When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correa, Adriana Gonçalves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva Junior, Paulo Melgaço da, Carvalho, Érika Loureiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19407
Resumo: This article presents reflections from experiences in school daily life involving the theme of black identity. The theoretical discussion contemplates the representativeness and impacts of the structural racism; in how the whiteness pact, black epistemicide and racism affect and cause fissures on the construction of the black community identity. We incorporated as methodological path the contributions of escrevivências (writing and experiences), by Evaristo (1995), a term that also figures as a methodological path. Considering escrevivência as a writing of us, we bring the writing of us constituted in interaction with children and adolescents of Basic Education, incorporated into teaching and research in day care and school. Among other issues, we found that the black teacher committed to ethnic-racial education can potentially assist in the positive construction of the identity of black children and adolescents in the fight against racism, in a country with a historical past-present of enslavement as striking as the one in Brazil. Keywords: Representativeness. Anti-racist education. Race.
id UEPG-26_24c272625651b224ede9082fccf9f7f8
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19407
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic EducationCuando la representatividad importa: reflexiones sobre racismo, valoración de identidad negra y Educación BásicaQuando a representatividade importa: reflexões sobre racismo, valorização identitária negra e Educação BásicaThis article presents reflections from experiences in school daily life involving the theme of black identity. The theoretical discussion contemplates the representativeness and impacts of the structural racism; in how the whiteness pact, black epistemicide and racism affect and cause fissures on the construction of the black community identity. We incorporated as methodological path the contributions of escrevivências (writing and experiences), by Evaristo (1995), a term that also figures as a methodological path. Considering escrevivência as a writing of us, we bring the writing of us constituted in interaction with children and adolescents of Basic Education, incorporated into teaching and research in day care and school. Among other issues, we found that the black teacher committed to ethnic-racial education can potentially assist in the positive construction of the identity of black children and adolescents in the fight against racism, in a country with a historical past-present of enslavement as striking as the one in Brazil. Keywords: Representativeness. Anti-racist education. Race.Este artículo presenta reflexiones a partir de vivencias en el cotidiano escolar envolviendo la temática de la identidad negra. La discusión teórica contempla la representatividad y los impactos del racismo estructural; en cómo el pacto de la branquitud, el epistemicidio negro y el racismo afectan y causan fisuras en la construcción de la identidad de la población negra. Incorporamos como camino metodológico las contribuciones de las Escrevivências, de Evaristo (1995), un término que también figura como camino metodológico. Considerando la escrevivência como una escritura de nosotros, traemos la escritura de nosotros constituida en interacción con niños y adolescentes de la Educación Básica, incorporada a la docencia y a la investigación en la guardería y en la escuela. Entre otras cuestiones, encontramos que el docente negro comprometido con la educación étnico-racial puede ayudar potencialmente en la construcción positiva de la identidad de niños negros y en la lucha contra el racismo, en un país con un pasado-presente histórico de esclavitud tan notable como Brasil. Palabras clave: Representatividad. Educación antirracista. Raza.  Este artigo apresenta reflexões a partir de vivências no cotidiano escolar envolvendo a temática da identidade negra. A discussão teórica contempla a representatividade e os impactos do racismo estrutural; em como o pacto da branquitude, o epistemicídio negro e o racismo afetam e causam fissuras na construção identitária da população negra. Incorporamos como percurso metodológico as contribuições das Escrevivências, de Evaristo (1995), termo que também figura como caminho metodológico. Considerando a escrevivência como uma escrita de nós, trazemos a escrita de nós constituída em interação com crianças e adolescentes da Educação Básica, incorporada à docência e à pesquisa na creche e na escola. Entre outras questões, apuramos que o docente negro comprometido com a educação étnico-racial pode auxiliar potencialmente na construção positiva da identidade de crianças negras e de adolescentes negros na luta contra o racismo, em um país com um passado-presente histórico de escravização tão marcante como o Brasil. Palavras-chave: Representatividade. Educação antirracista. Raça.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1940710.5212/PraxEduc.v.17.19407.092Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-171809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19407/209209217074https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19407/209209217327Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrea, Adriana GonçalvesSilva Junior, Paulo Melgaço daCarvalho, Érika Loureiro de2023-01-27T20:00:13Zoai:uepg.br:article/19407Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T20:00:13Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education
Cuando la representatividad importa: reflexiones sobre racismo, valoración de identidad negra y Educación Básica
Quando a representatividade importa: reflexões sobre racismo, valorização identitária negra e Educação Básica
title When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education
spellingShingle When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education
Correa, Adriana Gonçalves
title_short When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education
title_full When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education
title_fullStr When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education
title_full_unstemmed When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education
title_sort When representativeness matters: reflections on racism, identity valuation and Basic Education
author Correa, Adriana Gonçalves
author_facet Correa, Adriana Gonçalves
Silva Junior, Paulo Melgaço da
Carvalho, Érika Loureiro de
author_role author
author2 Silva Junior, Paulo Melgaço da
Carvalho, Érika Loureiro de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correa, Adriana Gonçalves
Silva Junior, Paulo Melgaço da
Carvalho, Érika Loureiro de
description This article presents reflections from experiences in school daily life involving the theme of black identity. The theoretical discussion contemplates the representativeness and impacts of the structural racism; in how the whiteness pact, black epistemicide and racism affect and cause fissures on the construction of the black community identity. We incorporated as methodological path the contributions of escrevivências (writing and experiences), by Evaristo (1995), a term that also figures as a methodological path. Considering escrevivência as a writing of us, we bring the writing of us constituted in interaction with children and adolescents of Basic Education, incorporated into teaching and research in day care and school. Among other issues, we found that the black teacher committed to ethnic-racial education can potentially assist in the positive construction of the identity of black children and adolescents in the fight against racism, in a country with a historical past-present of enslavement as striking as the one in Brazil. Keywords: Representativeness. Anti-racist education. Race.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19407
10.5212/PraxEduc.v.17.19407.092
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19407
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19407.092
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19407/209209217074
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19407/209209217327
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-17
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615362965504