Ethics in research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goergen, Pedro Laudinor
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154
Resumo: This paper proposes a reflection on the relation between ethics and research. It starts presenting the background of the academic research in Brazil. Next, a relationship is established between instrumental rationality, which rules sciences and technology, and the ethics dimension of human action. Also, a discussion is proposed about the paradox of an ethics which is at the same time necessary and impossible. The conclusion invites to the dialogical procedure as an ethical foundation perspective in the research area.   Keywords: Ethics and research. Academic  research. Instrumental rationality.
id UEPG-26_bf6b1bd15126336850308cddfeaf0631
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/7154
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Ethics in researchLa ética en la investigaciónA ética em pesquisaThis paper proposes a reflection on the relation between ethics and research. It starts presenting the background of the academic research in Brazil. Next, a relationship is established between instrumental rationality, which rules sciences and technology, and the ethics dimension of human action. Also, a discussion is proposed about the paradox of an ethics which is at the same time necessary and impossible. The conclusion invites to the dialogical procedure as an ethical foundation perspective in the research area.   Keywords: Ethics and research. Academic  research. Instrumental rationality.En este ensayo, se reflexiona sobre la relación entre ética e investigación, iniciando con una breve incursión por la historia de la investigación académica en Brasil. Luego, se establece una relación entre la racionalidad instrumental, que rige la ciencia y la tecnología, y la dimensión ética, propia de la acción humana. Finalmente, se discute el llamado paradójico de una ética que es, al mismo tiempo, necesaria e imposible. En la conclusión, se argumenta a favor del procedimiento dialógico como perspectiva de fundamentación ética en el campo de la investigación.   Palabras clave: Etica e investigación. Investigación académica. Racionalidad instrumental. Neste ensaio, reflete-se sobre a relação entre ética e pesquisa, iniciando com uma breve incursão pela história da pesquisa acadêmica no Brasil. Na sequência, se estabelece uma relação entre a racionalidade instrumental, que rege a ciência e tecnologia, e a dimensão ética, própria do agir humano. Finalmente, discute-se o chamado paradoxo de uma ética que é, ao mesmo tempo, necessária e impossível. Na conclusão, argumenta-se a favor do procedimento dialógico como perspectiva de fundamentação ética no campo da pesquisa.   Palavras-chave: Ética e pesquisa. Pesquisa acadêmica. Racionalidade instrumental. Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/715410.5212/PraxEduc.v.10i2.0001Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-3151809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154/4543Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessGoergen, Pedro Laudinor2020-04-06T17:10:27Zoai:uepg.br:article/7154Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:10:27Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethics in research
La ética en la investigación
A ética em pesquisa
title Ethics in research
spellingShingle Ethics in research
Goergen, Pedro Laudinor
title_short Ethics in research
title_full Ethics in research
title_fullStr Ethics in research
title_full_unstemmed Ethics in research
title_sort Ethics in research
author Goergen, Pedro Laudinor
author_facet Goergen, Pedro Laudinor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goergen, Pedro Laudinor
description This paper proposes a reflection on the relation between ethics and research. It starts presenting the background of the academic research in Brazil. Next, a relationship is established between instrumental rationality, which rules sciences and technology, and the ethics dimension of human action. Also, a discussion is proposed about the paradox of an ethics which is at the same time necessary and impossible. The conclusion invites to the dialogical procedure as an ethical foundation perspective in the research area.   Keywords: Ethics and research. Academic  research. Instrumental rationality.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0001
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7154/4543
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315
Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315
Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315
Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 301-315
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.10i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611025006592