Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651 |
Resumo: | The research aimed to conduct a bibliometric analysis of the scientific production on Education and COVID-19 in the Web of Science database. The sample was composed of 1,664 articles, published in 329 sources from 2019 to 2021. In addition to the quantitative analysis in RStudio software, a content analysis was applied, considering the most cited articles in the period. The results offer information about the evolution of research in the area, enabling the recognition of possible gaps, pointing out impacts, most recurrent themes, and strategies implemented to maintain the teaching and learning processes during the pandemic period. The work may have implications for educational researchers, teachers in initial and in-service training, and public policymakers. |
id |
UEMG-2_984be6a652c5ba039de4319e4548b2f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6651 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o temaLa educación en tiempos de pandemia: un análisis bibliométrico de la producción científica sobre el tema: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o temaEducação em tempos de pandemia:: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o temaAnálise de ConteúdoBibliometriaCOVID-19Web of ScienceContent AnalysisBibliometryCOVID-19Web of ScienceAnálisis de ContenidoBibliometríaCOVID-19Web of ScienceThe research aimed to conduct a bibliometric analysis of the scientific production on Education and COVID-19 in the Web of Science database. The sample was composed of 1,664 articles, published in 329 sources from 2019 to 2021. In addition to the quantitative analysis in RStudio software, a content analysis was applied, considering the most cited articles in the period. The results offer information about the evolution of research in the area, enabling the recognition of possible gaps, pointing out impacts, most recurrent themes, and strategies implemented to maintain the teaching and learning processes during the pandemic period. The work may have implications for educational researchers, teachers in initial and in-service training, and public policymakers. El objetivo de la investigación fue realizar un análisis bibliométrico de la producción científica sobre Educación y COVID-19 en la base de datos Web of Science. La muestra estuvo compuesta por 1.664 artículos, publicados en 329 fuentes entre 2019 y 2021. Además del análisis cuantitativo en el software RStudio, se aplicó un análisis de contenido, considerando los artículos más citados en el período. Los resultados ofrecen información sobre la evolución de la investigación en el área, permitiendo el reconocimiento de posibles lagunas, señalando los impactos, los temas más recurrentes y las estrategias implementadas para mantener los procesos de enseñanza y aprendizaje durante el período de pandemia. El trabajo puede tener implicaciones para los investigadores educativos, los profesores en formación inicial y en servicio, así como para los responsables de las políticas públicas. O objetivo da pesquisa foi realizar uma análise bibliométrica da produção científica sobre a Educação e a COVID-19 na base de dados Web of Science. A amostra foi composta por 1.664 artigos, publicados em 329 fontes de 2019 a 2021. Além da análise quantitativa no software RStudio, foi aplicada uma análise de conteúdo, considerando os artigos mais citados no período. Os resultados oferecem informações sobre a evolução da pesquisa na área, possibilitando o reconhecimento de possíveis lacunas, apontando impactos, temas mais recorrentes e estratégias implementadas para manter os processos de ensino e aprendizagem durante o período de pandemia, em especial com relação à educação médica. O trabalho pode ter implicações para pesquisadores da área da educação, docentes em formação inicial e em exercício, bem como formuladores de políticas públicas.EDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/665110.36704/eef.v26i49.6651Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651/4736Copyright (c) 2023 Mayara Lustosa de Oliveira Barbosa, Rodrigo Morency Arouca Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccessLustosa de Oliveira Barbosa, MayaraArouca Barbosa, Rodrigo Morency2023-08-03T19:33:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6651Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-08-03T19:33:39Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema La educación en tiempos de pandemia: un análisis bibliométrico de la producción científica sobre el tema: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema Educação em tempos de pandemia:: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema |
title |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema |
spellingShingle |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara Análise de Conteúdo Bibliometria COVID-19 Web of Science Content Analysis Bibliometry COVID-19 Web of Science Análisis de Contenido Bibliometría COVID-19 Web of Science |
title_short |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema |
title_full |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema |
title_fullStr |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema |
title_full_unstemmed |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema |
title_sort |
Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema |
author |
Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara |
author_facet |
Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara Arouca Barbosa, Rodrigo Morency |
author_role |
author |
author2 |
Arouca Barbosa, Rodrigo Morency |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara Arouca Barbosa, Rodrigo Morency |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise de Conteúdo Bibliometria COVID-19 Web of Science Content Analysis Bibliometry COVID-19 Web of Science Análisis de Contenido Bibliometría COVID-19 Web of Science |
topic |
Análise de Conteúdo Bibliometria COVID-19 Web of Science Content Analysis Bibliometry COVID-19 Web of Science Análisis de Contenido Bibliometría COVID-19 Web of Science |
description |
The research aimed to conduct a bibliometric analysis of the scientific production on Education and COVID-19 in the Web of Science database. The sample was composed of 1,664 articles, published in 329 sources from 2019 to 2021. In addition to the quantitative analysis in RStudio software, a content analysis was applied, considering the most cited articles in the period. The results offer information about the evolution of research in the area, enabling the recognition of possible gaps, pointing out impacts, most recurrent themes, and strategies implemented to maintain the teaching and learning processes during the pandemic period. The work may have implications for educational researchers, teachers in initial and in-service training, and public policymakers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651 10.36704/eef.v26i49.6651 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v26i49.6651 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651/4736 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Mayara Lustosa de Oliveira Barbosa, Rodrigo Morency Arouca Barbosa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Mayara Lustosa de Oliveira Barbosa, Rodrigo Morency Arouca Barbosa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua) 2317-0093 10.36704/eef.v26i49 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782600843264 |