As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332 |
Resumo: | This article analyses the reports of Science and Maths’ teachers, who were students on a Master’s degree course in Sciences and Mathematics Education. The research aims at identifying the principles which underpin the pedagogic work of the teachers involved in the research. In order to identify these principles, an analysis was made of the texts written by the teachers answering questions related to their pedagogic practices. Among the several conclusions, the paper emphasises that it is necessary to diversify methodological procedures in the classroom, contextualizing the content, and departing from the students’ previous knowledge, aiming to guarantee them the development of more complex knowledge which contributes to the formation of critical citizens. Keywords: Teaching learning. Teaching methodology. Methodological underpinnings. |
id |
UEPG-26_1c5c9c066cd55226213977be714b71bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/332 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagemThis article analyses the reports of Science and Maths’ teachers, who were students on a Master’s degree course in Sciences and Mathematics Education. The research aims at identifying the principles which underpin the pedagogic work of the teachers involved in the research. In order to identify these principles, an analysis was made of the texts written by the teachers answering questions related to their pedagogic practices. Among the several conclusions, the paper emphasises that it is necessary to diversify methodological procedures in the classroom, contextualizing the content, and departing from the students’ previous knowledge, aiming to guarantee them the development of more complex knowledge which contributes to the formation of critical citizens. Keywords: Teaching learning. Teaching methodology. Methodological underpinnings. Neste artigo analisam-se depoimentos de professores de Ciências e Matemática - alunos de um Curso de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática - os quais participaram de uma pesquisa que teve por objetivo identificar os princípios que fundamentam a ação docente em atividades de sala de aula. Para a identificação desses princípios foi procedida a análise de textos escritos pelos professores-sujeitos da pesquisa, nos quais apresentavam respostas a questões sobre sua prática pedagógica. Dentre as várias constatações propiciadas pela pesquisa, destaca-se a de que é necessário diversificar os procedimentos metodológicos usados em sala de aula, contextualizando o objeto de estudo, partindo dos conhecimentos prévios dos alunos e oportunizando a eles a construção de conhecimentos cada vez mais complexos, que contribuam para a formação de cidadãos críticos. Palavras-chave: Ensino-aprendizagem. Metodologia de ensino. Princípios metodológicos.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/33210.5212/PraxEduc.v.3i.2.149157Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 149-157Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 149-157Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 149-157Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 149-1571809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332/340Freschi, Márcioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:18:57Zoai:uepg.br:article/332Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:18:57Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem |
title |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem |
spellingShingle |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem Freschi, Márcio |
title_short |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem |
title_full |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem |
title_fullStr |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem |
title_full_unstemmed |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem |
title_sort |
As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem |
author |
Freschi, Márcio |
author_facet |
Freschi, Márcio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freschi, Márcio |
description |
This article analyses the reports of Science and Maths’ teachers, who were students on a Master’s degree course in Sciences and Mathematics Education. The research aims at identifying the principles which underpin the pedagogic work of the teachers involved in the research. In order to identify these principles, an analysis was made of the texts written by the teachers answering questions related to their pedagogic practices. Among the several conclusions, the paper emphasises that it is necessary to diversify methodological procedures in the classroom, contextualizing the content, and departing from the students’ previous knowledge, aiming to guarantee them the development of more complex knowledge which contributes to the formation of critical citizens. Keywords: Teaching learning. Teaching methodology. Methodological underpinnings. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332 10.5212/PraxEduc.v.3i.2.149157 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.3i.2.149157 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332/340 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 149-157 Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 149-157 Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 149-157 Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 149-157 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.3i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317611171807232 |