High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Juliana Cotting
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Henning, Paula Corrêa, Freitas, Gustavo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13525
Resumo: We analyzed, in this paper, how High School occupations (May and June 2016) in Brazil, more specifically in the city of Rio Grande, in the state of Rio Grande do Sul, could produce mutations in the student subjectivities involved. Its empirical corpus consists of a discursive outburst about High School occupations in Brazil and students’ statements who occupied their schools in Rio Grande. The Foucaultian problematization was used as a theoretical-methodological contribution. As a result, we found the emergence and updating of a slogan of truth about a revolutionary youth that goes to the fight, which acts on the occupying student subjectivities, as well as we noticed signs of adult-centered becomings in an youth experienced with the occupations, in which marks attributed to the adult subject are metamorphosed with the senses attributed to the young as effects of the involvement with the political action at stake.   Keywords: Occupation. Subjectivities. Youth.
id UEPG-26_02e462dd5f71e9e7cdde5864ca14a0af
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13525
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political actionOcupaciones secundaristas en el Sur de Brasil: problematizando la producción de subjetividades jóvenes en medio a la acción políticaOcupações secundaristas no Sul do Brasil: problematizando a produção de subjetividades jovens em meio à ação políticaWe analyzed, in this paper, how High School occupations (May and June 2016) in Brazil, more specifically in the city of Rio Grande, in the state of Rio Grande do Sul, could produce mutations in the student subjectivities involved. Its empirical corpus consists of a discursive outburst about High School occupations in Brazil and students’ statements who occupied their schools in Rio Grande. The Foucaultian problematization was used as a theoretical-methodological contribution. As a result, we found the emergence and updating of a slogan of truth about a revolutionary youth that goes to the fight, which acts on the occupying student subjectivities, as well as we noticed signs of adult-centered becomings in an youth experienced with the occupations, in which marks attributed to the adult subject are metamorphosed with the senses attributed to the young as effects of the involvement with the political action at stake.   Keywords: Occupation. Subjectivities. Youth.Analizamos, en este artículo, cómo las ocupaciones secundarias (mayo y junio de 2016), en Brasil, más específicamente en la ciudad de Rio Grande, en Rio Grande do Sul, pudieron producir mutaciones en las subjetividades estudiantiles involucradas. Su corpus empírico compone dichos de una explosión discursiva sobre las ocupaciones secundaristas en Brasil y hablas de estudiantes que ocuparon sus escuelas en Rio Grande. La problematización foucaultiana fue utilizada como aporte teórico-metodológico. Como resultados, encontramos la emergencia y la actualización de un slogan de verdad sobre una juventud revolucionaria que va a la lucha, la cual actúa sobre las subjetividades estudiantiles ocupantes, así como, notamos indicios de devenires adultocéntricos en una juventud experimentada con las ocupaciones, en qué marcas atribuidas al sujeto adulto se metamorfosean junto a los sentidos atribuidos a los jóvenes como efectos del envolvimiento con la acción política en juego.   Palabras clave: Ocupación. Subjetividades. Jóvenes.Analisamos, neste artigo, como as ocupações secundaristas (maio e junho de 2016), no Brasil, mais especificamente na cidade de Rio Grande, no Rio Grande do Sul, puderam produzir mutações nas subjetividades estudantis envolvidas. O seu corpus empírico compõe ditos de uma explosão discursiva sobre as ocupações secundaristas no Brasil e falas de estudantes que ocuparam suas escolas em Rio Grande. A problematização foucaultiana foi usada como aporte teórico-metodológico. Como resultados, encontramos a emergência e a atualização de um slogan de verdade sobre uma juventude revolucionária que vai à luta, a qual atua sobre as subjetividades estudantis ocupantes, bem como notamos indícios de devires adultocêntricos em uma juventude experimentada com as ocupações, em que marcas atribuídas ao sujeito adulto se metamorfoseiam junto aos sentidos atribuídos aos jovens como efeitos do envolvimento com a ação política em jogo.   Palavras-chave: Ocupação. Subjetividades. Juventudes.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1352510.5212/PraxEduc.v.14n3.015Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1066-1084Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1066-1084Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1066-1084Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1066-10841809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13525/209209211552https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13525/209209213220Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Juliana CottingHenning, Paula CorrêaFreitas, Gustavo da Silva2020-04-15T22:58:16Zoai:uepg.br:article/13525Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T22:58:16Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action
Ocupaciones secundaristas en el Sur de Brasil: problematizando la producción de subjetividades jóvenes en medio a la acción política
Ocupações secundaristas no Sul do Brasil: problematizando a produção de subjetividades jovens em meio à ação política
title High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action
spellingShingle High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action
Teixeira, Juliana Cotting
title_short High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action
title_full High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action
title_fullStr High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action
title_full_unstemmed High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action
title_sort High School occupations in Southern Brazil: problematizing the production of young subjectivities in the midst of political action
author Teixeira, Juliana Cotting
author_facet Teixeira, Juliana Cotting
Henning, Paula Corrêa
Freitas, Gustavo da Silva
author_role author
author2 Henning, Paula Corrêa
Freitas, Gustavo da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Juliana Cotting
Henning, Paula Corrêa
Freitas, Gustavo da Silva
description We analyzed, in this paper, how High School occupations (May and June 2016) in Brazil, more specifically in the city of Rio Grande, in the state of Rio Grande do Sul, could produce mutations in the student subjectivities involved. Its empirical corpus consists of a discursive outburst about High School occupations in Brazil and students’ statements who occupied their schools in Rio Grande. The Foucaultian problematization was used as a theoretical-methodological contribution. As a result, we found the emergence and updating of a slogan of truth about a revolutionary youth that goes to the fight, which acts on the occupying student subjectivities, as well as we noticed signs of adult-centered becomings in an youth experienced with the occupations, in which marks attributed to the adult subject are metamorphosed with the senses attributed to the young as effects of the involvement with the political action at stake.   Keywords: Occupation. Subjectivities. Youth.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13525
10.5212/PraxEduc.v.14n3.015
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13525
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.14n3.015
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13525/209209211552
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13525/209209213220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1066-1084
Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1066-1084
Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1066-1084
Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1066-1084
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.14n3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613892861952