Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Arouca Barbosa, Rodrigo Morency
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651
Resumo: The research aimed to conduct a bibliometric analysis of the scientific production on Education and COVID-19 in the Web of Science database. The sample was composed of 1,664 articles, published in 329 sources from 2019 to 2021. In addition to the quantitative analysis in RStudio software, a content analysis was applied, considering the most cited articles in the period. The results offer information about the evolution of research in the area, enabling the recognition of possible gaps, pointing out impacts, most recurrent themes, and strategies implemented to maintain the teaching and learning processes during the pandemic period. The work may have implications for educational researchers, teachers in initial and in-service training, and public policymakers.  
id UEMG-2_984be6a652c5ba039de4319e4548b2f4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6651
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o temaLa educación en tiempos de pandemia: un análisis bibliométrico de la producción científica sobre el tema: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o temaEducação em tempos de pandemia:: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o temaAnálise de ConteúdoBibliometriaCOVID-19Web of ScienceContent AnalysisBibliometryCOVID-19Web of ScienceAnálisis de ContenidoBibliometríaCOVID-19Web of ScienceThe research aimed to conduct a bibliometric analysis of the scientific production on Education and COVID-19 in the Web of Science database. The sample was composed of 1,664 articles, published in 329 sources from 2019 to 2021. In addition to the quantitative analysis in RStudio software, a content analysis was applied, considering the most cited articles in the period. The results offer information about the evolution of research in the area, enabling the recognition of possible gaps, pointing out impacts, most recurrent themes, and strategies implemented to maintain the teaching and learning processes during the pandemic period. The work may have implications for educational researchers, teachers in initial and in-service training, and public policymakers.  El objetivo de la investigación fue realizar un análisis bibliométrico de la producción científica sobre Educación y COVID-19 en la base de datos Web of Science. La muestra estuvo compuesta por 1.664 artículos, publicados en 329 fuentes entre 2019 y 2021. Además del análisis cuantitativo en el software RStudio, se aplicó un análisis de contenido, considerando los artículos más citados en el período. Los resultados ofrecen información sobre la evolución de la investigación en el área, permitiendo el reconocimiento de posibles lagunas, señalando los impactos, los temas más recurrentes y las estrategias implementadas para mantener los procesos de enseñanza y aprendizaje durante el período de pandemia. El trabajo puede tener implicaciones para los investigadores educativos, los profesores en formación inicial y en servicio, así como para los responsables de las políticas públicas. O objetivo da pesquisa foi realizar uma análise bibliométrica da produção científica sobre a Educação e a COVID-19 na base de dados Web of Science. A amostra foi composta por 1.664 artigos, publicados em 329 fontes de 2019 a 2021. Além da análise quantitativa no software RStudio, foi aplicada uma análise de conteúdo, considerando os artigos mais citados no período. Os resultados oferecem informações sobre a evolução da pesquisa na área, possibilitando o reconhecimento de possíveis lacunas, apontando impactos, temas mais recorrentes e estratégias implementadas para manter os processos de ensino e aprendizagem durante o período de pandemia, em especial com relação à educação médica. O trabalho pode ter implicações para pesquisadores da área da educação, docentes em formação inicial e em exercício, bem como formuladores de políticas públicas.EDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/665110.36704/eef.v26i49.6651Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651/4736Copyright (c) 2023 Mayara Lustosa de Oliveira Barbosa, Rodrigo Morency Arouca Barbosainfo:eu-repo/semantics/openAccessLustosa de Oliveira Barbosa, MayaraArouca Barbosa, Rodrigo Morency2023-08-03T19:33:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6651Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-08-03T19:33:39Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
La educación en tiempos de pandemia: un análisis bibliométrico de la producción científica sobre el tema: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
Educação em tempos de pandemia:: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
title Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
spellingShingle Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara
Análise de Conteúdo
Bibliometria
COVID-19
Web of Science
Content Analysis
Bibliometry
COVID-19
Web of Science
Análisis de Contenido
Bibliometría
COVID-19
Web of Science
title_short Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
title_full Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
title_fullStr Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
title_full_unstemmed Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
title_sort Education in times of pandemic: a bibliometric analysis of the scientific production on the subject: uma análise bibliométrica da produção científica sobre o tema
author Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara
author_facet Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara
Arouca Barbosa, Rodrigo Morency
author_role author
author2 Arouca Barbosa, Rodrigo Morency
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lustosa de Oliveira Barbosa, Mayara
Arouca Barbosa, Rodrigo Morency
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de Conteúdo
Bibliometria
COVID-19
Web of Science
Content Analysis
Bibliometry
COVID-19
Web of Science
Análisis de Contenido
Bibliometría
COVID-19
Web of Science
topic Análise de Conteúdo
Bibliometria
COVID-19
Web of Science
Content Analysis
Bibliometry
COVID-19
Web of Science
Análisis de Contenido
Bibliometría
COVID-19
Web of Science
description The research aimed to conduct a bibliometric analysis of the scientific production on Education and COVID-19 in the Web of Science database. The sample was composed of 1,664 articles, published in 329 sources from 2019 to 2021. In addition to the quantitative analysis in RStudio software, a content analysis was applied, considering the most cited articles in the period. The results offer information about the evolution of research in the area, enabling the recognition of possible gaps, pointing out impacts, most recurrent themes, and strategies implemented to maintain the teaching and learning processes during the pandemic period. The work may have implications for educational researchers, teachers in initial and in-service training, and public policymakers.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651
10.36704/eef.v26i49.6651
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i49.6651
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6651/4736
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Mayara Lustosa de Oliveira Barbosa, Rodrigo Morency Arouca Barbosa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Mayara Lustosa de Oliveira Barbosa, Rodrigo Morency Arouca Barbosa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)
2317-0093
10.36704/eef.v26i49
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782600843264