Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13509 |
Resumo: | Based on the ongoing process of an action research in collaboration with young people from peripheral neighbourhoods in the city of Porto (Portugal), this article presents the results of a set of sessions of musical and theatre co-creation with two participating groups. The starting point of this collaborative research is to reflect and debate the assumption that young people do not participate politically. We also want to understand how these groups of young people can build their citizenship in the relationship with their peers and their city. Spaces of dialogue, social interaction and creative and artistic production are analysed, suggesting that these young people need to express themselves and be heard. Considering the emancipatory potentialities of the Theatre of the Oppressed and Music, one of the challenges of this study is to engage these young people as actors, co-creators and co-authors in the research about their reality and on issues affect and concern them as young citizens. Keywords: Young People. Citizenship. Collaborative Research. |
id |
UEPG-26_728d5c83dd45943fbb0a08512edce4d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/13509 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship?Rutas de coconstrucción de conocimiento, expresión y participación: ¿cómo personas jóvenes (re)crean ciudadanía?Roteiros de coconstrução de conhecimento, expressão e participação: como pessoas jovens (re)criam cidadania?Based on the ongoing process of an action research in collaboration with young people from peripheral neighbourhoods in the city of Porto (Portugal), this article presents the results of a set of sessions of musical and theatre co-creation with two participating groups. The starting point of this collaborative research is to reflect and debate the assumption that young people do not participate politically. We also want to understand how these groups of young people can build their citizenship in the relationship with their peers and their city. Spaces of dialogue, social interaction and creative and artistic production are analysed, suggesting that these young people need to express themselves and be heard. Considering the emancipatory potentialities of the Theatre of the Oppressed and Music, one of the challenges of this study is to engage these young people as actors, co-creators and co-authors in the research about their reality and on issues affect and concern them as young citizens. Keywords: Young People. Citizenship. Collaborative Research.Basándose en un proceso en curso de investigación-acción hecho en colaboración con jóvenes de barrios periféricos de la ciudad de Oporto (Portugal), este artículo presenta los resultados de una serie de sesiones de co-creación musical y teatral com dos grupos. Esta investigación colaborativa busca reflejar y debatir el supuesto que ha prevalecido en la sociedad de que los jóvenes no participan políticamente, así como procura comprender cómo estese grupos de jóvenes podrán construir su ciudadanía en la relación con sus pares y su ciudad. Se analizan espacios de diálogo, interacción social y producción creativa y artística, que sugieren la necesidad de estos jóvenes en expresarse y ser oídos. En vista de las potencialidades emancipatorias del Teatro del Oprimido y de la Música, uno de los desafíos de este estudio es involucrar a estos jóvenes como actores y co-creadores en la investigación sobre su realidad y sobre lo que les preocupa mientras jóvenes ciudadanos y ciudadanas. Palabras clave: Jóvenes. Ciudadanía. Investigación Colaborativa.Baseando-se no processo em curso de uma investigação-ação em colaboração com jovens de bairros periféricos da cidade do Porto (Portugal), este artigo apresenta resultados de um conjunto de sessões de cocriação musical e teatral, dinamizadas com dois grupos. Esta pesquisa colaborativa busca refletir e debater o pressuposto que tem prevalecido na sociedade de que os jovens não participam politicamente, bem como procura compreender como é que esses grupos em particular poderão construir a sua cidadania na relação com os seus pares e a sua cidade. São analisados espaços de diálogo, interação social e produção criativa e artística, que sugerem a necessidade destas pessoas jovens se expressarem e serem ouvidas. Considerando as potencialidades emancipatórias do Teatro do Oprimido e da Música, um dos desafios deste estudo é envolver esses jovens como atores e cocriadores na pesquisa sobre a sua realidade e sobre o que os preocupa enquanto jovens cidadãos e cidadãs. Palavras-chave: Jovens. Cidadania. Investigação Colaborativa.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1350910.5212/PraxEduc.v.14n3.023Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1230-1250Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1230-1250Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1230-1250Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1230-12501809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13509/209209211560https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13509/209209213228Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Ana DiasMacedo, EuniceQueirós, João2020-04-15T23:08:21Zoai:uepg.br:article/13509Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T23:08:21Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship? Rutas de coconstrucción de conocimiento, expresión y participación: ¿cómo personas jóvenes (re)crean ciudadanía? Roteiros de coconstrução de conhecimento, expressão e participação: como pessoas jovens (re)criam cidadania? |
title |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship? |
spellingShingle |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship? Garcia, Ana Dias |
title_short |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship? |
title_full |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship? |
title_fullStr |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship? |
title_full_unstemmed |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship? |
title_sort |
Routes of construction of knowledge, expression and participation: how do young people (re)create citizenship? |
author |
Garcia, Ana Dias |
author_facet |
Garcia, Ana Dias Macedo, Eunice Queirós, João |
author_role |
author |
author2 |
Macedo, Eunice Queirós, João |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Ana Dias Macedo, Eunice Queirós, João |
description |
Based on the ongoing process of an action research in collaboration with young people from peripheral neighbourhoods in the city of Porto (Portugal), this article presents the results of a set of sessions of musical and theatre co-creation with two participating groups. The starting point of this collaborative research is to reflect and debate the assumption that young people do not participate politically. We also want to understand how these groups of young people can build their citizenship in the relationship with their peers and their city. Spaces of dialogue, social interaction and creative and artistic production are analysed, suggesting that these young people need to express themselves and be heard. Considering the emancipatory potentialities of the Theatre of the Oppressed and Music, one of the challenges of this study is to engage these young people as actors, co-creators and co-authors in the research about their reality and on issues affect and concern them as young citizens. Keywords: Young People. Citizenship. Collaborative Research. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13509 10.5212/PraxEduc.v.14n3.023 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13509 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.14n3.023 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13509/209209211560 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13509/209209213228 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1230-1250 Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1230-1250 Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1230-1250 Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1230-1250 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.14n3 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317613876084736 |