A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Givanildo da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carvalho, Dayane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867
Resumo: Educational practices on the school's “floor” are guided by the conceptions contained in educational policies, designated by administrative reforms. The objective of the research was to understand the role of the State and educational reforms in the culture of evaluation and accountability in Brazilian education, taking as a starting point the understanding that public education is a complex, dynamic and sandy field. The methodology was based on a qualitative approach from the perspective of exploratory research in a municipal public school in Maceió. The main results pointed out that the educational reforms implemented after 1990, which intensified the culture of evaluation and accountability, modified the organization of the school, attributing marketing principles in educational practice, through the managerial public administration.
id UEMG-2_71de6d320739b447d92851fd8006c997
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5867
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990Cultura de avaliação. Responsabilização. Políticas Educacionais.Educational practices on the school's “floor” are guided by the conceptions contained in educational policies, designated by administrative reforms. The objective of the research was to understand the role of the State and educational reforms in the culture of evaluation and accountability in Brazilian education, taking as a starting point the understanding that public education is a complex, dynamic and sandy field. The methodology was based on a qualitative approach from the perspective of exploratory research in a municipal public school in Maceió. The main results pointed out that the educational reforms implemented after 1990, which intensified the culture of evaluation and accountability, modified the organization of the school, attributing marketing principles in educational practice, through the managerial public administration.Las prácticas educativas en el “piso” de la escuela están guiadas por las concepciones contenidas en las políticas educativas, designadas por las reformas administrativas. El objetivo de la investigación fue comprender el papel del Estado y las reformas educativas en la cultura de evaluación y rendición de cuentas en la educación brasileña, tomando como punto de partida el entendimiento de que la educación pública es un campo complejo, dinámico y arenoso. La metodología se basó en un enfoque cualitativo desde la perspectiva de la investigación exploratoria en una escuela pública municipal de Maceió. Los principales resultados señalaron que las reformas educativas implementadas después de 1990, que intensificaron la cultura de evaluación y rendición de cuentas, modificaron la organización de la escuela, atribuyendo principios de marketing en la práctica educativa, a través de la gestión pública gerencial.As práticas educativas no “chão” da escola são orientadas por meio das concepções postas nas políticas educacionais, designadas pelas reformas administrativas.  O objetivo da pesquisa foi compreender o papel do Estado e das reformas educacionais na cultura de avaliação e de responsabilização na educação brasileira, tendo, como ponto de partida, a compreensão de que a educação pública é um campo complexo, dinâmico e arenoso. A metodologia esteve pautada em uma abordagem qualitativa na perspectiva da pesquisa exploratória em uma escola pública municipal de Maceió. Os principais resultados apontaram que as reformas educacionais instauradas pós-1990, que intensificaram a cultura de avaliação e de responsabilização, modificaram a organização da escola, atribuindo princípios mercadológicos na prática educacional, por meio da administração pública gerencial.EDUEMG2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/586710.36704/eef.v24i44.5867Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-4212317-00931519-332210.36704/eef.v24i44reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867/3889Copyright (c) 2021 Givanildo da Silva, Dayane Queiroz dos Santos Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Givanildo daCarvalho, Dayane2021-12-29T12:33:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5867Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2021-12-29T12:33:36Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
title A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
spellingShingle A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
Silva, Givanildo da
Cultura de avaliação. Responsabilização. Políticas Educacionais.
title_short A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
title_full A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
title_fullStr A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
title_full_unstemmed A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
title_sort A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
author Silva, Givanildo da
author_facet Silva, Givanildo da
Carvalho, Dayane
author_role author
author2 Carvalho, Dayane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Givanildo da
Carvalho, Dayane
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura de avaliação. Responsabilização. Políticas Educacionais.
topic Cultura de avaliação. Responsabilização. Políticas Educacionais.
description Educational practices on the school's “floor” are guided by the conceptions contained in educational policies, designated by administrative reforms. The objective of the research was to understand the role of the State and educational reforms in the culture of evaluation and accountability in Brazilian education, taking as a starting point the understanding that public education is a complex, dynamic and sandy field. The methodology was based on a qualitative approach from the perspective of exploratory research in a municipal public school in Maceió. The main results pointed out that the educational reforms implemented after 1990, which intensified the culture of evaluation and accountability, modified the organization of the school, attributing marketing principles in educational practice, through the managerial public administration.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867
10.36704/eef.v24i44.5867
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867
identifier_str_mv 10.36704/eef.v24i44.5867
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867/3889
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Givanildo da Silva, Dayane Queiroz dos Santos Carvalho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Givanildo da Silva, Dayane Queiroz dos Santos Carvalho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421
Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421
Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v24i44
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470374559744