Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria Filho, Luciano Mendes de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592
Resumo: This paper aims to discuss schooling process in Brazil’s last 200 years. We intend to present how school established important parameters of social, political, cultural and economic classification. This paper is a result of a bibliographic and historical research, which considers the polysemy of the expression “schooling process”. We also take into account the importance of articulating this expression with others social dimensions in time and space. We used journals, literature and researches about schooling process as research sources. Thus, this work focuses on three aspects — the relationship among schooling process, civilization, progress and modernization. As a result, it shows how the school has established itself as educational agency for the new generation over two centuries, becoming very important for contemporary societies.  
id UEMG-2_aa5333ef78d0734f46600afa7e388179
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6592
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling processBrasil, 1822/2022: : 200 años de escolarizaciónBrasil, 1822/2022: : 200 anos de escolarização BicentenárioCivilizaçãoEducação EscolarModernizaçãoBicentenary. Civilization. Schooling. Modernization.Bicentenario; Civilización; Escolarización; Modernización.This paper aims to discuss schooling process in Brazil’s last 200 years. We intend to present how school established important parameters of social, political, cultural and economic classification. This paper is a result of a bibliographic and historical research, which considers the polysemy of the expression “schooling process”. We also take into account the importance of articulating this expression with others social dimensions in time and space. We used journals, literature and researches about schooling process as research sources. Thus, this work focuses on three aspects — the relationship among schooling process, civilization, progress and modernization. As a result, it shows how the school has established itself as educational agency for the new generation over two centuries, becoming very important for contemporary societies.  Este artículo versa sobre el proceso de escolarización de Brasil en los últimos 200 años. El objetivo es presentar como, en el transcurrir de ese período, la institución escolar estableció parámetros fundamentales de clasificación social, política, cultural y económica. El artículo resulta de una investigación histórica y bibliográfica que considera la polisemia del término “escolarización”, así como la pertinencia de articularlo, en el tiempo y en el espacio, con las demás dimensiones de la vida social. Como fuentes, se utiliza los periódicos, la literatura y una amplia gama de trabajos sobre el tema. El texto se estructura desde tres enfoques – la relación entre la escolarización y la civilización, el progreso y la modernización. Los resultados demuestran como, en el trascurso de dos siglos, la escuela se estableció como agencia formadora de las nuevas generaciones, gozando de capital importancia en las sociedades contemporáneas.Este artigo tem como tema o processo de escolarização no Brasil nos últimos 200 anos. Seu objetivo é apresentar a forma como, no transcorrer desse período, a instituição escolar estabeleceu ou forneceu parâmetros fundamentais de classificação social, política, cultural e econômica. O artigo resulta de pesquisa histórica e bibliográfica que considera a polissemia do termo “escolarização”, bem como a pertinência de articulá-lo, no tempo e no espaço, com as demais dimensões da vida social. As fontes utilizadas foram os jornais, a literatura e uma ampla gama de trabalhos sobre o tema. O texto se estrutura em três focos — a relação entre a escolarização, civilização, progresso e modernização. Como resultado, demonstra como, no decorrer de dois séculos, a escola se estabeleceu como agência formadora das novas gerações, usufruindo de capital importância nas sociedades contemporâneas.  EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/659210.36704/eef.v25i46.6592Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-33Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-33Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-332317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592/4201Copyright (c) 2022 Luciano Mendes de Faria Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria Filho, Luciano Mendes de2022-08-30T13:07:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6592Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-30T13:07:58Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
Brasil, 1822/2022: : 200 años de escolarización
Brasil, 1822/2022: : 200 anos de escolarização
title Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
spellingShingle Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
Faria Filho, Luciano Mendes de
Bicentenário
Civilização
Educação Escolar
Modernização
Bicentenary. Civilization. Schooling. Modernization.
Bicentenario; Civilización; Escolarización; Modernización.
title_short Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
title_full Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
title_fullStr Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
title_full_unstemmed Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
title_sort Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
author Faria Filho, Luciano Mendes de
author_facet Faria Filho, Luciano Mendes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria Filho, Luciano Mendes de
dc.subject.por.fl_str_mv Bicentenário
Civilização
Educação Escolar
Modernização
Bicentenary. Civilization. Schooling. Modernization.
Bicentenario; Civilización; Escolarización; Modernización.
topic Bicentenário
Civilização
Educação Escolar
Modernização
Bicentenary. Civilization. Schooling. Modernization.
Bicentenario; Civilización; Escolarización; Modernización.
description This paper aims to discuss schooling process in Brazil’s last 200 years. We intend to present how school established important parameters of social, political, cultural and economic classification. This paper is a result of a bibliographic and historical research, which considers the polysemy of the expression “schooling process”. We also take into account the importance of articulating this expression with others social dimensions in time and space. We used journals, literature and researches about schooling process as research sources. Thus, this work focuses on three aspects — the relationship among schooling process, civilization, progress and modernization. As a result, it shows how the school has established itself as educational agency for the new generation over two centuries, becoming very important for contemporary societies.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592
10.36704/eef.v25i46.6592
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592
identifier_str_mv 10.36704/eef.v25i46.6592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592/4201
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Luciano Mendes de Faria Filho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Luciano Mendes de Faria Filho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-33
Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-33
Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-33
2317-0093
1519-3322
10.36704/eef.v25i46
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205470471028736