“Escrevivências” and literary affects between university and school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18362 |
Resumo: | The text deals with the encounters between university and school, crossed by the literature produced by black writers, with emphasis on Conceição Evaristo’s work. From interpellations presented by teachers of Basic Education in academic activities at the university, the genocide of black youth is addressed as a matter of curriculum in teacher education. In this sense, the report on the realization of a Literature Exhibition is presented, based on articulations built in the school space and at the university, mobilized by access to art. It is argued that the curricular impacts of the Exhibition go beyond the treatment of ethnic-racial issues at school as a theme, by proposing aesthetic experiences produced by the meeting. The methodological challenges in research in education is seen in a way to propose the concept of escrevivências as a theoretical-methodological operator crossed by the concepts of affect and collective agency. Keywords: Escrevivências. Black youth. Curriculum. Affect. |
id |
UEPG-26_89e4e066863f6906ac3c4648bf3b5d3e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/18362 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Escrevivências” and literary affects between university and school“Escrivivencias” y afectos literarios entre universidad y escuela“Escrevivências” e afectos literários entre universidade e escolaThe text deals with the encounters between university and school, crossed by the literature produced by black writers, with emphasis on Conceição Evaristo’s work. From interpellations presented by teachers of Basic Education in academic activities at the university, the genocide of black youth is addressed as a matter of curriculum in teacher education. In this sense, the report on the realization of a Literature Exhibition is presented, based on articulations built in the school space and at the university, mobilized by access to art. It is argued that the curricular impacts of the Exhibition go beyond the treatment of ethnic-racial issues at school as a theme, by proposing aesthetic experiences produced by the meeting. The methodological challenges in research in education is seen in a way to propose the concept of escrevivências as a theoretical-methodological operator crossed by the concepts of affect and collective agency. Keywords: Escrevivências. Black youth. Curriculum. Affect.Este texto trata de los encuentros entre la universidad y la escuela, atravesados por la literatura producida por escritores/as negros/as, con énfasis en la obra de Conceição Evaristo. A partir de interpelaciones presentadas por docentes de Educación Primaria en actividades académicas de la universidad, el genocidio de la juventud negra se aborda como una cuestión de currículum en la formación de profesores/as. En este sentido, se presenta el informe sobre la realización de una Muestra de Literatura, a partir de articulaciones construidas en el espacio escolar y en la universidad, movilizadas por el acceso al arte. Se defiende que los impactos curriculares de la Muestra van más allá del tratamiento de las cuestiones étnico-raciales en la escuela como temática, por la proposición de experiencias estéticas producidas por el encuentro. Los desafíos metodológicos en la investigación en educación son vistos de modo a proponer el concepto de escrivivencias como operador teórico-metodológico atravesado por las concepciones de afecto y agenciamientos colectivos. Palabras clave: Escrivivencias. Juventud negra. Currículum. Afecto.Este texto trata dos encontros ocorridos entre universidade e escola, atravessados pela literatura produzida por escritores/as negros/as, com destaque para a obra de Conceição Evaristo. A partir de interpelações apresentadas por professoras da Educação Básica em atividades acadêmicas na universidade, o genocídio da juventude negra é abordado como questão de currículo na formação de professores/as. Nesse sentido, apresenta-se o relato da realização de uma Mostra de Literatura, a partir de articulações construídas no espaço escolar e na universidade, mobilizadas pelo acesso à arte. Defende-se que os impactos curriculares da Mostra extrapolam o tratamento de questões étnico-raciais na escola como temática, pela proposição de experiências estéticas produzidas pelo encontro. Os desafios metodológicos na pesquisa em Educação são vistos de modo a propor o conceito de “escrevivências” como operador teórico-metodológico atravessado pelas concepções de afecto e pelos agenciamentos coletivos. Palavras-chave: Escrevivências. Juventude negra. Currículo. Afecto.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1836210.5212/PraxEduc.v.17.18362.008Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-191809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18362/209209215596https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18362/209209216379Copyright (c) 2021 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Iris VerenaLima, Jeane Matos Araújo Santos, Geniclécia Lima dos 2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/18362Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Escrevivências” and literary affects between university and school “Escrivivencias” y afectos literarios entre universidad y escuela “Escrevivências” e afectos literários entre universidade e escola |
title |
“Escrevivências” and literary affects between university and school |
spellingShingle |
“Escrevivências” and literary affects between university and school Oliveira, Iris Verena |
title_short |
“Escrevivências” and literary affects between university and school |
title_full |
“Escrevivências” and literary affects between university and school |
title_fullStr |
“Escrevivências” and literary affects between university and school |
title_full_unstemmed |
“Escrevivências” and literary affects between university and school |
title_sort |
“Escrevivências” and literary affects between university and school |
author |
Oliveira, Iris Verena |
author_facet |
Oliveira, Iris Verena Lima, Jeane Matos Araújo Santos, Geniclécia Lima dos |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Jeane Matos Araújo Santos, Geniclécia Lima dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Iris Verena Lima, Jeane Matos Araújo Santos, Geniclécia Lima dos |
description |
The text deals with the encounters between university and school, crossed by the literature produced by black writers, with emphasis on Conceição Evaristo’s work. From interpellations presented by teachers of Basic Education in academic activities at the university, the genocide of black youth is addressed as a matter of curriculum in teacher education. In this sense, the report on the realization of a Literature Exhibition is presented, based on articulations built in the school space and at the university, mobilized by access to art. It is argued that the curricular impacts of the Exhibition go beyond the treatment of ethnic-racial issues at school as a theme, by proposing aesthetic experiences produced by the meeting. The methodological challenges in research in education is seen in a way to propose the concept of escrevivências as a theoretical-methodological operator crossed by the concepts of affect and collective agency. Keywords: Escrevivências. Black youth. Curriculum. Affect. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18362 10.5212/PraxEduc.v.17.18362.008 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18362 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.18362.008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18362/209209215596 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/18362/209209216379 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19 Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19 Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19 Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-19 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317615229796352 |