Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pamplona, Laura Rodrigues Paim
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Natalino Neves da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18344
Resumo: This article is the result of a research that aimed to understand what the possibilities of the construction of ethnic-racial identity in the Primary and Secondary Teacher Training Courses. To this end, we dialogued with three women, black and schoolteachers, who graduated from a secular institution located in the city of Muzambinho, in the south of Minas Gerais, Brazil. Through their narratives, we sought to understand ruptures, possibilities and conquests of rights from the acquired training. Oral history was the main research approach. The following procedures were also used: analysis of photographs, consultation of school documentation in the institution’s collection, literature review. The results achieved indicate that black schoolteachers build their ethnic-racial identity in a silencing training environment that is ideologically oriented by values ​​based on whiteness. Keywords: Black teachers. Black identity. Institutional racism.
id UEPG-26_330e214a9765d31fc06abdd45049beb1
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/18344
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environmentNormalistas negras: formación de profesoras negras en un ambiente silenciadorNormalistas Negras: formação de professoras em ambiente silenciadorThis article is the result of a research that aimed to understand what the possibilities of the construction of ethnic-racial identity in the Primary and Secondary Teacher Training Courses. To this end, we dialogued with three women, black and schoolteachers, who graduated from a secular institution located in the city of Muzambinho, in the south of Minas Gerais, Brazil. Through their narratives, we sought to understand ruptures, possibilities and conquests of rights from the acquired training. Oral history was the main research approach. The following procedures were also used: analysis of photographs, consultation of school documentation in the institution’s collection, literature review. The results achieved indicate that black schoolteachers build their ethnic-racial identity in a silencing training environment that is ideologically oriented by values ​​based on whiteness. Keywords: Black teachers. Black identity. Institutional racism.Este artículo es el resultado de una investigación que se propuso comprender cuáles son las posibilidades de construcción de la identidad étnico-racial en el curso de Magisterio. Para ello, se dialoga con tres mujeres, negras y normalistas, egresadas de una institución laica ubicada en la ciudad de Muzambinho, en el sur de Minas Gerais,  Brasil. Por medio de sus narrativas, se buscó comprender rupturas, posibilidades y conquistas de derechos a partir de la formación adquirida. La historia oral fue el principal enfoque de investigación. Los siguientes procedimientos también fueron utilizados: análisis de fotografías, consulta de documentación escolar en el acervo de la institución, revisión de literatura. Los resultados alcanzados indican que las normalistas negras construyen su identidad étnico-racial en un ambiente de formación silenciador que es orientado ideológicamente por valores pautados ​​en la blancura.Palabras clave: Profesoras negras. Identidad negra. Racismo institucional.Este artigo é resultado de uma pesquisa que se propôs compreender quais são as possibilidades da construção da identidade étnico-racial no curso de Magistério. Para tal, dialoga-se com três mulheres, negras e normalistas egressas de uma instituição secular localizada na cidade de Muzambinho, Sul de Minas Gerais. Por meio de suas narrativas, buscou-se entender rupturas, possibilidades e conquistas de direitos a partir da formação adquirida. História oral foi a principal abordagem de pesquisa. Os seguintes procedimentos também foram utilizados: análise de fotografias, consulta de documentação escolar no acervo da instituição, revisão de literatura. Os resultados alcançados apontam que as normalistas negras constroem a sua identidade étnico-racial em um ambiente formativo silenciador que é orientado ideologicamente por valores pautados na branquitude. Palavras-chave: Professoras negras. Identidade negra. Racismo institucional.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1834410.5212/PraxEduc.v.17.18344.060Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-151809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18344/209209216619https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18344/209209216655Copyright (c) 2022 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessPamplona, Laura Rodrigues PaimSilva, Natalino Neves da2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/18344Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment
Normalistas negras: formación de profesoras negras en un ambiente silenciador
Normalistas Negras: formação de professoras em ambiente silenciador
title Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment
spellingShingle Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment
Pamplona, Laura Rodrigues Paim
title_short Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment
title_full Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment
title_fullStr Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment
title_full_unstemmed Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment
title_sort Black schoolteachers: training of black teachers in a silent environment
author Pamplona, Laura Rodrigues Paim
author_facet Pamplona, Laura Rodrigues Paim
Silva, Natalino Neves da
author_role author
author2 Silva, Natalino Neves da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pamplona, Laura Rodrigues Paim
Silva, Natalino Neves da
description This article is the result of a research that aimed to understand what the possibilities of the construction of ethnic-racial identity in the Primary and Secondary Teacher Training Courses. To this end, we dialogued with three women, black and schoolteachers, who graduated from a secular institution located in the city of Muzambinho, in the south of Minas Gerais, Brazil. Through their narratives, we sought to understand ruptures, possibilities and conquests of rights from the acquired training. Oral history was the main research approach. The following procedures were also used: analysis of photographs, consultation of school documentation in the institution’s collection, literature review. The results achieved indicate that black schoolteachers build their ethnic-racial identity in a silencing training environment that is ideologically oriented by values ​​based on whiteness. Keywords: Black teachers. Black identity. Institutional racism.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18344
10.5212/PraxEduc.v.17.18344.060
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18344
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.18344.060
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18344/209209216619
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18344/209209216655
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-15
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615224553472