Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343 |
Resumo: | This paper presents an interpretation of materialist humanism based on Marx’s work and its relationship with education. Initially, it conceptualises man as a being of praxis, or rather, like a natural, social and cultural being which is historically constituted from its productive, social, political and symbolic practices. Besides this, it reaffirms the dehumanization of man as a result of the relationship established with nature, society and culture in the current context. The challenge to those who intend re-humanization is to establish a method based on principles that could re-orient man towards his own humanization: that is to re-educate men in such a way that they can re-engage themselves with their natural, social and cultural dimensions, despite being mistreated by the dynamics of capitalist society in its current stage of development. Keywords: Education. Engagement. Humanism. Materialism. |
id |
UEPG-26_335c50d37efab98926c28829b638a8d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/343 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superaçãoThis paper presents an interpretation of materialist humanism based on Marx’s work and its relationship with education. Initially, it conceptualises man as a being of praxis, or rather, like a natural, social and cultural being which is historically constituted from its productive, social, political and symbolic practices. Besides this, it reaffirms the dehumanization of man as a result of the relationship established with nature, society and culture in the current context. The challenge to those who intend re-humanization is to establish a method based on principles that could re-orient man towards his own humanization: that is to re-educate men in such a way that they can re-engage themselves with their natural, social and cultural dimensions, despite being mistreated by the dynamics of capitalist society in its current stage of development. Keywords: Education. Engagement. Humanism. Materialism.Este artigo apresenta uma interpretação do humanismo materialista de perspectiva marxiana e sua relação com a educação. Inicialmente conceitua-se o homem como um ser de práxis, ou melhor, como ser natural, social e cultural que se constitui historicamente a partir de sua prática produtiva, sócio - política e simbólica. Além disso, afirma-se a desumanização do homem pelas relações que estabelece com a natureza, com a sociedade e com a cultura no contexto atual. O desafio, portanto, que se apresenta aos que pretendem a re-humanização é o de se estabelecer um método, fundado em princípios que possam re-orientar o homem para em direção à sua própria humanização, ou seja, reeducá-lo de forma a reengajar-se com sua dimensão natural, social e cultural, aviltadas pela dinâmica da sociedade capitalista em sua atual fase de desenvolvimento. Palavras-chave: Educação. Engajamento. Humanismo. Materialismo. Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/34310.5212/PraxEduc.v.3i1055066Práxis Educativa; Vol. 3 No. 1 (2008); 55-66Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 1 (2008); 55-66Práxis Educativa; V. 3 N. 1 (2008); 55-66Práxis Educativa; v. 3 n. 1 (2008); 55-661809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343/351Martins, Marcos Franciscoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T18:58:08Zoai:uepg.br:article/343Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T18:58:08Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação |
title |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação |
spellingShingle |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação Martins, Marcos Francisco |
title_short |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação |
title_full |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação |
title_fullStr |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação |
title_full_unstemmed |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação |
title_sort |
Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação |
author |
Martins, Marcos Francisco |
author_facet |
Martins, Marcos Francisco |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Marcos Francisco |
description |
This paper presents an interpretation of materialist humanism based on Marx’s work and its relationship with education. Initially, it conceptualises man as a being of praxis, or rather, like a natural, social and cultural being which is historically constituted from its productive, social, political and symbolic practices. Besides this, it reaffirms the dehumanization of man as a result of the relationship established with nature, society and culture in the current context. The challenge to those who intend re-humanization is to establish a method based on principles that could re-orient man towards his own humanization: that is to re-educate men in such a way that they can re-engage themselves with their natural, social and cultural dimensions, despite being mistreated by the dynamics of capitalist society in its current stage of development. Keywords: Education. Engagement. Humanism. Materialism. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343 10.5212/PraxEduc.v.3i1055066 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.3i1055066 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343/351 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 3 No. 1 (2008); 55-66 Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 1 (2008); 55-66 Práxis Educativa; V. 3 N. 1 (2008); 55-66 Práxis Educativa; v. 3 n. 1 (2008); 55-66 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.3i1 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317611191730176 |