What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calado, Maria da Gloria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Felix, Anna Beatriz Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19420
Resumo: This article is based on a Doctoral research, focused on the evaluation of pedagogical practices awarded by the 4th Educar para a Igualdade Racial (Educate for Racial Equality) Award, conceived by the Center for Studies on Work Relations and Inequalities. The goal is to analyze the pedagogical practices carried out by the teachers who won the 4th edition of this Award, in order to demonstrate elements present in the elaboration of pedagogical actions in face of the complexity of racism in the Brazilian society. To do so, it is demonstrated the trajectory of the Black Educator Movement in the creation of Law no. 10.639/2003, as well as it is discussed its unfoldings and challenges from the perspective of emancipatory education. Finally, it is pointed out relevant elements for the anti-racist fight in the school context. Keywords: Racism. Educate for Racial Equality Award. Confrontation. School.
id UEPG-26_45a314a2ff409f7f7b4bfe5ee101d485
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19420
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?¿Qué nos enseñan las profesoras ganadoras del Premio Educar para la Igualdad Racial?O que nos ensinam as professoras ganhadoras do Prêmio Educar para a Igualdade Racial?This article is based on a Doctoral research, focused on the evaluation of pedagogical practices awarded by the 4th Educar para a Igualdade Racial (Educate for Racial Equality) Award, conceived by the Center for Studies on Work Relations and Inequalities. The goal is to analyze the pedagogical practices carried out by the teachers who won the 4th edition of this Award, in order to demonstrate elements present in the elaboration of pedagogical actions in face of the complexity of racism in the Brazilian society. To do so, it is demonstrated the trajectory of the Black Educator Movement in the creation of Law no. 10.639/2003, as well as it is discussed its unfoldings and challenges from the perspective of emancipatory education. Finally, it is pointed out relevant elements for the anti-racist fight in the school context. Keywords: Racism. Educate for Racial Equality Award. Confrontation. School.Este artículo fue basado en una investigación de Doctorado, centrada en la evaluación de las prácticas pedagógicas otorgada por el 4o Premio Educar para la Igualdad Racial, idealizado por el Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades (Centro de Estudios de las Relaciones de Trabajo y Desigualdades). El objetivo es analizar las prácticas pedagógicas realizadas por las profesoras ganadoras de la 4ª edición de este Premio, con el fin de demostrar los elementos presentes en la elaboración de acciones pedagógicas frente a la complejidad del racismo en la sociedad brasileña. Para ello, se demuestra la trayectoria del Movimiento Negro Educador en la creación de la Ley No 10.639/2003, así como se tematizan sus desdoblamientos y sus desafíos en la perspectiva de la educación emancipadora. Por último, se apuntan elementos relevantes para la lucha antirracista en el contexto escolar. Palabras clave: Racismo. Premio Educar para la Igualdad Racial. Enfrentamiento. Escuela.Este artigo foi baseado em uma pesquisa de Doutorado, centrada na avaliação das práticas pedagógicas laureadas pelo 4º Prêmio Educar para a Igualdade Racial, idealizado pelo Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades. O objetivo é analisar as práticas pedagógicas realizadas pelas professoras ganhadoras da 4ª edição desse Prêmio, a fim de demonstrar elementos presentes para a elaboração das ações pedagógicas face à complexidade do racismo vigente na sociedade brasileira. Para tanto, demonstra-se a trajetória do Movimento Negro Educador na criação da Lei No 10.639/2003, bem como tematizam-se seus desdobramentos e seus desafios na perspectiva da educação emancipatória. Por fim, apontam-se elementos relevantes para a luta antirracista no contexto escolar. Palavras-chave: Racismo. Prêmio Educar para a Igualdade Racial. Enfrentamento. Escola.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1942010.5212/PraxEduc.v.17.19420.064Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-191809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19420/209209216628https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19420/209209216753Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalado, Maria da GloriaFelix, Anna Beatriz Mendes2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/19420Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?
¿Qué nos enseñan las profesoras ganadoras del Premio Educar para la Igualdad Racial?
O que nos ensinam as professoras ganhadoras do Prêmio Educar para a Igualdade Racial?
title What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?
spellingShingle What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?
Calado, Maria da Gloria
title_short What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?
title_full What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?
title_fullStr What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?
title_full_unstemmed What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?
title_sort What do the teachers who won the Educar para a Igualdade Award teach us?
author Calado, Maria da Gloria
author_facet Calado, Maria da Gloria
Felix, Anna Beatriz Mendes
author_role author
author2 Felix, Anna Beatriz Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calado, Maria da Gloria
Felix, Anna Beatriz Mendes
description This article is based on a Doctoral research, focused on the evaluation of pedagogical practices awarded by the 4th Educar para a Igualdade Racial (Educate for Racial Equality) Award, conceived by the Center for Studies on Work Relations and Inequalities. The goal is to analyze the pedagogical practices carried out by the teachers who won the 4th edition of this Award, in order to demonstrate elements present in the elaboration of pedagogical actions in face of the complexity of racism in the Brazilian society. To do so, it is demonstrated the trajectory of the Black Educator Movement in the creation of Law no. 10.639/2003, as well as it is discussed its unfoldings and challenges from the perspective of emancipatory education. Finally, it is pointed out relevant elements for the anti-racist fight in the school context. Keywords: Racism. Educate for Racial Equality Award. Confrontation. School.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19420
10.5212/PraxEduc.v.17.19420.064
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19420
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.19420.064
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19420/209209216628
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/19420/209209216753
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615377645568