Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Jesus Alexandre
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Resende, Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6730
Resumo: This article explains the use of audiovisual in the process of teaching and learning about contemporary work, more directly the world of work through sketches of the group “Porta dos Fundos”. Through a bibliographic review on the subject, teaching experiences and collective debates by a working group, a framework of concepts related to the theme of the work, reviewed and exemplified in eight sketches, was constituted. Accordingly, we promote a brief debate on the use of comic art in the classroom and  weave reflections on audiovisual mediation. Noting that the educational mediation process that took place through visual activism is an excellent pedagogical intervention tool por teaching practices.
id UEMG-2_765e78554ac5d7233af9e1339f745160
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6730
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.Doctor OBRA CONTEMPORÁNEA A TRAVÉS DE BOCETOS DEL GRUPO “PORTA DOS FUNDOS”: : El audiovisual en el proceso de enseñanza y aprendizaje. sobre el trabajo contemporâneo.O trabalho contemporâneo por meio de esquetes do grupo porta dos fundos:: o audiovisual no processo de ensino e aprendizagem.Comédia. Esquetes. Grupo “Porta dos Fundos”. Mediação e Trabalho.Comedy, skits, “Porta dos Fundos” group. Mediation and Work ord.Comedia. parodias Grupo “Porta dos Fundos”. Mediación y Trabajo.This article explains the use of audiovisual in the process of teaching and learning about contemporary work, more directly the world of work through sketches of the group “Porta dos Fundos”. Through a bibliographic review on the subject, teaching experiences and collective debates by a working group, a framework of concepts related to the theme of the work, reviewed and exemplified in eight sketches, was constituted. Accordingly, we promote a brief debate on the use of comic art in the classroom and  weave reflections on audiovisual mediation. Noting that the educational mediation process that took place through visual activism is an excellent pedagogical intervention tool por teaching practices.Este artículo explica el uso del audiovisual en el proceso de enseñanza y aprendizaje sobre el trabajo contemporáneo, más directamente el mundo del trabajo a través de bocetos del grupo “Porta dos Fundos”. A través de una revisión bibliográfica sobre el tema, experiencias docentes y debates colectivos por parte de un grupo de trabajo, se constituyó un marco de conceptos revisados ​​y ejemplificado en ocho croquis. En este sentido, promovemos um breve debate sobre el uso de la historieta em el aula y tejemos reflexiones sobre la mediacion audiovisual. Señalando que el processo de mediación educativa que se llevó a cabo a través del activismo visual es uma excelente ferramienta de intervención pedagógica para las prácticas docentes.O presente artigo tem como objetivo explicitar o uso do audiovisual no processo de ensino e aprendizagem por meio, mais especificamente, da abordagem do mundo do trabalho em esquetes do grupo Porta dos Fundos. Por intermédio de uma revisão bibliográfica sobre o tema, de experiências de docência e de debates coletivos em um grupo de trabalho, constituiu-se um arcabouço de conceitos relativos à temática do trabalho revistos e exemplificados em oito esquetes. Em consonância, promovemos um breve debate sobre o uso da arte cômica em sala de aula e tecemos reflexões sobre a mediação audiovisual. Desse modo, constatou-se que o processo de mediação educacional ocorrido por meio do ativismo visual é uma exímia ferramenta de intervenção pedagógica para as práticas docentes.EDUEMG2023-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/673010.36704/eef.v26i48.6730Educação em Foco; Vol. 26 No. 48 (2023): Educação Em FocoEducação em Foco; Vol. 26 Núm. 48 (2023): Educação Em FocoEducação em Foco; v. 26 n. 48 (2023): Educação Em Foco2317-009310.36704/eef.v26i48reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6730/4587Copyright (c) 2023 Jesus Alexandre Tavares Monteiro, Carolina Costa Resendeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Jesus AlexandreResende, Carolina2023-04-29T14:05:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6730Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-04-29T14:05:53Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.
Doctor OBRA CONTEMPORÁNEA A TRAVÉS DE BOCETOS DEL GRUPO “PORTA DOS FUNDOS”: : El audiovisual en el proceso de enseñanza y aprendizaje. sobre el trabajo contemporâneo.
O trabalho contemporâneo por meio de esquetes do grupo porta dos fundos:: o audiovisual no processo de ensino e aprendizagem.
title Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.
spellingShingle Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.
Monteiro, Jesus Alexandre
Comédia. Esquetes. Grupo “Porta dos Fundos”. Mediação e Trabalho.
Comedy, skits, “Porta dos Fundos” group. Mediation and Work ord.
Comedia. parodias Grupo “Porta dos Fundos”. Mediación y Trabajo.
title_short Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.
title_full Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.
title_fullStr Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.
title_full_unstemmed Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.
title_sort Doctor CONTEMPORARY WORK THROUGH SKETCHES OF THE “PORTA DOS FUNDOS” GROUP: : the audiovisual in the teaching and learning process about contemporary work.
author Monteiro, Jesus Alexandre
author_facet Monteiro, Jesus Alexandre
Resende, Carolina
author_role author
author2 Resende, Carolina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Jesus Alexandre
Resende, Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv Comédia. Esquetes. Grupo “Porta dos Fundos”. Mediação e Trabalho.
Comedy, skits, “Porta dos Fundos” group. Mediation and Work ord.
Comedia. parodias Grupo “Porta dos Fundos”. Mediación y Trabajo.
topic Comédia. Esquetes. Grupo “Porta dos Fundos”. Mediação e Trabalho.
Comedy, skits, “Porta dos Fundos” group. Mediation and Work ord.
Comedia. parodias Grupo “Porta dos Fundos”. Mediación y Trabajo.
description This article explains the use of audiovisual in the process of teaching and learning about contemporary work, more directly the world of work through sketches of the group “Porta dos Fundos”. Through a bibliographic review on the subject, teaching experiences and collective debates by a working group, a framework of concepts related to the theme of the work, reviewed and exemplified in eight sketches, was constituted. Accordingly, we promote a brief debate on the use of comic art in the classroom and  weave reflections on audiovisual mediation. Noting that the educational mediation process that took place through visual activism is an excellent pedagogical intervention tool por teaching practices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6730
10.36704/eef.v26i48.6730
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6730
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i48.6730
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6730/4587
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Jesus Alexandre Tavares Monteiro, Carolina Costa Resende
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Jesus Alexandre Tavares Monteiro, Carolina Costa Resende
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 48 (2023): Educação Em Foco
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 48 (2023): Educação Em Foco
Educação em Foco; v. 26 n. 48 (2023): Educação Em Foco
2317-0093
10.36704/eef.v26i48
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782627057664