Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação em foco |
Texto Completo: | https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044 |
Resumo: | This paper aims to present the results of the state-of-art in the triad content-form-addressee in Physical Education at school. These results were extracted from a PhD thesis. We examined twenty-seven publications from CAPES Periodicals Portal and in SciELO. The results put in evidence an approach of lots of content, highlighting fitness, health promotion, sports and, body culture. Regarding the form, we observed the principles of training periodization, movement centrality, and engaged training, besides some methods created by the schools themselves. Analysing human formation, we observed the improvement of the quality of life of high-performance athletes, of skills and competencies connected to flexible learning of critical and autonomous subjects, in general, and of the inclusion of deficient students as the main goals. We concluded that planning is essential for the awareness of teachers' actions and operations, which are capable of promoting the appropriation of knowledge in Physical Education at school. |
id |
UEMG-2_f86f93cc5d03bd3278e55e1b6bde411d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7044 |
network_acronym_str |
UEMG-2 |
network_name_str |
Educação em foco |
repository_id_str |
|
spelling |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo databaseContenido, forma y destinatario de la planificación del trabajo educativo en educación física escolar: estado del arte de las publicaciones en el Portal de Publicaciones Periódicas CAPES y de la base de datos SciELOConteúdo, forma e destinatário do planejamento do trabalho educativo na educação física escolar: estado da arte das publicações no Portal de Periódicos da CAPES e no banco de dados da SciELOContenido forma y destinatarioPlanificación del trabajo educativoEducación físicaEstado de la arteContent form and addresseePlanning of the educational workPhysical educationstate-of-artConteúdo forma destinatárioPlanejamento do trabalho educativoEducação FísicaEstado da arteThis paper aims to present the results of the state-of-art in the triad content-form-addressee in Physical Education at school. These results were extracted from a PhD thesis. We examined twenty-seven publications from CAPES Periodicals Portal and in SciELO. The results put in evidence an approach of lots of content, highlighting fitness, health promotion, sports and, body culture. Regarding the form, we observed the principles of training periodization, movement centrality, and engaged training, besides some methods created by the schools themselves. Analysing human formation, we observed the improvement of the quality of life of high-performance athletes, of skills and competencies connected to flexible learning of critical and autonomous subjects, in general, and of the inclusion of deficient students as the main goals. We concluded that planning is essential for the awareness of teachers' actions and operations, which are capable of promoting the appropriation of knowledge in Physical Education at school.El objetivo de este artículo es presentar los resultados del estado de arte de la tríada contenido-forma-destinario del planeamiento de la educación física escolar. Metodológicamente fueron revisadas 27 publicaciones en el portal de periódicos de la CAPES y en SciELO. Los resultados evidenciaran el abordaje de diversos contenidos, destacando la aptitud física, promoción de la salud, deportes y cultura corporal. Sobre la forma, observamos los principios de la periodización del entrenamiento, de la centralidad del movimiento, del planeamiento participativo, además de los métodos de las propias redes de enseñanza. Acerca de la formación, percibimos como finalmente el desenvolvimiento de la calidad de vida, de las competencias ligadas a los aprendizajes flexibles, de sujetos críticos y autónomo y inclusión de alumnos con deficiencia. Concluimos que el planeamiento es esencial en la toma de conciencia de las acciones de los docentes capaces de promover la apropiación del conocimiento de la educación física.O objetivo deste artigo é apresentar os resultados do estado da arte da tríade conteúdo-forma-destinatário do planejamento na Educação Física escolar, sendo extrato de uma tese de doutoramento. Metodologicamente, foram examinadas 27 publicações no Portal de Periódicos da CAPES e na SciELO. Os resultados evidenciaram a abordagem de diversos conteúdos, destacando a aptidão física, promoção da saúde, esportes e cultura corporal. Sobre a forma, observamos princípios da periodização do treinamento, da centralidade do movimento, do planejamento participativo, além de métodos das próprias redes de ensino. Acerca da formação humana, percebemos como finalidades o desenvolvimento da qualidade de vida, de atletas de rendimento, de habilidades e competências ligadas às aprendizagens flexíveis, de sujeitos críticos e autônomos de modo integral e inclusão de alunos com deficiência. Concluímos que o planejamento é essencial a tomada de consciência das ações e operações docentes capazes de promover a apropriação do conhecimento na Educação Física escolar.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/704410.36704/eef.v27i51.7044Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-232317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044/5076Copyright (c) 2024 Moacyr dos Santos Oliveira, Wilson Alviano Júniorinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Oliveira, MoacyrAlviano Júnior, Wilson2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7044Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database Contenido, forma y destinatario de la planificación del trabajo educativo en educación física escolar: estado del arte de las publicaciones en el Portal de Publicaciones Periódicas CAPES y de la base de datos SciELO Conteúdo, forma e destinatário do planejamento do trabalho educativo na educação física escolar: estado da arte das publicações no Portal de Periódicos da CAPES e no banco de dados da SciELO |
title |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database |
spellingShingle |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database dos Santos Oliveira, Moacyr Contenido forma y destinatario Planificación del trabajo educativo Educación física Estado de la arte Content form and addressee Planning of the educational work Physical education state-of-art Conteúdo forma destinatário Planejamento do trabalho educativo Educação Física Estado da arte |
title_short |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database |
title_full |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database |
title_fullStr |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database |
title_full_unstemmed |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database |
title_sort |
Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database |
author |
dos Santos Oliveira, Moacyr |
author_facet |
dos Santos Oliveira, Moacyr Alviano Júnior, Wilson |
author_role |
author |
author2 |
Alviano Júnior, Wilson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Oliveira, Moacyr Alviano Júnior, Wilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contenido forma y destinatario Planificación del trabajo educativo Educación física Estado de la arte Content form and addressee Planning of the educational work Physical education state-of-art Conteúdo forma destinatário Planejamento do trabalho educativo Educação Física Estado da arte |
topic |
Contenido forma y destinatario Planificación del trabajo educativo Educación física Estado de la arte Content form and addressee Planning of the educational work Physical education state-of-art Conteúdo forma destinatário Planejamento do trabalho educativo Educação Física Estado da arte |
description |
This paper aims to present the results of the state-of-art in the triad content-form-addressee in Physical Education at school. These results were extracted from a PhD thesis. We examined twenty-seven publications from CAPES Periodicals Portal and in SciELO. The results put in evidence an approach of lots of content, highlighting fitness, health promotion, sports and, body culture. Regarding the form, we observed the principles of training periodization, movement centrality, and engaged training, besides some methods created by the schools themselves. Analysing human formation, we observed the improvement of the quality of life of high-performance athletes, of skills and competencies connected to flexible learning of critical and autonomous subjects, in general, and of the inclusion of deficient students as the main goals. We concluded that planning is essential for the awareness of teachers' actions and operations, which are capable of promoting the appropriation of knowledge in Physical Education at school. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044 10.36704/eef.v27i51.7044 |
url |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044 |
identifier_str_mv |
10.36704/eef.v27i51.7044 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044/5076 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Moacyr dos Santos Oliveira, Wilson Alviano Júnior info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Moacyr dos Santos Oliveira, Wilson Alviano Júnior |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUEMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23 Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23 Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23 2317-0093 10.36704/eef.v27i51 reponame:Educação em foco instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) instacron:UEMG |
instname_str |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
instacron_str |
UEMG |
institution |
UEMG |
reponame_str |
Educação em foco |
collection |
Educação em foco |
repository.name.fl_str_mv |
Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.educacaoemfoco@uemg.br |
_version_ |
1798045782513811456 |