Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Oliveira, Moacyr
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Alviano Júnior, Wilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044
Resumo: This paper aims to present the results of the state-of-art in the triad content-form-addressee in Physical Education at school. These results were extracted from a PhD thesis. We examined twenty-seven publications from CAPES Periodicals Portal and in SciELO. The results put in evidence an approach of lots of content, highlighting fitness, health promotion, sports and, body culture. Regarding the form, we observed the principles of training periodization, movement centrality, and engaged training, besides some methods created by the schools themselves. Analysing human formation, we observed the improvement of the quality of life of high-performance athletes, of skills and competencies connected to flexible learning of critical and autonomous subjects, in general, and of the inclusion of deficient students as the main goals. We concluded that planning is essential for the awareness of teachers' actions and operations, which are capable of promoting the appropriation of knowledge in Physical Education at school.
id UEMG-2_f86f93cc5d03bd3278e55e1b6bde411d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7044
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo databaseContenido, forma y destinatario de la planificación del trabajo educativo en educación física escolar: estado del arte de las publicaciones en el Portal de Publicaciones Periódicas CAPES y de la base de datos SciELOConteúdo, forma e destinatário do planejamento do trabalho educativo na educação física escolar: estado da arte das publicações no Portal de Periódicos da CAPES e no banco de dados da SciELOContenido forma y destinatarioPlanificación del trabajo educativoEducación físicaEstado de la arteContent form and addresseePlanning of the educational workPhysical educationstate-of-artConteúdo forma destinatárioPlanejamento do trabalho educativoEducação FísicaEstado da arteThis paper aims to present the results of the state-of-art in the triad content-form-addressee in Physical Education at school. These results were extracted from a PhD thesis. We examined twenty-seven publications from CAPES Periodicals Portal and in SciELO. The results put in evidence an approach of lots of content, highlighting fitness, health promotion, sports and, body culture. Regarding the form, we observed the principles of training periodization, movement centrality, and engaged training, besides some methods created by the schools themselves. Analysing human formation, we observed the improvement of the quality of life of high-performance athletes, of skills and competencies connected to flexible learning of critical and autonomous subjects, in general, and of the inclusion of deficient students as the main goals. We concluded that planning is essential for the awareness of teachers' actions and operations, which are capable of promoting the appropriation of knowledge in Physical Education at school.El objetivo de este artículo es presentar los resultados del estado de arte de la tríada contenido-forma-destinario del planeamiento de la educación física escolar. Metodológicamente fueron revisadas 27 publicaciones en el portal de periódicos de la CAPES y en SciELO. Los resultados evidenciaran el abordaje de diversos contenidos, destacando la aptitud física, promoción de la salud, deportes y cultura corporal. Sobre la forma, observamos los principios de la periodización del entrenamiento, de la centralidad del movimiento, del planeamiento participativo, además de los métodos de las propias redes de enseñanza. Acerca de la formación, percibimos como finalmente el desenvolvimiento de la calidad de vida, de las competencias ligadas a los aprendizajes flexibles, de sujetos críticos y autónomo y inclusión de alumnos con deficiencia. Concluimos que el planeamiento es esencial en la toma de conciencia de las acciones de los docentes capaces de promover la apropiación del conocimiento de la educación física.O objetivo deste artigo é apresentar os resultados do estado da arte da tríade conteúdo-forma-destinatário do planejamento na Educação Física escolar, sendo extrato de uma tese de doutoramento. Metodologicamente, foram examinadas 27 publicações no Portal de Periódicos da CAPES e na SciELO. Os resultados evidenciaram a abordagem de diversos conteúdos, destacando a aptidão física, promoção da saúde, esportes e cultura corporal. Sobre a forma, observamos princípios da periodização do treinamento, da centralidade do movimento, do planejamento participativo, além de métodos das próprias redes de ensino. Acerca da formação humana, percebemos como finalidades o desenvolvimento da qualidade de vida, de atletas de rendimento, de habilidades e competências ligadas às aprendizagens flexíveis, de sujeitos críticos e autônomos de modo integral e inclusão de alunos com deficiência. Concluímos que o planejamento é essencial a tomada de consciência das ações e operações docentes capazes de promover a apropriação do conhecimento na Educação Física escolar.EDUEMG2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/704410.36704/eef.v27i51.7044Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-232317-009310.36704/eef.v27i51reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044/5076Copyright (c) 2024 Moacyr dos Santos Oliveira, Wilson Alviano Júniorinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Oliveira, MoacyrAlviano Júnior, Wilson2024-04-19T18:33:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7044Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2024-04-19T18:33:42Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
Contenido, forma y destinatario de la planificación del trabajo educativo en educación física escolar: estado del arte de las publicaciones en el Portal de Publicaciones Periódicas CAPES y de la base de datos SciELO
Conteúdo, forma e destinatário do planejamento do trabalho educativo na educação física escolar: estado da arte das publicações no Portal de Periódicos da CAPES e no banco de dados da SciELO
title Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
spellingShingle Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
dos Santos Oliveira, Moacyr
Contenido forma y destinatario
Planificación del trabajo educativo
Educación física
Estado de la arte
Content form and addressee
Planning of the educational work
Physical education
state-of-art
Conteúdo forma destinatário
Planejamento do trabalho educativo
Educação Física
Estado da arte
title_short Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
title_full Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
title_fullStr Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
title_full_unstemmed Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
title_sort Content, form, and addressee of the planning of educational work in physical education at school:: state-of-art of publications from CAPES Periodicals Portal and Scielo database
author dos Santos Oliveira, Moacyr
author_facet dos Santos Oliveira, Moacyr
Alviano Júnior, Wilson
author_role author
author2 Alviano Júnior, Wilson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Oliveira, Moacyr
Alviano Júnior, Wilson
dc.subject.por.fl_str_mv Contenido forma y destinatario
Planificación del trabajo educativo
Educación física
Estado de la arte
Content form and addressee
Planning of the educational work
Physical education
state-of-art
Conteúdo forma destinatário
Planejamento do trabalho educativo
Educação Física
Estado da arte
topic Contenido forma y destinatario
Planificación del trabajo educativo
Educación física
Estado de la arte
Content form and addressee
Planning of the educational work
Physical education
state-of-art
Conteúdo forma destinatário
Planejamento do trabalho educativo
Educação Física
Estado da arte
description This paper aims to present the results of the state-of-art in the triad content-form-addressee in Physical Education at school. These results were extracted from a PhD thesis. We examined twenty-seven publications from CAPES Periodicals Portal and in SciELO. The results put in evidence an approach of lots of content, highlighting fitness, health promotion, sports and, body culture. Regarding the form, we observed the principles of training periodization, movement centrality, and engaged training, besides some methods created by the schools themselves. Analysing human formation, we observed the improvement of the quality of life of high-performance athletes, of skills and competencies connected to flexible learning of critical and autonomous subjects, in general, and of the inclusion of deficient students as the main goals. We concluded that planning is essential for the awareness of teachers' actions and operations, which are capable of promoting the appropriation of knowledge in Physical Education at school.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044
10.36704/eef.v27i51.7044
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044
identifier_str_mv 10.36704/eef.v27i51.7044
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/7044/5076
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Moacyr dos Santos Oliveira, Wilson Alviano Júnior
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Moacyr dos Santos Oliveira, Wilson Alviano Júnior
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 27 No. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23
Educação em Foco; Vol. 27 Núm. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23
Educação em Foco; v. 27 n. 51 (2024): Educação em Foco (Publicação Contínua); 1-23
2317-0093
10.36704/eef.v27i51
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1798045782513811456