Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Marcos Francisco
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343
Resumo: This paper presents an interpretation of materialist humanism based on Marx’s work and its relationship with education. Initially, it conceptualises man as a being of praxis, or rather, like a natural, social and cultural being which is historically constituted from its productive, social, political and symbolic practices. Besides this, it reaffirms the dehumanization of man as a result of the relationship established with nature, society and culture in the current context. The challenge to those who intend re-humanization is to establish a method based on principles that could re-orient man towards his own humanization: that is to re-educate men in such a way that they can re-engage themselves with their natural, social and cultural dimensions, despite being mistreated by the dynamics of capitalist society in its current stage of development. Keywords: Education. Engagement. Humanism. Materialism.
id UEPG-26_335c50d37efab98926c28829b638a8d0
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/343
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superaçãoThis paper presents an interpretation of materialist humanism based on Marx’s work and its relationship with education. Initially, it conceptualises man as a being of praxis, or rather, like a natural, social and cultural being which is historically constituted from its productive, social, political and symbolic practices. Besides this, it reaffirms the dehumanization of man as a result of the relationship established with nature, society and culture in the current context. The challenge to those who intend re-humanization is to establish a method based on principles that could re-orient man towards his own humanization: that is to re-educate men in such a way that they can re-engage themselves with their natural, social and cultural dimensions, despite being mistreated by the dynamics of capitalist society in its current stage of development. Keywords: Education. Engagement. Humanism. Materialism.Este artigo apresenta uma interpretação do humanismo materialista de perspectiva marxiana e sua relação com a educação. Inicialmente conceitua-se o homem como um ser de práxis, ou melhor, como ser natural, social e cultural que se constitui historicamente a partir de sua prática produtiva, sócio - política e simbólica. Além disso, afirma-se a desumanização do homem pelas relações que estabelece com a natureza, com a sociedade e com a cultura no contexto atual. O desafio, portanto, que se apresenta aos que pretendem a re-humanização é o de se estabelecer um método, fundado em princípios que possam re-orientar o homem para em direção à sua própria humanização, ou seja, reeducá-lo de forma a reengajar-se com sua dimensão natural, social e cultural, aviltadas pela dinâmica da sociedade capitalista em sua atual fase de desenvolvimento. Palavras-chave: Educação. Engajamento. Humanismo. Materialismo.  Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/34310.5212/PraxEduc.v.3i1055066Práxis Educativa; Vol. 3 No. 1 (2008); 55-66Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 1 (2008); 55-66Práxis Educativa; V. 3 N. 1 (2008); 55-66Práxis Educativa; v. 3 n. 1 (2008); 55-661809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.3i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343/351Martins, Marcos Franciscoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T18:58:08Zoai:uepg.br:article/343Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T18:58:08Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
title Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
spellingShingle Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
Martins, Marcos Francisco
title_short Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
title_full Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
title_fullStr Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
title_full_unstemmed Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
title_sort Pedagogia do engajamento: considerações sobre a desumanização e as possibilidades de sua superação
author Martins, Marcos Francisco
author_facet Martins, Marcos Francisco
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Marcos Francisco
description This paper presents an interpretation of materialist humanism based on Marx’s work and its relationship with education. Initially, it conceptualises man as a being of praxis, or rather, like a natural, social and cultural being which is historically constituted from its productive, social, political and symbolic practices. Besides this, it reaffirms the dehumanization of man as a result of the relationship established with nature, society and culture in the current context. The challenge to those who intend re-humanization is to establish a method based on principles that could re-orient man towards his own humanization: that is to re-educate men in such a way that they can re-engage themselves with their natural, social and cultural dimensions, despite being mistreated by the dynamics of capitalist society in its current stage of development. Keywords: Education. Engagement. Humanism. Materialism.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343
10.5212/PraxEduc.v.3i1055066
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.3i1055066
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/343/351
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 3 No. 1 (2008); 55-66
Práxis Educativa; Vol. 3 Núm. 1 (2008); 55-66
Práxis Educativa; V. 3 N. 1 (2008); 55-66
Práxis Educativa; v. 3 n. 1 (2008); 55-66
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.3i1
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611191730176