VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137 |
Resumo: | The art discipline can lead to interdisciplinary, multidisciplinary, and even transdisciplinary dialogue based on education in visualities. Giving this discipline a greater importance in school, as well as education in visualities, allows the expression of feelings and worldviews, aesthetics and creative production to be incorporated into pedagogy, imprinting a more sensitive and human connotation on the eminently rationalist education that we practice. From everyday themes recounted in artistic pedagogical events at school, it is possible to establish dialogues between art, mass culture, popular culture and other curricular subjects in more interactive, pleasurable and creative classes. A/r/tography, which was initially developed as an arts-based research but can also be considered a philosophy of education, advocates an education based on theory, practice, and poetics. |
id |
UEMG-2_388c8912a8fb12503e13754e630b8f2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7137 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATIONVISUALIDAD Y AFECTOS EN LA EDUCACIÓNVisualidades e afetos na educaçãoCultura visualPrácticas artísticasPedagogías culturalesArtografiaVisual Culture educationartographyPedagogical cultureArtistic practicesCultura VisualPráticas artísticas.Pedagogias culturaisArtografiaThe art discipline can lead to interdisciplinary, multidisciplinary, and even transdisciplinary dialogue based on education in visualities. Giving this discipline a greater importance in school, as well as education in visualities, allows the expression of feelings and worldviews, aesthetics and creative production to be incorporated into pedagogy, imprinting a more sensitive and human connotation on the eminently rationalist education that we practice. From everyday themes recounted in artistic pedagogical events at school, it is possible to establish dialogues between art, mass culture, popular culture and other curricular subjects in more interactive, pleasurable and creative classes. A/r/tography, which was initially developed as an arts-based research but can also be considered a philosophy of education, advocates an education based on theory, practice, and poetics.La disciplina Arte puede dar lugar a diálogo interdisciplinario, multidisciplinario e incluso transdisciplinario a partir de la educación en visualidades. Darle a esta disciplina una mayor importancia en la escuela, así como la educación en visualidades, permite incorporar a la pedagogía la expresión de sentimientos y cosmovisiones, la estética y la producción creativa, imprimiendo una connotación más sensible y humana en la educación eminentemente racionalista que practicamos. A partir de temas cotidianos narrados en eventos artísticos pedagógicos en la escuela, es posible establecer diálogos entre el arte, la cultura de masas, la cultura popular y otras materias curriculares en clases más interactivas, amenas y creativas. Entre los nuevos enfoques educativos se encuentra la A/r/tografía, inicialmente creada como una Investigación Basada en las Artes, pero que también puede ser una filosofía de la educación, ya que aboga por una educación basada en la teoría, la práctica, pero también en la poética.A disciplina Arte pode conduzir o diálogo interdisciplinar, multidisciplinar e até transdisciplinar a partir da educação em visualidades. Conferir a essa disciplina uma maior importância na escola, assim como a educação em visualidades, permite que a expressão de sentimentos e visões de mundo, a estética e a produção criativa sejam incorporadas à pedagogia, imprimindo uma conotação mais sensível e humana na educação eminentemente racionalista que praticamos. A partir de temas do cotidiano recontados em eventos artísticos pedagógicos na escola é possível estabelecer diálogos entre a arte, a cultura de massa, a cultura popular e as demais disciplinas curriculares em aulas mais interativas, prazerosas e criativas. Entre as novas abordagens educacionais está a A/r/tografia, criada inicialmente como uma Pesquisa Baseada em Artes, mas que também pode ser uma filosofia de educação, uma vez que defende uma educação baseada na teoria, na prática, mas também na poética.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/713710.36704/eef.v27i51.7137Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-262317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137/5079Copyright (c) 2024 Leisa Sassoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSasso, Leisa2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7137Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION VISUALIDAD Y AFECTOS EN LA EDUCACIÓN Visualidades e afetos na educação |
title |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION |
spellingShingle |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION Sasso, Leisa Cultura visual Prácticas artísticas Pedagogías culturales Artografia Visual Culture education artography Pedagogical culture Artistic practices Cultura Visual Práticas artísticas. Pedagogias culturais Artografia |
title_short |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION |
title_full |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION |
title_fullStr |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION |
title_full_unstemmed |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION |
title_sort |
VISUALITIES AND AFFECTS IN EDUCATION |
author |
Sasso, Leisa |
author_facet |
Sasso, Leisa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sasso, Leisa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura visual Prácticas artísticas Pedagogías culturales Artografia Visual Culture education artography Pedagogical culture Artistic practices Cultura Visual Práticas artísticas. Pedagogias culturais Artografia |
topic |
Cultura visual Prácticas artísticas Pedagogías culturales Artografia Visual Culture education artography Pedagogical culture Artistic practices Cultura Visual Práticas artísticas. Pedagogias culturais Artografia |
description |
The art discipline can lead to interdisciplinary, multidisciplinary, and even transdisciplinary dialogue based on education in visualities. Giving this discipline a greater importance in school, as well as education in visualities, allows the expression of feelings and worldviews, aesthetics and creative production to be incorporated into pedagogy, imprinting a more sensitive and human connotation on the eminently rationalist education that we practice. From everyday themes recounted in artistic pedagogical events at school, it is possible to establish dialogues between art, mass culture, popular culture and other curricular subjects in more interactive, pleasurable and creative classes. A/r/tography, which was initially developed as an arts-based research but can also be considered a philosophy of education, advocates an education based on theory, practice, and poetics. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137 10.36704/eef.v27i51.7137 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v27i51.7137 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7137/5079 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Leisa Sasso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Leisa Sasso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26 Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26 Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-26 2317-0093 10.36704/eef.v27i51 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782540025856 |