A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/331 |
Resumo: | This article analyses the possibilities for constructing the professional autonomy of the teachers involved in a special program of continuous teacher training called Programa Pró-Letramento, launched by the Ministry of Education in 2006, as a part of the National Network of Continuous Teacher Training of Basic Education Teachers. The research involved interviews carried out with the three main coordinators of the program in the Duque de Caxias City (Rio de Janeiro State). It was possible to conclude that the program investigated has reproduced the pragmatic model of continuous teacher training. Keywords: Continuous teacher training. Pró-Letramento Program. Teacher autonomy. |
id |
UEPG-26_134e64157fafe796684e976f165ab29a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/331 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professoresThis article analyses the possibilities for constructing the professional autonomy of the teachers involved in a special program of continuous teacher training called Programa Pró-Letramento, launched by the Ministry of Education in 2006, as a part of the National Network of Continuous Teacher Training of Basic Education Teachers. The research involved interviews carried out with the three main coordinators of the program in the Duque de Caxias City (Rio de Janeiro State). It was possible to conclude that the program investigated has reproduced the pragmatic model of continuous teacher training. Keywords: Continuous teacher training. Pró-Letramento Program. Teacher autonomy. Neste artigo, são analisadas as possibilidades de construção da autonomia profissional de professores participantes do Programa Pró-Letramento, lançado pelo MEC em 2006, como parte da Rede Nacional de Formação Continuada de Professores da Educação Básica. A pesquisa envolveu a realização de entrevistas com os três principais gestores do Programa no município de Duque de Caxias – RJ. Concluiu-se que é possível identificar, no programa investigado, a permanência de um modelo de formação aplicacionista. Palavras-chave: Formação continuada. Programa Pró-Letramento. Autonomia docente.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/33110.5212/PraxEduc.v.3i.2.143148Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 143-148Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 143-148Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 143-148Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 143-1481809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/331/339Santos, Sonia Regina Mendes dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:15:09Zoai:uepg.br:article/331Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:15:09Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores |
title |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores |
spellingShingle |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores Santos, Sonia Regina Mendes dos |
title_short |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores |
title_full |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores |
title_fullStr |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores |
title_full_unstemmed |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores |
title_sort |
A rede nacional de formação continuada de professores, o Pró-Letramento e os modos de “formar” os professores |
author |
Santos, Sonia Regina Mendes dos |
author_facet |
Santos, Sonia Regina Mendes dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Sonia Regina Mendes dos |
description |
This article analyses the possibilities for constructing the professional autonomy of the teachers involved in a special program of continuous teacher training called Programa Pró-Letramento, launched by the Ministry of Education in 2006, as a part of the National Network of Continuous Teacher Training of Basic Education Teachers. The research involved interviews carried out with the three main coordinators of the program in the Duque de Caxias City (Rio de Janeiro State). It was possible to conclude that the program investigated has reproduced the pragmatic model of continuous teacher training. Keywords: Continuous teacher training. Pró-Letramento Program. Teacher autonomy. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/331 10.5212/PraxEduc.v.3i.2.143148 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/331 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.3i.2.143148 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/331/339 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 143-148 Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 143-148 Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 143-148 Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 143-148 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.3i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317611169710080 |