Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gimenes Garcia, Ronaldo Aurélio
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/287
Resumo: The education history present today a breadth very great of study subject, however this historiography lost sight your teleology functions, it impoverish this sense political and social in inside of the sciences education. It is necessary recapture your function social political, out of though abdicate diversity subject conquer. It is this perspective asks for reconstitute criticism the Arthur Ramos career in Serviço de Saude Mental do Rio de Janeiro went install along of the Anisio Teixeira educational reform. This experience went duration short. The Estado Novo dictatorship (Getulio Vargas government) abandon the refer project in function of the discipline an authoritarian teaching. The boundary problem children went developed for Arthur Ramos to remove the idea, very common in epoch of abnormal. As report has it problem children is result of the precarious social and cultural conditions that the middle exercise on the children personality. The function of the service mental hygiene was to foresee disturbance and to recover the affecter’s children. Keywords: History. Education. Arthur Ramos. Mental hygiene. Problem children.
id UEPG-26_b4fc492d53d99c939209b61bbfedf9f0
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/287
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)The education history present today a breadth very great of study subject, however this historiography lost sight your teleology functions, it impoverish this sense political and social in inside of the sciences education. It is necessary recapture your function social political, out of though abdicate diversity subject conquer. It is this perspective asks for reconstitute criticism the Arthur Ramos career in Serviço de Saude Mental do Rio de Janeiro went install along of the Anisio Teixeira educational reform. This experience went duration short. The Estado Novo dictatorship (Getulio Vargas government) abandon the refer project in function of the discipline an authoritarian teaching. The boundary problem children went developed for Arthur Ramos to remove the idea, very common in epoch of abnormal. As report has it problem children is result of the precarious social and cultural conditions that the middle exercise on the children personality. The function of the service mental hygiene was to foresee disturbance and to recover the affecter’s children. Keywords: History. Education. Arthur Ramos. Mental hygiene. Problem children.A história da educação apresenta hoje uma amplitude muito grande de temas de estudo, no entanto essa historiografia perdeu a sua função teleológica, o que empobreceu a seu sentido político e social no interior das ciências da educação. É necessário retornar a sua função, sócio-política, sem conteúdo abrir mão da diversidade temática conquistada. É com essa perspectiva que procuramos reconstituir criticamente a trajetória de Arthur Ramos, junto ao Serviço de Saúde Mental do Rio de Janeiro, que foi instalado como parte da reforma educacional de Anísio Teixeira. Na realidade foi uma experiência de curta duração, tendo em vista que a ditadura do Estado Novo de Getúlio Vargas abandonou o referido projeto em função de um ensino disciplinador e autoritário. O termo criança problema foi desenvolvido por Ramos para afastar a idéia, muito comum na época, de “anormal”. Segundo o autor, a criança problema é o fruto das precárias condições sociais e culturais que o meio exerce sobre a personalidade dos menores. A função do serviço de higiene mental seria prever distúrbios e recuperar as crianças afetadas. Palavras-chave: História. Educação. Arthur Ramos. Higiene mental. Criança problema.Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/287Práxis Educativa; Vol. 1 No. 2 (2006); 65-76Práxis Educativa; Vol. 1 Núm. 2 (2006); 65-76Práxis Educativa; V. 1 N. 2 (2006); 65-76Práxis Educativa; v. 1 n. 2 (2006); 65-761809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.1i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/287/294Gimenes Garcia, Ronaldo Aurélioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-03-16T14:04:12Zoai:uepg.br:article/287Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-03-16T14:04:12Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)
title Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)
spellingShingle Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)
Gimenes Garcia, Ronaldo Aurélio
title_short Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)
title_full Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)
title_fullStr Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)
title_full_unstemmed Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)
title_sort Educação e psicanálise: a criança problema na perspectiva de análise da obra de Arthur Ramos (Rio de Janeiro 1930-1940)
author Gimenes Garcia, Ronaldo Aurélio
author_facet Gimenes Garcia, Ronaldo Aurélio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gimenes Garcia, Ronaldo Aurélio
description The education history present today a breadth very great of study subject, however this historiography lost sight your teleology functions, it impoverish this sense political and social in inside of the sciences education. It is necessary recapture your function social political, out of though abdicate diversity subject conquer. It is this perspective asks for reconstitute criticism the Arthur Ramos career in Serviço de Saude Mental do Rio de Janeiro went install along of the Anisio Teixeira educational reform. This experience went duration short. The Estado Novo dictatorship (Getulio Vargas government) abandon the refer project in function of the discipline an authoritarian teaching. The boundary problem children went developed for Arthur Ramos to remove the idea, very common in epoch of abnormal. As report has it problem children is result of the precarious social and cultural conditions that the middle exercise on the children personality. The function of the service mental hygiene was to foresee disturbance and to recover the affecter’s children. Keywords: History. Education. Arthur Ramos. Mental hygiene. Problem children.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/287
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/287/294
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 1 No. 2 (2006); 65-76
Práxis Educativa; Vol. 1 Núm. 2 (2006); 65-76
Práxis Educativa; V. 1 N. 2 (2006); 65-76
Práxis Educativa; v. 1 n. 2 (2006); 65-76
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.1i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317610656956416