As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freschi, Márcio
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332
Resumo: This article analyses the reports of Science and Maths’ teachers, who were students on a Master’s degree course in Sciences and Mathematics Education. The research aims at identifying the principles which underpin the pedagogic work of the teachers involved in the research. In order to identify these principles, an analysis was made of the texts written by the teachers answering questions related to their pedagogic practices. Among the several conclusions, the paper emphasises that it is necessary to diversify methodological procedures in the classroom, contextualizing the content, and departing from the students’ previous knowledge, aiming to guarantee them the development of more complex knowledge which contributes to the formation of critical citizens. Keywords: Teaching learning. Teaching methodology. Methodological underpinnings.
id UEPG-26_1c5c9c066cd55226213977be714b71bb
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/332
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagemThis article analyses the reports of Science and Maths’ teachers, who were students on a Master’s degree course in Sciences and Mathematics Education. The research aims at identifying the principles which underpin the pedagogic work of the teachers involved in the research. In order to identify these principles, an analysis was made of the texts written by the teachers answering questions related to their pedagogic practices. Among the several conclusions, the paper emphasises that it is necessary to diversify methodological procedures in the classroom, contextualizing the content, and departing from the students’ previous knowledge, aiming to guarantee them the development of more complex knowledge which contributes to the formation of critical citizens. Keywords: Teaching learning. Teaching methodology. Methodological underpinnings. Neste artigo analisam-se depoimentos de professores de Ciências e Matemática - alunos de um Curso de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática - os quais participaram de uma pesquisa que teve por objetivo identificar os princípios que fundamentam a ação docente em atividades de sala de aula. Para a identificação desses princípios foi procedida a análise de textos escritos pelos professores-sujeitos da pesquisa, nos quais apresentavam respostas a questões sobre sua prática pedagógica. Dentre as várias constatações propiciadas pela pesquisa, destaca-se a de que é necessário diversificar os procedimentos metodológicos usados em sala de aula, contextualizando o objeto de estudo, partindo dos conhecimentos prévios dos alunos e oportunizando a eles a construção de conhecimentos cada vez mais complexos, que contribuam para a formação de cidadãos críticos. Palavras-chave: Ensino-aprendizagem. Metodologia de ensino. Princípios metodológicos.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/33210.5212/PraxEduc.v.3i.2.149157Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 149-157Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 149-157Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 149-157Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 149-1571809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332/340Freschi, Márcioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T19:18:57Zoai:uepg.br:article/332Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T19:18:57Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
title As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
spellingShingle As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
Freschi, Márcio
title_short As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
title_full As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
title_fullStr As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
title_full_unstemmed As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
title_sort As percepções docentes sobre a dimensão metodológica no processo ensino-aprendizagem
author Freschi, Márcio
author_facet Freschi, Márcio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freschi, Márcio
description This article analyses the reports of Science and Maths’ teachers, who were students on a Master’s degree course in Sciences and Mathematics Education. The research aims at identifying the principles which underpin the pedagogic work of the teachers involved in the research. In order to identify these principles, an analysis was made of the texts written by the teachers answering questions related to their pedagogic practices. Among the several conclusions, the paper emphasises that it is necessary to diversify methodological procedures in the classroom, contextualizing the content, and departing from the students’ previous knowledge, aiming to guarantee them the development of more complex knowledge which contributes to the formation of critical citizens. Keywords: Teaching learning. Teaching methodology. Methodological underpinnings.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332
10.5212/PraxEduc.v.3i.2.149157
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.3i.2.149157
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/332/340
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 3 No. 2 (2008); 149-157
Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 2 (2008); 149-157
Práxis Educativa; V. 3 N. 2 (2008); 149-157
Práxis Educativa; v. 3 n. 2 (2008); 149-157
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.3i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611171807232