Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086 |
Resumo: | The article is an extract from a master's degree dissertation that has as objective to understand how some enunciations that are present on Young Monica's gang comic books help in the construct of contemporary youth. As discursive object in this research the editions published between march 2018 to july 2019 were taken. The work has come closer to foucaultian studies by using some discourse analysis tools. In this article the discussion focus is on the discourse that naturalises the notion of youth related to technological tools especially on social media. Such discourse is recurrent in the Young Monica's gang comic books analysed operating as power relation subjectivising the readers to certain practices and constructing determined homogenic modes of being a contemporary young person. |
id |
UEMG-2_7cc22be9211b4271e6e08269c9532a02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7086 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social mediaLas Hisrietas de Turma da Mônia Jovem y la producción de la juventud relacionada a los artefactos tecnológicos y a la visibilidade em los médios de comunicación socialAs HQs da Turma da Mônica Jovem e a produção da juventude atrelada aos artefatos tecnológicos e a visibilidade nas mídias sociaisEducação. Michel Foucault. Modos de subjetivação. Pedagogias Culturais.Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy.Educación. Michel Foucault. Modos de subjetivación. Pedagogias Culturales.The article is an extract from a master's degree dissertation that has as objective to understand how some enunciations that are present on Young Monica's gang comic books help in the construct of contemporary youth. As discursive object in this research the editions published between march 2018 to july 2019 were taken. The work has come closer to foucaultian studies by using some discourse analysis tools. In this article the discussion focus is on the discourse that naturalises the notion of youth related to technological tools especially on social media. Such discourse is recurrent in the Young Monica's gang comic books analysed operating as power relation subjectivising the readers to certain practices and constructing determined homogenic modes of being a contemporary young person.Este artículo es um recorte de uma disertación de maestria que tuvo como objetivo compreender de qué modo algunas enunciaciones que circulam em las historietas de Turma da Mônica Jovem apovan la construcción de la juventud contemporânea. En esta pesquisa se tomó como objeto discursivo las ediciones publicadas de marzo de 2018 a julio de 2019. El trabaio se acercó a los estudios foucaultianos, operando con algunas herramientas de la análisis del discurso. En el artículo que aqui se presenta el enfoque de las discussiones se sitúa en discurrir acerca de um discurso que naturaliza la noción de juventud conectada a los artefactos tecnológicos y en destaque en los medios de comunicación social. Dichos discursos son a menudo acionados en las historietas analizadas, poniendo en urso relaciones de poder, subjetivando los sujetos lectores a ciertas prácticas y produciendo determinados modos hegemônicos de ser joven en lá contemporaneidade.O artigo é um recorte de uma dissertação de mestrado, que objetivou compreender de que modo algumas enunciações que circulam nas Histórias em Quadrinhos da Turma da Mônica Jovem auxiliam na fabricação da juventude contemporânea. Nesta pesquisa tomou-se como objeto discursivo as edições publicadas entre março de 2018 à julho de 2019. O trabalho aproximou-se dos estudos foucaultianos, operando com algumas ferramentas da análise do discurso. No artigo aqui apresentado o foco de discussões situa-se em discorrer sobre um discurso que naturaliza a noção de juventude conectada aos artefatos tecnológicos e em destaque nas mídias sociais. Tais discursos são recorrentemente acionados nas HQs analisadas, colocando em operação relações de poder, subjetivando os sujeitos leitores a certas práticas e produzindo determinados modos hegemônicos de ser jovem na contemporaneidade.EDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/708610.36704/eef.v26i49.7086Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086/4742Copyright (c) 2023 Lia Santo, Bárbara Hees Garréinfo:eu-repo/semantics/openAccessSanto, LiaHees Garré, Bárbara2023-08-03T19:33:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7086Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-08-03T19:33:21Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media Las Hisrietas de Turma da Mônia Jovem y la producción de la juventud relacionada a los artefactos tecnológicos y a la visibilidade em los médios de comunicación social As HQs da Turma da Mônica Jovem e a produção da juventude atrelada aos artefatos tecnológicos e a visibilidade nas mídias sociais |
title |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media |
spellingShingle |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media Santo, Lia Educação. Michel Foucault. Modos de subjetivação. Pedagogias Culturais. Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy. Educación. Michel Foucault. Modos de subjetivación. Pedagogias Culturales. |
title_short |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media |
title_full |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media |
title_fullStr |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media |
title_full_unstemmed |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media |
title_sort |
Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media |
author |
Santo, Lia |
author_facet |
Santo, Lia Hees Garré, Bárbara |
author_role |
author |
author2 |
Hees Garré, Bárbara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santo, Lia Hees Garré, Bárbara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação. Michel Foucault. Modos de subjetivação. Pedagogias Culturais. Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy. Educación. Michel Foucault. Modos de subjetivación. Pedagogias Culturales. |
topic |
Educação. Michel Foucault. Modos de subjetivação. Pedagogias Culturais. Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy. Educación. Michel Foucault. Modos de subjetivación. Pedagogias Culturales. |
description |
The article is an extract from a master's degree dissertation that has as objective to understand how some enunciations that are present on Young Monica's gang comic books help in the construct of contemporary youth. As discursive object in this research the editions published between march 2018 to july 2019 were taken. The work has come closer to foucaultian studies by using some discourse analysis tools. In this article the discussion focus is on the discourse that naturalises the notion of youth related to technological tools especially on social media. Such discourse is recurrent in the Young Monica's gang comic books analysed operating as power relation subjectivising the readers to certain practices and constructing determined homogenic modes of being a contemporary young person. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086 10.36704/eef.v26i49.7086 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i49.7086 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7086/4742 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lia Santo, Bárbara Hees Garré info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lia Santo, Bárbara Hees Garré |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) 2317-0093 10.36704/eef.v26i49 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782874521600 |