Physical Education Curriculum: (re)assembly from historiographical fragments
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6925 |
Resumo: | The article in question aims to relate the Physical Education curricula with some historical and epistemological issues that influenced them. To do so, it resorts to studies on curricula or pedagogical trends, relating the history of Education and Physical Education with the social, economic, political and cultural contexts that crossed them. The anti-foundationalist-inspired historiography produced here rejects totalizing and supposedly neutral explanations; instead, it points to the effects of the transformations in the pedagogical-curricular field in question, since its irruption in Brazilian schools. The aim is to defend the idea that the history of Physical Education can be better understood when considering the multiplicity of discursive practices about it. The results also indicate a marked number of epistemological and theoretical fields influencing the curricular component at least since the last quarter of the 20th century, favoring the production of new curricular experiments. |
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Physical Education Curriculum: (re)assembly from historiographical fragmentsCurrículos de Educación Física: (re)ensamblaje a partir de fragmentos historiográficosCurrículos de Educação Física: (re)montagem a partir de fragmentos historiográficosCurrículoEducación FísicaEpistemologíaHistoriografíaCurriculumPhysical EducationEpistemologyHistoriographyCurrículoEducação FísicaEpistemologiaHistoriografiaThe article in question aims to relate the Physical Education curricula with some historical and epistemological issues that influenced them. To do so, it resorts to studies on curricula or pedagogical trends, relating the history of Education and Physical Education with the social, economic, political and cultural contexts that crossed them. The anti-foundationalist-inspired historiography produced here rejects totalizing and supposedly neutral explanations; instead, it points to the effects of the transformations in the pedagogical-curricular field in question, since its irruption in Brazilian schools. The aim is to defend the idea that the history of Physical Education can be better understood when considering the multiplicity of discursive practices about it. The results also indicate a marked number of epistemological and theoretical fields influencing the curricular component at least since the last quarter of the 20th century, favoring the production of new curricular experiments.El artículo en cuestión pretende relacionar los currículos de Educación Física con algunas cuestiones históricas y epistemológicas que influyeron en ellos. Para ello recurre a estudios sobre currículos o corrientes pedagógicas, relacionando la historia de la Educación y la Educación Física con los contextos sociales, económicos, políticos y culturales que las atravesaron. La historiografía de inspiración antifundacionalista que aquí se produce rechaza las explicaciones totalizadoras y supuestamente neutrales; en cambio, apunta a los efectos de las transformaciones en el campo pedagógico-curricular en cuestión, desde su irrupción en las escuelas brasileñas. El objetivo es defender la idea de que la historia de la Educación Física puede comprenderse mejor al considerar la multiplicidad de prácticas discursivas sobre ella. Los resultados también indican un número marcado de campos epistemológicos y teóricos que inciden en el componente curricular al menos desde el último cuarto del siglo XX, favoreciendo la producción de nuevas experiencias curriculares.O artigo em questão objetiva relacionar os currículos de Educação Física com algumas questões históricas e epistemológicas que os influenciaram. Para tanto, recorre aos estudos sobre currículos ou tendências pedagógicas, relacionando a história da Educação e da Educação Física com os contextos sociais, econômicos, políticos e culturais que as atravessaram. A historiografia de inspiração antifundacionalista aqui produzida rejeita explicações totalizantes e supostamente neutras; ao invés disso, acena para os efeitos das transformações do campo pedagógico-curricular em pauta, desde a sua irrupção nas escolas brasileiras. Ambiciona-se defender a ideia de que a história da Educação Física pode ser melhor compreendida quando se considera a multiplicidade de práticas discursivas a seu respeito. Os resultados indicam, ainda, um número acentuado de campos epistemológicos e teóricos influenciando o componente curricular ao menos desde o último quartel do século XX, favorecendo a produção de novas experimentações curriculares.EDUEMG2023-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/692510.36704/eef.v26i49.6925Educação em Foco; Vol. 26 No. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)Educação em Foco; v. 26 n. 49 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua)2317-009310.36704/eef.v26i49reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6925/4735Copyright (c) 2023 Pedro Xavier Russo Bonetto, Rubens Antonio Gurgel Vieira, Clayton Cesar de Oliveira Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRusso Bonetto, Pedro XavierGurgel Vieira, Rubens Antoniode Oliveira Borges, Clayton Cesar2023-08-03T19:33:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6925Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-08-03T19:33:31Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
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The article in question aims to relate the Physical Education curricula with some historical and epistemological issues that influenced them. To do so, it resorts to studies on curricula or pedagogical trends, relating the history of Education and Physical Education with the social, economic, political and cultural contexts that crossed them. The anti-foundationalist-inspired historiography produced here rejects totalizing and supposedly neutral explanations; instead, it points to the effects of the transformations in the pedagogical-curricular field in question, since its irruption in Brazilian schools. The aim is to defend the idea that the history of Physical Education can be better understood when considering the multiplicity of discursive practices about it. The results also indicate a marked number of epistemological and theoretical fields influencing the curricular component at least since the last quarter of the 20th century, favoring the production of new curricular experiments. |
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