Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santo, Lia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Hees Garré, Bárbara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086
Resumo: The article is an extract from a master's degree dissertation that has as objective to understand how some enunciations that are present on Young Monica's gang comic books help in the construct of contemporary youth. As discursive object in this research the editions published between march 2018 to july 2019 were taken. The work has come closer to foucaultian studies by using some discourse analysis tools. In this article the discussion focus is on the discourse that naturalises the notion of youth related to technological tools especially on social media. Such discourse is recurrent in the Young Monica's gang comic books analysed operating as power relation subjectivising the readers to certain practices and constructing determined homogenic modes of being a contemporary young person.
id UEMG-2_7cc22be9211b4271e6e08269c9532a02
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7086
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social mediaLas Hisrietas de Turma da Mônia Jovem y la producción de la juventud relacionada a los artefactos tecnológicos y a la visibilidade em los médios de comunicación socialAs HQs da Turma da Mônica Jovem e a produção da juventude atrelada aos artefatos tecnológicos e a visibilidade nas mídias sociaisEducação. Michel Foucault. Modos de subjetivação. Pedagogias Culturais.Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy.Educación. Michel Foucault. Modos de subjetivación. Pedagogias Culturales.The article is an extract from a master's degree dissertation that has as objective to understand how some enunciations that are present on Young Monica's gang comic books help in the construct of contemporary youth. As discursive object in this research the editions published between march 2018 to july 2019 were taken. The work has come closer to foucaultian studies by using some discourse analysis tools. In this article the discussion focus is on the discourse that naturalises the notion of youth related to technological tools especially on social media. Such discourse is recurrent in the Young Monica's gang comic books analysed operating as power relation subjectivising the readers to certain practices and constructing determined homogenic modes of being a contemporary young person.Este artículo es um recorte de uma disertación de maestria que tuvo como objetivo compreender de qué modo algunas enunciaciones que circulam em las historietas de Turma da Mônica Jovem apovan la construcción de la juventud contemporânea. En esta pesquisa se tomó como objeto discursivo las ediciones publicadas de marzo de 2018 a julio de 2019. El trabaio se acercó a los estudios foucaultianos, operando con algunas herramientas de la análisis del discurso. En el artículo que aqui se presenta el enfoque de las discussiones se sitúa en discurrir acerca de um discurso que naturaliza la noción de juventud conectada a los artefactos tecnológicos y en destaque en los medios de comunicación social. Dichos discursos son a menudo acionados en las historietas analizadas, poniendo en urso relaciones de poder, subjetivando los sujetos lectores a ciertas prácticas y produciendo determinados modos hegemônicos de ser joven en lá contemporaneidade.O artigo é um recorte de uma dissertação de mestrado, que objetivou compreender de que modo algumas enunciações que circulam nas Histórias em Quadrinhos da Turma da Mônica Jovem auxiliam na fabricação da juventude contemporânea. Nesta pesquisa tomou-se como objeto discursivo as edições publicadas entre março de 2018 à julho de 2019. O trabalho aproximou-se dos estudos foucaultianos, operando com algumas ferramentas da análise do discurso.  No artigo aqui apresentado o foco de discussões situa-se em discorrer sobre um discurso que naturaliza a noção de juventude conectada aos artefatos tecnológicos e em destaque nas mídias sociais. Tais discursos são recorrentemente acionados nas HQs analisadas, colocando em operação relações de poder, subjetivando os sujeitos leitores a certas práticas e produzindo determinados modos hegemônicos de ser jovem na contemporaneidade.EDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/708610.36704/eef.v26i49.7086Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086/4742Copyright (c) 2023 Lia Santo, Bárbara Hees Garréinfo:eu-repo/semantics/openAccessSanto, LiaHees Garré, Bárbara2023-08-03T19:33:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7086Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-08-03T19:33:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
Las Hisrietas de Turma da Mônia Jovem y la producción de la juventud relacionada a los artefactos tecnológicos y a la visibilidade em los médios de comunicación social
As HQs da Turma da Mônica Jovem e a produção da juventude atrelada aos artefatos tecnológicos e a visibilidade nas mídias sociais
title Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
spellingShingle Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
Santo, Lia
Educação. Michel Foucault. Modos de subjetivação. Pedagogias Culturais.
Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy.
Educación. Michel Foucault. Modos de subjetivación. Pedagogias Culturales.
title_short Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
title_full Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
title_fullStr Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
title_full_unstemmed Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
title_sort Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
author Santo, Lia
author_facet Santo, Lia
Hees Garré, Bárbara
author_role author
author2 Hees Garré, Bárbara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santo, Lia
Hees Garré, Bárbara
dc.subject.por.fl_str_mv Educação. Michel Foucault. Modos de subjetivação. Pedagogias Culturais.
Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy.
Educación. Michel Foucault. Modos de subjetivación. Pedagogias Culturales.
topic Educação. Michel Foucault. Modos de subjetivação. Pedagogias Culturais.
Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy.
Educación. Michel Foucault. Modos de subjetivación. Pedagogias Culturales.
description The article is an extract from a master's degree dissertation that has as objective to understand how some enunciations that are present on Young Monica's gang comic books help in the construct of contemporary youth. As discursive object in this research the editions published between march 2018 to july 2019 were taken. The work has come closer to foucaultian studies by using some discourse analysis tools. In this article the discussion focus is on the discourse that naturalises the notion of youth related to technological tools especially on social media. Such discourse is recurrent in the Young Monica's gang comic books analysed operating as power relation subjectivising the readers to certain practices and constructing determined homogenic modes of being a contemporary young person.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086
10.36704/eef.v26i49.7086
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i49.7086
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086/4742
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lia Santo, Bárbara Hees Garré
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lia Santo, Bárbara Hees Garré
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
2317-0093
10.36704/eef.v26i49
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782874521600