Ethics in research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154 |
Resumo: | This paper proposes a reflection on the relation between ethics and research. It starts presenting the background of the academic research in Brazil. Next, a relationship is established between instrumental rationality, which rules sciences and technology, and the ethics dimension of human action. Also, a discussion is proposed about the paradox of an ethics which is at the same time necessary and impossible. The conclusion invites to the dialogical procedure as an ethical foundation perspective in the research area. Keywords: Ethics and research. Academic research. Instrumental rationality. |
id |
UEPG-26_bf6b1bd15126336850308cddfeaf0631 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/7154 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethics in researchLa ética en la investigaciónA ética em pesquisaThis paper proposes a reflection on the relation between ethics and research. It starts presenting the background of the academic research in Brazil. Next, a relationship is established between instrumental rationality, which rules sciences and technology, and the ethics dimension of human action. Also, a discussion is proposed about the paradox of an ethics which is at the same time necessary and impossible. The conclusion invites to the dialogical procedure as an ethical foundation perspective in the research area. Keywords: Ethics and research. Academic research. Instrumental rationality.En este ensayo, se reflexiona sobre la relación entre ética e investigación, iniciando con una breve incursión por la historia de la investigación académica en Brasil. Luego, se establece una relación entre la racionalidad instrumental, que rige la ciencia y la tecnología, y la dimensión ética, propia de la acción humana. Finalmente, se discute el llamado paradójico de una ética que es, al mismo tiempo, necesaria e imposible. En la conclusión, se argumenta a favor del procedimiento dialógico como perspectiva de fundamentación ética en el campo de la investigación. Palabras clave: Etica e investigación. Investigación académica. Racionalidad instrumental. Neste ensaio, reflete-se sobre a relação entre ética e pesquisa, iniciando com uma breve incursão pela história da pesquisa acadêmica no Brasil. Na sequência, se estabelece uma relação entre a racionalidade instrumental, que rege a ciência e tecnologia, e a dimensão ética, própria do agir humano. Finalmente, discute-se o chamado paradoxo de uma ética que é, ao mesmo tempo, necessária e impossível. Na conclusão, argumenta-se a favor do procedimento dialógico como perspectiva de fundamentação ética no campo da pesquisa. Palavras-chave: Ética e pesquisa. Pesquisa acadêmica. Racionalidade instrumental. Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/715410.5212/PraxEduc.v.10i2.0001Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-3151809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154/4543Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessGoergen, Pedro Laudinor2020-04-06T17:10:27Zoai:uepg.br:article/7154Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:10:27Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethics in research La ética en la investigación A ética em pesquisa |
title |
Ethics in research |
spellingShingle |
Ethics in research Goergen, Pedro Laudinor |
title_short |
Ethics in research |
title_full |
Ethics in research |
title_fullStr |
Ethics in research |
title_full_unstemmed |
Ethics in research |
title_sort |
Ethics in research |
author |
Goergen, Pedro Laudinor |
author_facet |
Goergen, Pedro Laudinor |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goergen, Pedro Laudinor |
description |
This paper proposes a reflection on the relation between ethics and research. It starts presenting the background of the academic research in Brazil. Next, a relationship is established between instrumental rationality, which rules sciences and technology, and the ethics dimension of human action. Also, a discussion is proposed about the paradox of an ethics which is at the same time necessary and impossible. The conclusion invites to the dialogical procedure as an ethical foundation perspective in the research area. Keywords: Ethics and research. Academic research. Instrumental rationality. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0001 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0001 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154/4543 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315 Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315 Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315 Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.10i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1799317611025006592 |