The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21395 |
Resumo: | This article results of a postdoctoral investigation that aimed to understand how the visual arts and the aesthetics arising from them contribute to colonization and/or decolonization processes. It is about a theoretical essay that explores some concepts and categories present in decolonial and freirian studies as a support for thinking about the visual arts and the aesthetics arising from them, based on a dialogue with the artist Francisco Brennand and his work. It is affirmed the need to understand art and the creative processes of images and different languages as dialogical paths and re-existence, as a possibility of confronting and overcoming colonial dictates. Keywords: Art. Decoloniality. Francisco Brennand. Paulo Freire. |
id |
UEPG-26_988507b2bb14be39692d0124b97195a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/21395 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialitiesEl nombre de la flor: diálogos entre Paulo Freire, Francisco Brennand y decolonialidadesO nome da flor: diálogos entre Paulo Freire, Francisco Brennand e as decolonialidades This article results of a postdoctoral investigation that aimed to understand how the visual arts and the aesthetics arising from them contribute to colonization and/or decolonization processes. It is about a theoretical essay that explores some concepts and categories present in decolonial and freirian studies as a support for thinking about the visual arts and the aesthetics arising from them, based on a dialogue with the artist Francisco Brennand and his work. It is affirmed the need to understand art and the creative processes of images and different languages as dialogical paths and re-existence, as a possibility of confronting and overcoming colonial dictates. Keywords: Art. Decoloniality. Francisco Brennand. Paulo Freire.Este artículo es resultado de una investigación posdoctoral, que tuvo como objetivo comprender cómo las artes visuales y las estéticas resultantes de ellas contribuyen para los procesos de colonización y/o decolonización. Se trata un ensayo teórico que explora algunos conceptos y categorías presentes en los estudios decoloniales y freireanos como soporte para pensar las artes visuales y las estéticas resultantes de ellas a partir de un diálogo con el artista Francisco Brennand y su obra. Se afirma la necesidad de comprender el arte y los procesos creativos de imágenes y de diferentes lenguajes como caminos dialógicos y de reexistencia, como posibilidad de enfrentamiento y como superación a los dictámenes coloniales. Palabras clave: Arte. Decolonialidad. Francisco Brennand. Paulo Freire.Este artigo resulta de uma investigação no âmbito de Pós-doutorado que objetivou compreender como as artes visuais e as estéticas delas decorrentes contribuem para processos de colonização e/ou decolonização. Trata-se de um ensaio teórico que explora alguns conceitos e categorias presentes nos estudos decoloniais e freirianos como suporte para pensar as artes visuais e as estéticas delas decorrentes a partir de um diálogo com o artista Francisco Brennand e sua obra. Afirma-se a necessidade de compreender a arte e os processos criativos de imagens e de diferentes linguagens como caminhos dialógicos e de reexistência, como possibilidade de enfrentamento e como superação aos ditames coloniais. Palavras-chave: Arte. Decolonialidade. Francisco Brennand. Paulo Freire.Universidade Estadual de Ponta Grossa2022-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/2139510.5212/PraxEduc.v.17.21395.095Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-22Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-22Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-22Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-221809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21395/209209217315https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21395/209209217332Copyright (c) 2022 Práxis Educativahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPeloso, Franciele ClaraScortegagna, Paola AndressaMota Neto, João Colares da2023-01-27T16:32:10Zoai:uepg.br:article/21395Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2023-01-27T16:32:10Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities El nombre de la flor: diálogos entre Paulo Freire, Francisco Brennand y decolonialidades O nome da flor: diálogos entre Paulo Freire, Francisco Brennand e as decolonialidades |
title |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities |
spellingShingle |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities Peloso, Franciele Clara |
title_short |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities |
title_full |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities |
title_fullStr |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities |
title_full_unstemmed |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities |
title_sort |
The name of the flower: dialogues between Paulo Freire, Francisco Brennand and decolonialities |
author |
Peloso, Franciele Clara |
author_facet |
Peloso, Franciele Clara Scortegagna, Paola Andressa Mota Neto, João Colares da |
author_role |
author |
author2 |
Scortegagna, Paola Andressa Mota Neto, João Colares da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peloso, Franciele Clara Scortegagna, Paola Andressa Mota Neto, João Colares da |
description |
This article results of a postdoctoral investigation that aimed to understand how the visual arts and the aesthetics arising from them contribute to colonization and/or decolonization processes. It is about a theoretical essay that explores some concepts and categories present in decolonial and freirian studies as a support for thinking about the visual arts and the aesthetics arising from them, based on a dialogue with the artist Francisco Brennand and his work. It is affirmed the need to understand art and the creative processes of images and different languages as dialogical paths and re-existence, as a possibility of confronting and overcoming colonial dictates. Keywords: Art. Decoloniality. Francisco Brennand. Paulo Freire. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21395 10.5212/PraxEduc.v.17.21395.095 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21395 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.17.21395.095 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21395/209209217315 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/21395/209209217332 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Práxis Educativa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-22 Práxis Educativa; Vol. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-22 Práxis Educativa; V. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-22 Práxis Educativa; v. 17 (2022): Dossiê: Relações étnico-raciais: práticas e reflexões pedagógicas em contextos, espaços e tempos; 1-22 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317615938633728 |