Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Savi, Claudinéia Lucion
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bernartt, Maria de Lourdes, Mello, Nilvania Aparecida de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18749
Resumo: In this text, the aim is to reflect on the implementation process of Law no. 12,711/2012, which provides for the admission into federal universities and federal institutions of secondary technical education, especially on the Pato Branco campus, at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). For this, we resorted to review, documentary analysis and academic production on the categories listed for this study: “Human Rights”, “Racial quota policy” and “Affirmative actions”, through a qualitative analysis. The results demonstrate that the effectiveness of the law ensured access to Higher Education courses, but not necessarily ensured the permanence of students in Higher Education. It is concluded that the full legal efficacy was not obtained, since only ensuring the access to Higher Education, without other guarantees for the dignified permanence of quota students, in the light of the data obtained, does not seem to be effective. Keywords: Affirmative actions. Quota Law. UTFPR.
id UEPG-26_616089687f96df0ae417b416d2dbf367
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/18749
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal InstitutionCuotas raciales en la Universidad: estudio de caso sobre el acceso a la Educación Superior en una Institución FederalCotas raciais na Universidade: estudo de caso sobre o acesso à Educação Superior em uma Instituição FederalIn this text, the aim is to reflect on the implementation process of Law no. 12,711/2012, which provides for the admission into federal universities and federal institutions of secondary technical education, especially on the Pato Branco campus, at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). For this, we resorted to review, documentary analysis and academic production on the categories listed for this study: “Human Rights”, “Racial quota policy” and “Affirmative actions”, through a qualitative analysis. The results demonstrate that the effectiveness of the law ensured access to Higher Education courses, but not necessarily ensured the permanence of students in Higher Education. It is concluded that the full legal efficacy was not obtained, since only ensuring the access to Higher Education, without other guarantees for the dignified permanence of quota students, in the light of the data obtained, does not seem to be effective. Keywords: Affirmative actions. Quota Law. UTFPR.En este texto tiene como objetivo reflexionar sobre el proceso de implementación de la Ley N° 12.711 del año 2012, que dispone sobre el ingreso a universidades federales e instituciones federales de enseñanza técnica de nivel secundario, especialmente en el campus Pato Branco, de la Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Para ello, se recurre a la revisión y al análisis documental y a las producciones académicas sobre las categorías “Derechos Humanos”, “Política de Cuotas Raciales” y “Acciones Afirmativas”, mediante análisis cualitativo. Los resultados demuestran que la aplicación de la referida ley aseguró el acceso a los cursos superiores, pero no necesariamente la permanencia de los estudiantes en la Educación Superior. Se concluye que no se obtuvo plena eficacia legal,  pues asegurar sólo el acceso a la Educación Superior, sin las demás garantías para la permanencia digna de los estudiantes de cuota, a la luz de los datos obtenidos, no parece ser efectivo. Palabras clave: Acciones afirmativas. Ley de cuotas. UTFPR.Neste texto, objetiva-se refletir sobre o processo de implantação da Lei Nº 12.711/2012, a qual dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio, especialmente no campus Pato Branco, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Para isso, recorre-se à revisão, à análise documental e às produções acadêmicas sobre as categorias elencadas para este estudo: “Direitos Humanos”, “Política de Cotas Raciais” e “Ações Afirmativas”, mediante análise qualitativa. Os resultados demonstram que a efetivação da referida lei assegurou o acesso aos cursos superiores, mas não necessariamente a permanência dos estudantes na Educação Superior. Conclui-se que não se obteve a plena eficácia legal, pois assegurar apenas o acesso à Educação Superior, sem as demais garantias à permanência digna dos estudantes cotistas, à luz dos dados obtidos, não parece ser efetivo. Palavras-chave: Ações afirmativas. Lei das Cotas. UTFPR.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1874910.5212/PraxEduc.v.17.18749.057Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-20Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-20Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-20Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-201809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18749/209209216593https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18749/209209216660Copyright (c) 2022 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessSavi, Claudinéia LucionBernartt, Maria de LourdesMello, Nilvania Aparecida de2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/18749Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution
Cuotas raciales en la Universidad: estudio de caso sobre el acceso a la Educación Superior en una Institución Federal
Cotas raciais na Universidade: estudo de caso sobre o acesso à Educação Superior em uma Instituição Federal
title Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution
spellingShingle Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution
Savi, Claudinéia Lucion
title_short Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution
title_full Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution
title_fullStr Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution
title_full_unstemmed Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution
title_sort Racial quotas at the university: a case study on access to Higher Education in a Federal Institution
author Savi, Claudinéia Lucion
author_facet Savi, Claudinéia Lucion
Bernartt, Maria de Lourdes
Mello, Nilvania Aparecida de
author_role author
author2 Bernartt, Maria de Lourdes
Mello, Nilvania Aparecida de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Savi, Claudinéia Lucion
Bernartt, Maria de Lourdes
Mello, Nilvania Aparecida de
description In this text, the aim is to reflect on the implementation process of Law no. 12,711/2012, which provides for the admission into federal universities and federal institutions of secondary technical education, especially on the Pato Branco campus, at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). For this, we resorted to review, documentary analysis and academic production on the categories listed for this study: “Human Rights”, “Racial quota policy” and “Affirmative actions”, through a qualitative analysis. The results demonstrate that the effectiveness of the law ensured access to Higher Education courses, but not necessarily ensured the permanence of students in Higher Education. It is concluded that the full legal efficacy was not obtained, since only ensuring the access to Higher Education, without other guarantees for the dignified permanence of quota students, in the light of the data obtained, does not seem to be effective. Keywords: Affirmative actions. Quota Law. UTFPR.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18749
10.5212/PraxEduc.v.17.18749.057
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18749
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.17.18749.057
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18749/209209216593
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18749/209209216660
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-20
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-20
Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-20
Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-20
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317615268593664