Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vargas, Juliana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Saraiva, Karla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533
Resumo: This article proposes to investigate the relation of a group of students from a public school in Porto Alegre (Rio Grande do Sul, Brazil) and feminism. The research was developed through discussion groups and the analyzes are based on Cultural Studies, Feminist Studies, and Youth Studies. It was possible to perceive the concern of these girls with violence against women, expressing support for feminism, but without identification with organized movements. In spite of this, the participants indicate the importance of fomenting feminism through social networks in articulation with face-to-face events and express the desire that the theme be inserted in school activities. The research made it possible to understand that feminist ideas are spreading among young women, even though they do not systematically access discussions on the subject.   Keywords: Feminism. Youth. Social networks.
id UEPG-26_9c7191c1f2bf77e6d529723a2d9836a3
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/13533
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban peripheryFeminismos y redes sociales: (in)acciones e (im)posibilidades de jóvenes de la periferia urbanaFeminismos e redes sociais: (in)ações e (im)possibilidades de jovens de periferia urbanaThis article proposes to investigate the relation of a group of students from a public school in Porto Alegre (Rio Grande do Sul, Brazil) and feminism. The research was developed through discussion groups and the analyzes are based on Cultural Studies, Feminist Studies, and Youth Studies. It was possible to perceive the concern of these girls with violence against women, expressing support for feminism, but without identification with organized movements. In spite of this, the participants indicate the importance of fomenting feminism through social networks in articulation with face-to-face events and express the desire that the theme be inserted in school activities. The research made it possible to understand that feminist ideas are spreading among young women, even though they do not systematically access discussions on the subject.   Keywords: Feminism. Youth. Social networks.Este artículo se propone a investigar la relación de un grupo de alumnas de una escuela de la red pública de Porto Alegre (Rio Grande do Sul, Brasil) con el feminismo. La investigación se desarrolló por medio de grupos de discusión y los análisis se apoyan en los Estudios Culturales, Estudios Feministas y Estudios de Juventud. Fue posible percibir la preocupación de esas jóvenes con la violencia contra las mujeres, exteriorizando apoyo al feminismo, pero sin una identificación con movimientos organizados. A pesar de esto, las participantes indican la importancia de fomento del feminismo por medio de redes sociales en articulación con eventos presenciales y expresan el deseo de que el tema sea incluido en las actividades escolares. La investigación permitió comprender que las ideas feministas se vienen extendiendo entre mujeres jóvenes, incluso sin que ellas busquen de modo sistemático discusiones sobre el tema.   Palabras claves: Feminismo. Juventud. Redes sociales.Este artigo propõe-se a investigar a relação de um grupo de alunas de uma escola da rede pública de Porto Alegre (Rio Grande do Sul) com o feminismo. A pesquisa foi desenvolvida por meio de grupos de discussão e as análises apoiam-se nos Estudos Culturais, Estudos Feministas e Estudos de Juventude. Foi possível perceber a preocupação dessas jovens com a violência contra as mulheres, externando apoio ao feminismo, porém sem uma identificação com movimentos organizados. Apesar disso, as participantes indicam a importância de fomento do feminismo por meio de redes sociais em articulação com eventos presenciais e expressam o desejo de que o tema seja inserido nas atividades escolares. A pesquisa permitiu compreender que as ideias feministas vêm se alastrando entre mulheres jovens, mesmo sem que elas acessem de modo sistemático discussões sobre o tema.   Palavras-chave: Feminismo. Juventude. Redes sociais.Universidade Estadual de Ponta Grossa2019-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenttext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1353310.5212/PraxEduc.v.14n3.021Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1188-1209Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1188-1209Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1188-1209Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1188-12091809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.14n3reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533/209209211558https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533/209209212588https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533/209209213226Copyright (c) 2019 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessVargas, JulianaSaraiva, Karla2020-04-15T23:06:55Zoai:uepg.br:article/13533Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-15T23:06:55Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery
Feminismos y redes sociales: (in)acciones e (im)posibilidades de jóvenes de la periferia urbana
Feminismos e redes sociais: (in)ações e (im)possibilidades de jovens de periferia urbana
title Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery
spellingShingle Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery
Vargas, Juliana
title_short Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery
title_full Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery
title_fullStr Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery
title_full_unstemmed Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery
title_sort Feminisms and social networks: (in)actions and (im)possibilities of young people from urban periphery
author Vargas, Juliana
author_facet Vargas, Juliana
Saraiva, Karla
author_role author
author2 Saraiva, Karla
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vargas, Juliana
Saraiva, Karla
description This article proposes to investigate the relation of a group of students from a public school in Porto Alegre (Rio Grande do Sul, Brazil) and feminism. The research was developed through discussion groups and the analyzes are based on Cultural Studies, Feminist Studies, and Youth Studies. It was possible to perceive the concern of these girls with violence against women, expressing support for feminism, but without identification with organized movements. In spite of this, the participants indicate the importance of fomenting feminism through social networks in articulation with face-to-face events and express the desire that the theme be inserted in school activities. The research made it possible to understand that feminist ideas are spreading among young women, even though they do not systematically access discussions on the subject.   Keywords: Feminism. Youth. Social networks.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533
10.5212/PraxEduc.v.14n3.021
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.14n3.021
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533/209209211558
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533/209209212588
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13533/209209213226
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 14 No. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1188-1209
Práxis Educativa; Vol. 14 Núm. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1188-1209
Práxis Educativa; V. 14 N. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1188-1209
Práxis Educativa; v. 14 n. 3 (2019): Dossiê: Jovens e ativismos em (des)construção: socializações e (in)ações políticas; 1188-1209
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.14n3
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613896007680