Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Petrenas, Rita de Cássia
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Lima, Rita de Cássia Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/317
Resumo: This paper presents aspects of the organization of the school in cycles and its relation with the retention practices based on the Theory of Social Representation (TRS) as well as studies on the schooling in cycles in Brazil. The research involved the analysis of interviews with 11 teachers of the state school system. The data analysis involved: content analysis, lexical analysis of content (software ALCESTE), and spontaneous classification of words. The findings pointed out that the repetition as central element of the teaching-learning relationships. Thus, the social representations of the teacher indicate that cultural factors overlap structural factors and it is essential aspects to understand the implementation of the schooling in cycles policy.   Keywords: Schooling in cycles. Retention practices. Social representations.
id UEPG-26_8a8c2534080f1b9b370d1eec5883b06d
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/317
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professoresThis paper presents aspects of the organization of the school in cycles and its relation with the retention practices based on the Theory of Social Representation (TRS) as well as studies on the schooling in cycles in Brazil. The research involved the analysis of interviews with 11 teachers of the state school system. The data analysis involved: content analysis, lexical analysis of content (software ALCESTE), and spontaneous classification of words. The findings pointed out that the repetition as central element of the teaching-learning relationships. Thus, the social representations of the teacher indicate that cultural factors overlap structural factors and it is essential aspects to understand the implementation of the schooling in cycles policy.   Keywords: Schooling in cycles. Retention practices. Social representations.Este artigo aborda aspectos da organização da escola em ciclos e sua relação com a reprovação escolar, com base na teoria das Representações Sociais e em estudos referentes aos ciclos. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com 11 docentes de uma escola pública. A análise dos dados se apoiou na análise de conteúdo temática, análise lexical de conteúdo (software ALCESTE) e classificação espontânea de palavras. Os resultados apontam a reprovação como elemento central das relações de ensino-aprendizagem. Assim, as representações sociais dos professores mostram que fatores culturais se sobrepõem a fatores estruturais, sendo fundamental compreendê-las para o sucesso da escola organizada em ciclos.   Palavras-chave: Ciclos de Aprendizagem. Reprovação escolar. Representações sociais.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/317Práxis Educativa; Vol. 2 No. 2 (2007); 161-168Práxis Educativa; Vol. 2 Núm. 2 (2007); 161-168Práxis Educativa; V. 2 N. 2 (2007); 161-168Práxis Educativa; v. 2 n. 2 (2007); 161-1681809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.2i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/317/325Petrenas, Rita de CássiaLima, Rita de Cássia Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-02T18:37:11Zoai:uepg.br:article/317Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-02T18:37:11Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores
title Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores
spellingShingle Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores
Petrenas, Rita de Cássia
title_short Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores
title_full Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores
title_fullStr Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores
title_full_unstemmed Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores
title_sort Ciclos de aprendizagem e reprovação escolar: reflexões sobre representações sociais de professores
author Petrenas, Rita de Cássia
author_facet Petrenas, Rita de Cássia
Lima, Rita de Cássia Pereira
author_role author
author2 Lima, Rita de Cássia Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Petrenas, Rita de Cássia
Lima, Rita de Cássia Pereira
description This paper presents aspects of the organization of the school in cycles and its relation with the retention practices based on the Theory of Social Representation (TRS) as well as studies on the schooling in cycles in Brazil. The research involved the analysis of interviews with 11 teachers of the state school system. The data analysis involved: content analysis, lexical analysis of content (software ALCESTE), and spontaneous classification of words. The findings pointed out that the repetition as central element of the teaching-learning relationships. Thus, the social representations of the teacher indicate that cultural factors overlap structural factors and it is essential aspects to understand the implementation of the schooling in cycles policy.   Keywords: Schooling in cycles. Retention practices. Social representations.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/317
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/317
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/317/325
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 2 No. 2 (2007); 161-168
Práxis Educativa; Vol. 2 Núm. 2 (2007); 161-168
Práxis Educativa; V. 2 N. 2 (2007); 161-168
Práxis Educativa; v. 2 n. 2 (2007); 161-168
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.2i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611151884288