A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867 |
Resumo: | Educational practices on the school's “floor” are guided by the conceptions contained in educational policies, designated by administrative reforms. The objective of the research was to understand the role of the State and educational reforms in the culture of evaluation and accountability in Brazilian education, taking as a starting point the understanding that public education is a complex, dynamic and sandy field. The methodology was based on a qualitative approach from the perspective of exploratory research in a municipal public school in Maceió. The main results pointed out that the educational reforms implemented after 1990, which intensified the culture of evaluation and accountability, modified the organization of the school, attributing marketing principles in educational practice, through the managerial public administration. |
id |
UEMG-2_71de6d320739b447d92851fd8006c997 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5867 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990Cultura de avaliação. Responsabilização. Políticas Educacionais.Educational practices on the school's “floor” are guided by the conceptions contained in educational policies, designated by administrative reforms. The objective of the research was to understand the role of the State and educational reforms in the culture of evaluation and accountability in Brazilian education, taking as a starting point the understanding that public education is a complex, dynamic and sandy field. The methodology was based on a qualitative approach from the perspective of exploratory research in a municipal public school in Maceió. The main results pointed out that the educational reforms implemented after 1990, which intensified the culture of evaluation and accountability, modified the organization of the school, attributing marketing principles in educational practice, through the managerial public administration.Las prácticas educativas en el “piso” de la escuela están guiadas por las concepciones contenidas en las políticas educativas, designadas por las reformas administrativas. El objetivo de la investigación fue comprender el papel del Estado y las reformas educativas en la cultura de evaluación y rendición de cuentas en la educación brasileña, tomando como punto de partida el entendimiento de que la educación pública es un campo complejo, dinámico y arenoso. La metodología se basó en un enfoque cualitativo desde la perspectiva de la investigación exploratoria en una escuela pública municipal de Maceió. Los principales resultados señalaron que las reformas educativas implementadas después de 1990, que intensificaron la cultura de evaluación y rendición de cuentas, modificaron la organización de la escuela, atribuyendo principios de marketing en la práctica educativa, a través de la gestión pública gerencial.As práticas educativas no “chão” da escola são orientadas por meio das concepções postas nas políticas educacionais, designadas pelas reformas administrativas. O objetivo da pesquisa foi compreender o papel do Estado e das reformas educacionais na cultura de avaliação e de responsabilização na educação brasileira, tendo, como ponto de partida, a compreensão de que a educação pública é um campo complexo, dinâmico e arenoso. A metodologia esteve pautada em uma abordagem qualitativa na perspectiva da pesquisa exploratória em uma escola pública municipal de Maceió. Os principais resultados apontaram que as reformas educacionais instauradas pós-1990, que intensificaram a cultura de avaliação e de responsabilização, modificaram a organização da escola, atribuindo princípios mercadológicos na prática educacional, por meio da administração pública gerencial.EDUEMG2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/586710.36704/eef.v24i44.5867Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-4212317-00931519-332210.36704/eef.v24i44reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867/3889Copyright (c) 2021 Givanildo da Silva, Dayane Queiroz dos Santos Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Givanildo daCarvalho, Dayane2021-12-29T12:33:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5867Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2021-12-29T12:33:36Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990 |
title |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990 |
spellingShingle |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990 Silva, Givanildo da Cultura de avaliação. Responsabilização. Políticas Educacionais. |
title_short |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990 |
title_full |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990 |
title_fullStr |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990 |
title_full_unstemmed |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990 |
title_sort |
A cultura da avaliação e da responsabilização nas reformas educacionais pós-1990 |
author |
Silva, Givanildo da |
author_facet |
Silva, Givanildo da Carvalho, Dayane |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Dayane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Givanildo da Carvalho, Dayane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura de avaliação. Responsabilização. Políticas Educacionais. |
topic |
Cultura de avaliação. Responsabilização. Políticas Educacionais. |
description |
Educational practices on the school's “floor” are guided by the conceptions contained in educational policies, designated by administrative reforms. The objective of the research was to understand the role of the State and educational reforms in the culture of evaluation and accountability in Brazilian education, taking as a starting point the understanding that public education is a complex, dynamic and sandy field. The methodology was based on a qualitative approach from the perspective of exploratory research in a municipal public school in Maceió. The main results pointed out that the educational reforms implemented after 1990, which intensified the culture of evaluation and accountability, modified the organization of the school, attributing marketing principles in educational practice, through the managerial public administration. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867 10.36704/eef.v24i44.5867 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v24i44.5867 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/5867/3889 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Givanildo da Silva, Dayane Queiroz dos Santos Carvalho info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Givanildo da Silva, Dayane Queiroz dos Santos Carvalho |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 24 No. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421 Educação em Foco; Vol. 24 Núm. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421 Educação em Foco; v. 24 n. 44 (2021): Educação Em Foco; 397-421 2317-0093 1519-3322 10.36704/eef.v24i44 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1792205470374559744 |