Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Venera, Raquel ALS
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Albuquerque, Wesley Batista, Buriti, Roberta Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13467
Resumo: This article tries to understand the subjectivation movement of a group of young cyberactivists diagnosed with Multiple Sclerosis that are investing in the change of the illness’ social meaning and of the patient’s identity. Their actions are online, but they also act in physical bodies of public health policy decisions. According to Tourette-Turgis (2013), we acknowledge the narrative of these young people, who, before the illness’ diagnosis, search and organize knowledge about themselves or a (self-)developing process of learning with the illness. With Malini and Antoun (2013), we try to understand the cyberspace as a rhizome in which multiple articulations multiply about health/illness as well as a new profile of the social movements and non-governmental organizations. These subjectivations are paraphrases of domination systems moderately known, but, overall, to new regulations in friendship processes as a path to self-care (FOUCAULT, 2004).   Keywords: Narratives. Subjectivities. Cyberactivisms.
id UEPG-26_26bd0bbf515fa6367015d96f341ca0c3
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13467
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosisCiberactivistas de la salud: los jóvenes amigos múltiples por la esclerosisCiberativistas da saúde: os jovens amigos múltiplos pela escleroseThis article tries to understand the subjectivation movement of a group of young cyberactivists diagnosed with Multiple Sclerosis that are investing in the change of the illness’ social meaning and of the patient’s identity. Their actions are online, but they also act in physical bodies of public health policy decisions. According to Tourette-Turgis (2013), we acknowledge the narrative of these young people, who, before the illness’ diagnosis, search and organize knowledge about themselves or a (self-)developing process of learning with the illness. With Malini and Antoun (2013), we try to understand the cyberspace as a rhizome in which multiple articulations multiply about health/illness as well as a new profile of the social movements and non-governmental organizations. These subjectivations are paraphrases of domination systems moderately known, but, overall, to new regulations in friendship processes as a path to self-care (FOUCAULT, 2004).   Keywords: Narratives. Subjectivities. Cyberactivisms.Este artículo intenta entender el movimiento de subjetivación de un grupo de jóvenes ciberactivistas diagnosticados con Esclerosis Múltiple que invierten en el cambio del sentido social de la enfermedad y de la identidad del enfermo. Sus acciones están en la internet, pero también actúan en organismos físicos de decisiones de las políticas públicas de salud. De acuerdo con Tourette-Turgis (2013), reconocemos en las narrativas de esos jóvenes, los cuales, delante el diagnóstico de la enfermedad, buscan y organizan conocimiento sobre ellos mismos o un proceso (auto)formativo de aprendizaje con la enfermedad. Con Malini y Antoun (2013), buscamos entender el ciberespacio como un rizoma donde proliferan articulaciones múltiples relacionadas con la salud/enfermedad además de un nuevo perfil de los movimientos sociales y organizaciones no gubernamentales. Esas subjetivaciones son paráfrasis de sistemas de dominaciones más o menos conocidas, pero, sobre todo, a nuevas normativas en procesos de amistades como un camino para el cuidado de sí (Foucault, 2004).   Palabras clave: Narrativas. Subjetividades. Ciberactivismos.Este artigo busca compreender o movimento de subjetivação de um grupo de jovens ciberativistas, diagnosticados com Esclerose Múltipla, que investem na mudança do sentido social da doença e da identidade do doente. Suas ações estão na internet, mas atuam também nas instâncias físicas de decisões das políticas públicas de saúde. Em consonância a Tourette-Turgis (2013), reconhecemos, nas narrativas desses jovens, que, diante do diagnóstico da doença, eles buscam e organizam um saber sobre si ou um processo (auto)formativo de aprendizagem com a doença. Com Malini e Antoun (2013), buscamos compreender o ciberespaço como rizoma onde proliferam articulações múltiplas acerca da saúde/doença, assim como de um novo perfil dos movimentos sociais e organizações não governamentais. Essas subjetivações são paráfrases de sistemas de dominações mais ou menos conhecidas, mas, sobretudo, a novas normatividades em processos de amizades como caminho para o cuidado de si (FOUCAULT, 2004).   Palavras-chaves: Narrativas. Subjetividades. Ciberativismos.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1346710.5212/PraxEduc.v.14n3.020Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1162-1187Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1162-1187Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1162-1187Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1162-11871809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13467/209209211557https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13467/209209213225Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessVenera, Raquel ALSAlbuquerque, Wesley BatistaBuriti, Roberta Fernandes2020-04-15T23:05:53Zoai:uepg.br:article/13467Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T23:05:53Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis
Ciberactivistas de la salud: los jóvenes amigos múltiples por la esclerosis
Ciberativistas da saúde: os jovens amigos múltiplos pela esclerose
title Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis
spellingShingle Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis
Venera, Raquel ALS
title_short Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis
title_full Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis
title_fullStr Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis
title_full_unstemmed Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis
title_sort Health cyberactivists: the multiple young friends for sclerosis
author Venera, Raquel ALS
author_facet Venera, Raquel ALS
Albuquerque, Wesley Batista
Buriti, Roberta Fernandes
author_role author
author2 Albuquerque, Wesley Batista
Buriti, Roberta Fernandes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Venera, Raquel ALS
Albuquerque, Wesley Batista
Buriti, Roberta Fernandes
description This article tries to understand the subjectivation movement of a group of young cyberactivists diagnosed with Multiple Sclerosis that are investing in the change of the illness’ social meaning and of the patient’s identity. Their actions are online, but they also act in physical bodies of public health policy decisions. According to Tourette-Turgis (2013), we acknowledge the narrative of these young people, who, before the illness’ diagnosis, search and organize knowledge about themselves or a (self-)developing process of learning with the illness. With Malini and Antoun (2013), we try to understand the cyberspace as a rhizome in which multiple articulations multiply about health/illness as well as a new profile of the social movements and non-governmental organizations. These subjectivations are paraphrases of domination systems moderately known, but, overall, to new regulations in friendship processes as a path to self-care (FOUCAULT, 2004).   Keywords: Narratives. Subjectivities. Cyberactivisms.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13467
10.5212/PraxEduc.v.14n3.020
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13467
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.14n3.020
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13467/209209211557
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13467/209209213225
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1162-1187
Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1162-1187
Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1162-1187
Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1162-1187
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.14n3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613863501824