas. Entre los nuevos enfoques educativos se encuentra la A/r/tografía, inicialmente creada como una Investigación Basada en las Artes, pero que también puede ser una filosofía de la educación, ya que aboga por una educación basada en la teoría, la práctica, pero también en la poética.A disciplina Arte pode conduzir o diálogo interdisciplinar, multidisciplinar e até transdisciplinar a partir da educação em visualidades. Conferir a essa disciplina uma maior importância na escola, assim como a educação em visualidades, permite que a expressão de sentimentos e visões de mundo, a estética e a produção criativa sejam incorporadas à pedagogia, imprimindo uma conotação mais sensível e humana na educação eminentemente racionalista que praticamos. A partir de temas do cotidiano recontados em eventos artísticos pedagógicos na escola é possível estabelecer diálogos entre a arte, a cultura de massa, a cultura popular e as demais disciplinas curriculares em aulas mais interativas, prazerosas e criativas. Entre as novas abordagens educacionais está a A/r/tografia, criada inicialmente como uma Pesquisa Baseada em Artes, mas que também pode ser uma filosofia de educação, uma vez que defende uma educação baseada na teoria, na prática, mas também na poética.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/713710.36704/eef.v27i51.7137Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-262317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137/5079Copyright (c) 2024 Leisa Sassoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSasso, Leisa2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7137Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
VISUALIDAD Y AFECTOS EN LA EDUCACIÓN
Visualidades e afetos na educação
title VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
spellingShingle VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
Sasso, Leisa
Cultura visual
Prácticas artísticas
Pedagogías culturales
Artografia
Visual Culture education
artography
Pedagogical culture
Artistic practices
Cultura Visual
Práticas artísticas.
Pedagogias culturais
Artografia
title_short VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
title_full VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
title_fullStr VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
title_full_unstemmed VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
title_sort VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
author Sasso, Leisa
author_facet Sasso, Leisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sasso, Leisa
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura visual
Prácticas artísticas
Pedagogías culturales
Artografia
Visual Culture education
artography
Pedagogical culture
Artistic practices
Cultura Visual
Práticas artísticas.
Pedagogias culturais
Artografia
topic Cultura visual
Prácticas artísticas
Pedagogías culturales
Artografia
Visual Culture education
artography
Pedagogical culture
Artistic practices
Cultura Visual
Práticas artísticas.
Pedagogias culturais
Artografia
description The art discipline can lead to interdisciplinary, multidisciplinary, and even transdisciplinary dialogue based on education in visualities. Giving this discipline a greater importance in school, as well as education in visualities, allows the expression of feelings and worldviews, aesthetics and creative production to be incorporated into pedagogy, imprinting a more sensitive and human connotation on the eminently rationalist education that we practice. From everyday themes recounted in artistic pedagogical events at school, it is possible to establish dialogues between art, mass culture, popular culture and other curricular subjects in more interactive, pleasurable and creative classes. A/r/tography, which was initially developed as an arts-based research but can also be considered a philosophy of education, advocates an education based on theory, practice, and poetics.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137
10.36704/eef.v27i51.7137
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137
identifier_str_mv 10.36704/eef.v27i51.7137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137/5079
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Leisa Sasso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Leisa Sasso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26
Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26
Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26
2317-0093
10.36704/eef.v27i51
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782540025856