Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling process
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592 |
Resumo: | This paper aims to discuss schooling process in Brazil’s last 200 years. We intend to present how school established important parameters of social, political, cultural and economic classification. This paper is a result of a bibliographic and historical research, which considers the polysemy of the expression “schooling process”. We also take into account the importance of articulating this expression with others social dimensions in time and space. We used journals, literature and researches about schooling process as research sources. Thus, this work focuses on three aspects — the relationship among schooling process, civilization, progress and modernization. As a result, it shows how the school has established itself as educational agency for the new generation over two centuries, becoming very important for contemporary societies. |
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Brazil, 1822/2022: : 200 years of schooling processBrasil, 1822/2022: : 200 años de escolarizaciónBrasil, 1822/2022: : 200 anos de escolarização BicentenárioCivilizaçãoEducação EscolarModernizaçãoBicentenary. Civilization. Schooling. Modernization.Bicentenario; Civilización; Escolarización; Modernización.This paper aims to discuss schooling process in Brazil’s last 200 years. We intend to present how school established important parameters of social, political, cultural and economic classification. This paper is a result of a bibliographic and historical research, which considers the polysemy of the expression “schooling process”. We also take into account the importance of articulating this expression with others social dimensions in time and space. We used journals, literature and researches about schooling process as research sources. Thus, this work focuses on three aspects — the relationship among schooling process, civilization, progress and modernization. As a result, it shows how the school has established itself as educational agency for the new generation over two centuries, becoming very important for contemporary societies. Este artículo versa sobre el proceso de escolarización de Brasil en los últimos 200 años. El objetivo es presentar como, en el transcurrir de ese período, la institución escolar estableció parámetros fundamentales de clasificación social, política, cultural y económica. El artículo resulta de una investigación histórica y bibliográfica que considera la polisemia del término “escolarización”, así como la pertinencia de articularlo, en el tiempo y en el espacio, con las demás dimensiones de la vida social. Como fuentes, se utiliza los periódicos, la literatura y una amplia gama de trabajos sobre el tema. El texto se estructura desde tres enfoques – la relación entre la escolarización y la civilización, el progreso y la modernización. Los resultados demuestran como, en el trascurso de dos siglos, la escuela se estableció como agencia formadora de las nuevas generaciones, gozando de capital importancia en las sociedades contemporáneas.Este artigo tem como tema o processo de escolarização no Brasil nos últimos 200 anos. Seu objetivo é apresentar a forma como, no transcorrer desse período, a instituição escolar estabeleceu ou forneceu parâmetros fundamentais de classificação social, política, cultural e econômica. O artigo resulta de pesquisa histórica e bibliográfica que considera a polissemia do termo “escolarização”, bem como a pertinência de articulá-lo, no tempo e no espaço, com as demais dimensões da vida social. As fontes utilizadas foram os jornais, a literatura e uma ampla gama de trabalhos sobre o tema. O texto se estrutura em três focos — a relação entre a escolarização, civilização, progresso e modernização. Como resultado, demonstra como, no decorrer de dois séculos, a escola se estabeleceu como agência formadora das novas gerações, usufruindo de capital importância nas sociedades contemporâneas. EDUEMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/659210.36704/eef.v25i46.6592Educação em Foco; Vol. 25 No. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-33Educação em Foco; Vol. 25 Núm. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-33Educação em Foco; v. 25 n. 46 (2022): Educação Em Foco; 8-332317-00931519-332210.36704/eef.v25i46reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6592/4201Copyright (c) 2022 Luciano Mendes de Faria Filhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria Filho, Luciano Mendes de2022-08-30T13:07:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6592Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2022-08-30T13:07:58Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
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